Kirunasvenskarna som for till Sovjet

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Kirunasvenskarna som for till Sovjet

Inlägg av varjag » 16 december 2003, 11:46

Ngn gång - sent 20-, tidigt 30-tal lär ett antal svenska familjer - mestadels från Kirunatrakten ha, följande sin tro på kommunismen, emigrerat till Sovjetunionen att hjälpa till med bygget av Arbetarnas Paradis. Vet någon forumist mer om detta och deras vidare öden i USSR?

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 16 december 2003, 16:23

Jag vet en del, håller på att förbereda en uppsats om dem. Har även träffat en av dem i mitten av 90talet och det var hon som gjorde mig intresserad av Ryssland. Det är ett av mina personmöten som har betytt mest för mig och även ändrat riktning i mitt liv...

Vad vill du veta?

Mvh

Thorbjörn

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 16 december 2003, 16:33

Beställde en intressant bok om dessa (tror det var från SMB) som var skriven av Kaa Engberg, fd journalist på DN.
Boken heter Tvingade till tystnad är utgiven på Hjalmarsson & Högberg Bokförlag och har ISBN 91-89080-58-0.
Klart läsvärd.
Magnus

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 16 december 2003, 17:06

cicero skrev:Beställde en intressant bok om dessa (tror det var från SMB) som var skriven av Kaa Engberg, fd journalist på DN.
Boken heter Tvingade till tystnad är utgiven på Hjalmarsson & Högberg Bokförlag och har ISBN 91-89080-58-0.
Klart läsvärd.
Kaa Eneberg har gett ut en ny bok i samma ämne, Förnekelsens barn.
Då svenska myndigheter inte vill rota i frågan om vad som egentligen hände svenskarna i Sovjetunionen har journalisten och författaren Kaa Eneberg på egen hand fortsatt att leta i svenska och ryska arkiv. Till sin förvåning fann hon att inte bara fler svenskar utvandrade än vad som tidigare framkommit, utan också att historien var värre än hon kunnat föreställa sig. Men också att förnekelse av folkmord inte bara hör till nazismens historia, utan också kommunismens.
MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 december 2003, 04:30

Tack skall ni ha for referensen till Kaa Enebergs böcker i ämnet om vars existens jag var ovetande. Skall snarast forsoka faa dem skeppade till Oz. Varjag

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 17 december 2003, 11:05

Du har även böckerna

I skuggan av Stalin - Signe Kaskela (Kom tillbaka 1955) 1990?
Jag arbetade i Soviet - Ragnar Rudefalk 1947?
mm

Plus att det finns, bla intevjuver i bokform plus i radio.

Jag fick reda på at FP nu mortionerat att kirunasvenskarnas öde borde ligga inom ramen för Levande historia.

Mvh

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 17 december 2003, 16:57

En sjuk grej - kommunisterna lockade folk till Ryssland. Sen när de väl kom blev de skjutna för att vara spioner. Varför ville man ha dit dem?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 december 2003, 17:23

Löwe skrev:En sjuk grej - kommunisterna lockade folk till Ryssland. Sen när de väl kom blev de skjutna för att vara spioner. Varför ville man ha dit dem?
För att framställa Sovjetunionen som arbetar och bondeparadiset på det utrikespolitiska spelplanet. [Tillflyktsplatsen för de som ville lämna de kapitalistiska länderna och fly till det "kommunistiska" Sovjet] Rykten om att folk sköts ihjäl på diverse platser i Sovjet och att man arbetade till döds i Gulag togs emot av dem som beundrade sovjet som lögner och kapitalistisk propaganda.

/Anno

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 december 2003, 15:59

Men kunde man inte låtit dem jobba och leva istället? Vad tjänar man på att locka till sig folk, som man genast dödar?

Men men, Stalin var ju inte så frisk i hjärnan heller för den delen...

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 18 december 2003, 16:08

För det första lockades de inte dit för att dödas. De kom för att de trodde på något och det inre politiska klimatet i Soviet ändrades allt efter som. Till en början hade de det bättre än den inhemska befolkningen. Sedan mördades inte merparten av dem som åkte utan en del av dem. De flesta återvände innan 1936 då en del av dem anklgades för föräderi. En del avrättades men en del satt också i läger för att sedan friges.

Det är en ganska komplex historik händelse som man inte bör förenkla.

T

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 december 2003, 16:43

Instämmer med Torbjörn. Vad blev de anklagade för om de avrättades? Kan man dra slutsatsen att ingen av dem var spioner på riktigt?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 18 december 2003, 17:00

De anklagades med hjälp av de berömda paragraferna 58:6 och 58:7. Vad jag vet var ingen svensk spion i dess rätta mening men skall kolla upp detta.

T

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 december 2003, 19:39

Hemskt hursomhelst, människor som trodde på en sak, som blir dödade som förrädare mot densamma.

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 december 2003, 10:53

Robert_Kropotkin skrev:Hemskt hursomhelst, människor som trodde på en sak, som blir dödade som förrädare mot densamma.

/Robert Sköld
Absolut! Men tyvärr tycks 'ätandet av de flesta av revolutionens barn' vara det mest bestående legat som den revolutionära kommunismen förmått lämna till historien.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 22 december 2003, 09:20

Rätt intressant tanke. Revolutionen äter sina barn.

Så sa en iranier som upplevt Khomeinis revolution. Många av de gamla motståndarna till shahen, hjälpte Khmoeini, men fick sen dö själva. För att inte tala om SA:s öde i Tyskland under långa knivarnas natt.

Skriv svar