Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av stenen2 » 8 april 2016, 23:55

1919 bör betyda krigare i öst efter krigsslut med järngänget, formation Toten eller något liknande. Frikår eftersom medaljen ser mer ut som en börda än en tillgång, dö är det bästa du kan göra, ty annars är detta ditt äreminne som familjen får, döskalle.

Guderian deltog i de minst sagt röriga efterkrigen kring Riga 1919-20 i von der Gotlz tyska frikår, Eisenmänner eller Eisenbahn eller division, vad de nu ville kalla sig själv. Ett par järn tog de i varje fall, kriga kunde de dock inte.

Har jag rätt svar är frågan fri därefter.

För sällan här men fy fan vad kul det är med forumets frågetrådar, kings of the hills.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 9 april 2016, 00:58

stenen2 skrev:1919 bör betyda krigare i öst efter krigsslut med järngänget, formation Toten eller något liknande. Frikår eftersom medaljen ser mer ut som en börda än en tillgång, dö är det bästa du kan göra, ty annars är detta ditt äreminne som familjen får, döskalle.

Guderian deltog i de minst sagt röriga efterkrigen kring Riga 1919-20 i von der Gotlz tyska frikår, Eisenmänner eller Eisenbahn eller division, vad de nu ville kalla sig själv. Ett par järn tog de i varje fall, kriga kunde de dock inte.

Har jag rätt svar är frågan fri därefter.

För sällan här men fy fan vad kul det är med forumets frågetrådar, kings of the hills.
stenen2 har svarat rätt på frågan. Heinz Guderian tillhörde den s.k. Eiserne Division (Järndivisionen) som i verkligheten
bara bestod av 2-3 kompanier.
Medaljen med texten Und Doch (Och Trots...) utdelades till förbandets medlemmar.

Och som stenen2 skrev; frågan är fri!

Varjag

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Mackan L » 18 april 2016, 03:03

Vad är detta?
Bilagor
Thing.jpg
Thing.jpg (30.09 KiB) Visad 591 gånger

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av currahee » 18 april 2016, 09:11

Har inte detta att göra med ljudvågor och avlyssning? :?

/ currahee

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Mackan L » 18 april 2016, 13:20

Jo, det har det. Men jag söker lite mer detaljer.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av KoteGaeshi » 18 april 2016, 16:49

Engelsk konstruktion för att bestämma från vilket håll Luftwaffe kommer?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 19 april 2016, 00:30

KoteGaeshi skrev:Engelsk konstruktion för att bestämma från vilket håll Luftwaffe kommer?
Kallades ''akustiska speglar'' (acoustic mirror) och jag tror Mackan placerat den i fel världskrig....

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Mackan L » 19 april 2016, 09:05

varjag skrev:
KoteGaeshi skrev:Engelsk konstruktion för att bestämma från vilket håll Luftwaffe kommer?
Kallades ''akustiska speglar'' (acoustic mirror) och jag tror Mackan placerat den i fel världskrig....

Nej, det är rätt krig. Man använde dem redan under det första världskriget (kom i användning från mitten av kriget). Det var luftskepp från tyska flottan respektive armén man lyssnade efter.

Frågan flyger fritt. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 19 april 2016, 12:04

Nej, det är rätt krig. Man använde dem redan under det första världskriget (kom i användning från mitten av kriget). Det var luftskepp från tyska flottan respektive armén man lyssnade efter.
Tack för den lärdomen Mackan - visste jag inte :oops:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Mackan L » 19 april 2016, 13:44

varjag skrev:
Nej, det är rätt krig. Man använde dem redan under det första världskriget (kom i användning från mitten av kriget). Det var luftskepp från tyska flottan respektive armén man lyssnade efter.
Tack för den lärdomen Mackan - visste jag inte :oops:

mvh, Varjag
Luftkriget över Storbritannien under det första världskriget är ett halvglömt kapitel för de flesta. När det kommer till ren förstörelse ställde de inte heller till så mycket. Tyskarna hade svårt att ens hitta städerna de försökte bomba då man fick förlita sig på geografiska riktmedel för att hitta dit man skulle (samt väder, vindar och mekaniska problem ställde till det). Det var inte helt ovanligt att man bombade en stad och trodde man bombat en annan.

Rent psykologiskt hade det dock bombningarna effekt. Tänk dig själv att helt plötsligt kan fienden nå dig - en britt - på hemmaplan! Inledningsvis hade man också problem att effektivt bemöta hotet då luftskeppen var för högt upp för jaktflyget. Tittar man runt på propagandan så ser man vilken effekt zepparna hade. Men även om man studerar lokalhistoria så ser man hur myndigheter och privatpersoner reagerade. T ex försäljning av varningssystem, nedsläckning av städer, folk som straffas för bristande ljus- och ljuddisciplin etc. Jag letade upp lite material som behandlade räderna mot stan jag bor i och det var intressant läsning. Besökte även platser som bombades - följde i spåret av luftskeppen som de sakta gled över stan och släppte sin last. Blandning av fascination och rädsla hos lokalbefolkningen.

Något som jag inte kunnat hitta konkret källa för är dock skapandet av falska städer i Storbritannien. Dvs att man satte upp en massa ljuskällor etc. ute i obygden för att lura tyskarna att bomba fel men jag vågar tippa på att det skedde i någon grad. I Frankrike planerade man något liknande med Paris. Kommer inte ihåg om planerna blev verklighet eller ej just nu. Den första tyska flygbombningen Storbritannien gjorde för övrigt av ett sjöflygplan vill jag minnas så här på rak arm.

Ska tilläggas att tyskarna även använde sig av bombflygplan utöver luftskeppen.


Dessvärre försvann mitt "forskningsmaterial" när jag bytte dator. Ska dock försöka så tummen ur och skapa en tråd om bombningarna här i York.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 19 april 2016, 16:03

Mackan L skrev: Den första tyska flygbombningen Storbritannien gjorde för övrigt av ett sjöflygplan vill jag minnas så här på rak arm.
"It was a sunny afternoon on Christmas Eve 1914 when a German plane was spotted over the town. The pilot, one Lt Hans von Prondzynski flew his Freidrichshafen FF29 floatplane of the See Flieger Abteilung 1 ( Seaplane Unit No.1) over and around Dover Castle. Holding a single 22lb bomb in both hands, whilst using his knees to control the plane, he leant over the side of his plane and dropped it from an estimated 5,000 feet. The bomb dropped towards Dover Castle but landed some 400 yards off target, no mean feat considering he had no bomb aiming equipment in 1914. The bomb fell into the the garden of St James's Rectory causing a crater some 10 feet wide and four feet deep. The only casualty was one Mr James Bank, the Rectory gardener, who was knocked clean out of a tree he was pruning. During WW1, Dover had 113 air raids in all, with 23 people killed and 71 injured. This means that Dover has the dubious honour of being the first UK town to be hit by an aerial bomb as well as being hit by the last enemy shell fired on the UK in WW2, Hellfire Corner indeed." http://www.waymarking.com/waymarks/WMDV ... ed_Kingdom
dover.jpg
Mackan L skrev: Ska dock försöka så tummen ur och skapa en tråd om bombningarna här i York.
Det ser vi fram emot :P !

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 18 maj 2016, 03:38

Ingen bra dag för slagskepp.......
...øvergiven och redløs....jpg
...øvergiven och redløs....jpg (96.85 KiB) Visad 456 gånger
paa væg att kantra.....jpg
paa væg att kantra.....jpg (66.09 KiB) Visad 456 gånger
besættningen ræddades føre sænkningen....jpg
besættningen ræddades føre sænkningen....jpg (24.63 KiB) Visad 456 gånger
Vilken var dagen, vilka var slagskeppen och var hände det?

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2504
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av gostap » 18 maj 2016, 08:06

HMS Irresistible åker på stryk (mina) och driver redlöst.. HMS Ocean räddar besättningen, men går själv på en mina.
Bra utdelning för Turkarna där...
Grodätarna förlorar Bouvet.
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2504
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av gostap » 18 maj 2016, 08:07

Glömde dagen :( 18/3-1915
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 18 maj 2016, 12:50

gostap skrev:HMS Irresistible åker på stryk (mina) och driver redlöst.. HMS Ocean räddar besättningen, men går själv på en mina.
Bra utdelning för Turkarna där...
Grodätarna förlorar Bouvet.
Full pott gostap!

Du lägger nästa minfält, Varjag

Skriv svar