Slaget vid Marne

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Slaget vid Marne

Inlägg av L. Josephson » 24 november 2003, 22:53

Har lite frågor angående slaget vid Marne.

Kan någon ange förlust siffror från de båda parterna?, Vilka divisioner/förband var involverade i striderna? och hur stor betydelse hade "le miracle de la Marne" för utgången av kriget?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 24 november 2003, 22:55

Jag kan tyvärr inte rada upp alla arméer som deltog men det var , har jag för mig, i stort sett alla förutom dom fyra stycken (två på varje sida) som stod vid fansk-tyska gränsen men jag är inte heller riktigt säker på vad som man då räknar som slaget vid Marne. Att det hade stor betydelse tror jag dock att dom flesta är överens om eftersom det var där som den Tyska offensiven vände och det var då som scheiflenplanens misslyckande var defenitivt. Det var efter detta som tyskarna gick och grävde ned sig på en enda långskyttegravs linje. Rästen kan ni nog.

- Palle

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 24 november 2003, 23:26

Den 6:e sep 1914 anföll den franska 6 armén tyskarnas 1 armé och 5 franska armén förstärkta av brittiska BEF anföll tyskarnas 2 armé och hejdade tyskarnas försök att överflygla Paris. Förlusterna uppgick till ca: 250 000 på båda sidorna och britterna ska ha förlorat 13 000 man. Följderna blev som sagt att de grävde ner sig och att scleiffenplanen fullständigt kolapsade även fast den misslyckats från början.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 24 november 2003, 23:35

Var går egentligen gränsen för vad som är slaget vid Marne? Jag märker att du Jetski bara har räknat med en liten bit av striderna med jag har räknat hela den franskamotoffensiven. Jag tror dock tyvärr att du Jetski har mer rätt men jag tycker att det är bättre med ett större perspektiv.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 25 november 2003, 11:26

Håller med dig ang. större perspektiv Palle! I detta fall är frågan var man ska dra gränsen när det specifikt var Marne han frågade om. "undret vid marne" som slaget kallades stod mellan 6:e och 14:e sep då fransmännen med BEF drev tyskarna tillbaka över marne sedan de varit på en desperat reträtt sedan augusti. Fransmännens vänsterflank stod inte långt utanför paris och högerflanken stod strax väster om verdun. Mot Parishållet anföll franska 6:e armén tyskarnas 1:a armé och i andra änden anföll fransmännens 5:e armé med BEF tyskarnas 2:a arme. General Foch lär ha sagt innan offensiven till Joffre: "Hårt ansatt på min högerflank. Min center ger efter. Omöjligt att manövrera. Situationen utmärkt. Jag går till anfall."


Som sagt, ca; 250 000 franska förluster, 13 000 brittiska och uppskattningsvis lika stora förluster på tyska sidan.

Under den tyska anstormningen innan den franska motoffensiven stod samtidigt slaget vid Tannenberg på östfronten. Pga oklar befälsföring överfördes två tyska armékårer från den tyska offensiven i väst, till att klara situationen i öster trots att tyskarna redan slagit ryssarna. Hindenburg, Ludendoff och stabschefen Max hoffman tackade nej och ansåg att reserven bättre behövdes i väst men högsta armé befälet stod på sig och skickede dit trupperna, som anlände efter tyskarnas seger vid Tannenberg, i onödan. Om tyskarna klarat av att slå fransmännen med de två extra armékårerna kan man spekulera i, men kanske förlorade tyskarna i kriget vid tannenberg!

Jetski

Skriv svar