Första vädskriget på Discovery

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Första vädskriget på Discovery

Inlägg av Ja77 » 20 november 2003, 00:09

Tittade på en dokumenär om första vädskriget Discovery.

Har lite funderingar om tyskarnas uppträdande i Belgeien. De påstod att tyskarna gick in för terror taktiken från början när de invaderade. Vad inebär det, eller är det bara ett sätt för discovery för att "krydda" det hela.

De tog också upp lite smaskiga detaljer då tyska armen tog gisland och försökte använda dem som mänskilga sköldar, hur vanligt var det? tror inte arteleriet bryr sig. Sedan tog de upp en insident då tyskarna skjöt alla från en kyrka, var det en insident gjord av ett "galen" lägre befälhavare eller var det sanktionerat uppifrån som hämd för tex prick skyttar.

Hur vanligt var de "civila" prickskyttar som tyskarna var så rädda för.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 20 november 2003, 07:56

hhmm, jag är ingen expert på fvk men jag har bestämt mig för att se alla programen, så jag får en hyffsad inblick iallafall.
Och angående terrorn så undrar jag, varför skulle det inte vara sant?
Sånt har försigått ialla tider så fvk är väl inget undantag

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 november 2003, 10:15

Förnekar inte att tyskarna säkert var för jävliga mot belgarna.

De jag undrar om dessa smaskiga/blodiga händelser var enstaka fall eller systematiska upprepningar. Jag vet inte därför frågar jag.

Har alltid varit mycket kritisk mot Discovery sedan de sa att Bismark hadde order ta inga fångar....nu pratar vi om slagskeppet Bismark.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 24 november 2003, 23:38

Den tyska taktiken att ta i med hårdhandskarna mot vad som uppfattades som försök till motstånd från civilbefolkningen, var enligt Barbara Tuchmans bok 'Augusti 1914' (The Guns of August), ett medvetet taktiskt val.

Syftet med denna 'schrechlichkeit' var att man genom att ta i ordentligt från början skulle få den ockuperade befolkningen att hålla sig lugn, vilket skulle medföra att man kunde spara in på förband för ockupationstjänst och i stälet använda dessa i fronttjänst.

Föga överraskande så fungerade det inte som planerat.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 25 november 2003, 00:30

Det har skrivits en bok på ämnet, men jag har inte titeln på den i huvudet, där kom man fram til efter omfattande undersökningar att tyskarna faktisktsköt ihjäl en massa personer och att det inte bara var krigspropaganda.

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 30 november 2003, 00:23

Per Andersson skrev:Den tyska taktiken att ta i med hårdhandskarna mot vad som uppfattades som försök till motstånd från civilbefolkningen, var enligt Barbara Tuchmans bok 'Augusti 1914' (The Guns of August), ett medvetet taktiskt val.

Syftet med denna 'schrechlichkeit' var att man genom att ta i ordentligt från början skulle få den ockuperade befolkningen att hålla sig lugn, vilket skulle medföra att man kunde spara in på förband för ockupationstjänst och i stälet använda dessa i fronttjänst.

Föga överraskande så fungerade det inte som planerat.
En bidragande faktor var att tyskarna hade haft mkt stora problem med "partisaner" under kriget 1870-71, så man var tämnligen paranoida vad gällde frågan, därav det hårdhänta beteendet.

Skriv svar