Tyskt Jihad 1914

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Tyskt Jihad 1914

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 november 2003, 20:57

Tänkte att jag skulle förmedla lite information om detta till alla skalmänniskor som är intresserade... Har inte sett något om det på någon annan tråd.

Sommaren 1915 anlände en tysk styrka bestående av ca 100 man till Kabul i Afghanistan. De var utsända av kejsar Wilhelm II för att övertyga den afghanske emiren om att anfalla det brittiska Indien, som ett led i Första Världskriget. Om allt gick enligt planerna skulle britternas asienvälde falla, och Indiens tron kunde intas av Wilhelm själv. Eftersom Tyskland var allierat med Ottomanska riket, så hade man övertygat den ottomanske sultanen att skriva under ett upprop till Jihad. Eftersom han var Kalif (högste religiöse ledaren för alla muslimer) så hade endast han den auktoriteten. Uppror och oroligheter spred sig snart under 1915 över Persien, Kaukasus, ryska Centralasien och även till brittiska Indien, men det var inte tillräckligt allvarligt för att åstadkomma någonting alltför farligt ur brittisk eller rysk synvinkel - upproren slogs ner.

Tyskarnas plan var dock mer avancerad än att stödja uppror. De försökte uppmana shahen av Persien och emiren av Afghanistan att med arméer under tysk och turkisk ledning marschera mot Indien. Det var därför tyskarnas lilla avdelning slunkigt förbi ryska och brittiska styrkor i Persien för att komma till Kabul.

Det blev dock ingenting med planen, eftersom emiren i Kabul spelade ett intelligent dubbelspel. Han drog ut på förhandlingarna med tyskarna, samtidigt som han meddelade britterna om att tyskarna var intresserade av Afghanistans lojalitet. Britterna, som som vanligt stod för Afghanistans budget till stor del, lockades därmed till att höja pengasummorna till emiren, så att han inte ändrade sig till tysk lojalitet. Detta fortgick tills emiren såg att britterna såg ut att klara kriget mot Tyskland och Ottomanska riket, och det blev dags att slutligen välja sida permanent.

Mer utförligt tror jag finns att läsa i On Secret Service East of Constantinople: The Plot to Bring Down the British Empire av Peter Hopkirk (1995).

Allt enligt Michael Fredholms föreläsning.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 20 november 2003, 19:09

Tack - det var mycket intressant läsning! Jag förvånas alltid över hur lite jag egentligen känner till om första världskríget (eller omvänt betraktat: det skedde faktiskt mycket mer i denna konflikt än endast ett långt utdraget skyttegravskrig).

Mvh,
Pirre

Skriv svar