Walter Schwieger

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Walter Schwieger

Inlägg av Wolfblitzer » 12 november 2003, 21:02

Walter Schwieger sänkte det civila skeppet "Lusitania" 1915 och det dog 1200 människor.

Har någon en bra bild på honom eller vetskap vilka medaljer/ordnar han fick?

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 12 november 2003, 21:49

Nope ingen bild tyvärr. När det gäller ordnar vill jag ganska säkert minnas att han fick Pour Le Merit för sina insatser under kriget.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 12 november 2003, 22:37

Walter Schwieger
Bilagor
schwieger.jpg
schwieger.jpg (18.12 KiB) Visad 2892 gånger

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 12 november 2003, 22:39

Fick han en utmärkelse för att ha dödat civilia? Det låter som en jävligt cynisk ledning. Särskilt så tidigt som det första världskriget då krig helt riktat mot civila inte förekom i stor skala.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 12 november 2003, 22:45

Jag vet faktiskt inte hur pass mycket säkningen av Lusitania spelade in i bedömingen för att ge honom utmärkelsen. Dock bör man komma ihåg att tyskarna var övertygade om att den civila fartygstrafiken mellan USA och GB innehöl transporter av krigsmateriel och att de därför kunde ses som legitima mål.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 november 2003, 23:29

Mr Firpo skrev:Jag vet faktiskt inte hur pass mycket säkningen av Lusitania spelade in i bedömingen för att ge honom utmärkelsen. Dock bör man komma ihåg att tyskarna var övertygade om att den civila fartygstrafiken mellan USA och GB innehöl transporter av krigsmateriel och att de därför kunde ses som legitima mål.
Vilket väl inte var helt fel... Lusitania hade krigsmateriel har jag hört.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 12 november 2003, 23:32

Walter Schwieger tilldelades Pour Le Merit för att han sänkt fiendeskepp på totalt 190 000 ton. Sänkningen av Lusitania nämndes inte i motiveringen trots att hon var det största skepp Schwieger sänkte.
Lusitania hade ammunition i lasten och skälet till att hon sjönk så snabbt var att torpeden träffade lastrummet där ammunitionen förvarades vilket orsakade en explosion och större skador än vad som skulle skett av endast torpeden.

Kan ju också nämnas att Lusitania gick oeskorterad igenom vatten där ubåtsangrepp kunde förekomma och det finns en del konspirationsteorier som går ut på att britterna gärna såg att ett skepp med amerikanska civila ombord skulle gå under. Detta för att USA skulle provoceras att gå med i kriget på ententens sida.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 13 november 2003, 10:12

jo jag visste lite om sänkningen och att den fraktade material. Tyskarna varnade civilbefolkningen genom tidninar men det är hemskt att dom försökte använda civila som sköldar.

Det var Pou Le Merite jag undrade om för att på en bild jag såg hade han något runt halsen, och det var inte format som ett riddarkors.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 13 november 2003, 13:55

Pour Le Merite var trots sitt franskklingande namn den högsta militära medalj som utdelades av Tyskland under första världskriget.
Bilagor
plm.jpg
plm.jpg (8.54 KiB) Visad 2844 gånger

Skriv svar