Kortkjolens tillkomst

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Kortkjolens tillkomst

Inlägg av jofredes » 27 oktober 2003, 22:07

När introducerades kortjolen, var det 1925? Finns det något samband med ransoneringen(tygbristen under första världskriget), för man gjorde väl några halvkorta kjolar redan i slutet av kriget? Nån som är bra på klädeshistoria?

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 28 oktober 2003, 07:50

Längden på kjolen har vandrat både upp och ner flera gånger om, och det är modet som avgör det. Att det på 20-talet var kort kjol kanske berodde på jazzen och det sättet man dansade till den.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 oktober 2003, 10:19

Det påstås ju existera ett samband - korta kjolar i lågkonjunktur och långa kjolar vid bättre tider ekonomiskt.

Oavsett så måste man konstatera att det nuvarande kjolmodet är mycket positivt :wink:

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 oktober 2003, 16:11

Widde skrev:Längden på kjolen har vandrat både upp och ner flera gånger om, och det är modet som avgör det. Att det på 20-talet var kort kjol kanske berodde på jazzen och det sättet man dansade till den.
Men det fanns väl inga korta kjolar innan 20-talet? Innan dess var väl kvinnor tvungna att skyla sina ben i anständighetens namn?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 28 oktober 2003, 16:30

Mathias Forsberg skrev:Det påstås ju existera ett samband - korta kjolar i lågkonjunktur och långa kjolar vid bättre tider ekonomiskt.

Oavsett så måste man konstatera att det nuvarande kjolmodet är mycket positivt :wink:
Jag har hört motsattsen, långa kjolar, mycket tyg, får fart på eknomin, kommer upp ur lågkonjunktur.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 28 oktober 2003, 18:33

Solitaire skrev:Men det fanns väl inga korta kjolar innan 20-talet? Innan dess var väl kvinnor tvungna att skyla sina ben i anständighetens namn?
Bilden nedanför är ganska represantiv för modet som genomsyrade the roaring twenties. Klädmodet, tillsammans med andra saker (exempelvis rökning, var en viktig del av kvinnornas frigörelse.

Bild

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 29 oktober 2003, 19:14

Hur accepterades korta kjolar på 30-talet? I europa levde vi ju en ganska konservativ tid, och konservativa har alltid varit emot saker som kan anses vara sexuelt attraktiva som t.ex just korta kjolar. Hur var Hitlers och t.ex Mussolinis syn på dessa plagg? Jag har även svårt att tro att det extremt konservativa england accepterade korta kjolar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2003, 19:26

Intressant :o

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 29 oktober 2003, 21:48

För min del så gäller brudar i kortast möjliga kjol i alla lägen!!
Såg ett prog på UR där detta diskuterades och det var först en bit in på 1920-talet som kjolen blev kortare. Kan tänka mig att dansen "Charleston" gjorde sitt till. Gloria Swanson som var ett modeorakel, filmstjärna och tillika 20-talets sexbomb pekade definitivt ut den dåtida modeinriktingen, precis på samma sätt som Madonna gör numera.
Den som bestämde modet på 1920-talet var Gloria Swanson.
Det kort-korta modet kom först på slutet av sextiotalet och "Twiggy" var en av dem som introducerade kort-kort modet i västvärlden.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 30 oktober 2003, 20:46

Kod: Markera allt

Men det fanns väl inga korta kjolar innan 20-talet? Innan dess var väl kvinnor tvungna att skyla sina ben i anständighetens namn?
Jo det har det visst det, se bilden i inlägget i min tidigare tråd om "svensk bronsålderkrigföring". I boken Gustav II Adolf och hans folk kan du också se att marketenterskorna i kungens armé hade lite kortare kjolar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2003, 17:33

Ur nationalenklykopedin

"än mer då det på 1960-talet introducerades "kort-kort", som slutade ovanför knäna. I början av 1990-talet kunde kjolen vara synnerligen minimal. Helveckad kjol (numera räknad som en "klassiker") har liksom snäv, rak modell med gångveck eller slits tillförts kjolmodet under 1900-talet. "

NE CD-ROM

Uppslagsord: "kjol"

Stefan

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 november 2003, 16:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Katarina » 8 december 2003, 14:17

NIBBE skrev:Hur accepterades korta kjolar på 30-talet? I europa levde vi ju en ganska konservativ tid, och konservativa har alltid varit emot saker som kan anses vara sexuelt attraktiva som t.ex just korta kjolar. Hur var Hitlers och t.ex Mussolinis syn på dessa plagg? Jag har även svårt att tro att det extremt konservativa england accepterade korta kjolar.
Under 30-talet slutade kjolen ungefär mitt på vaden eller ungefär en decimeter under knät. Det var comme-il-faut. Aftonklänningar är självfallet fortfarande hellånga, precis som de är idag.

Under 20-talet kunde de bli så korta som till knät om det var cocktail-klänningar, men inte till vardags. Man såg ju givetvis mer av benen när man skuttade omkring på dansgolvet, men då handlar det om UNGA kvinnor. De äldre förfasade sig givetvis, men nästan ännu mer över de rygglösa klänningarna.

De riktigt korta kjolarna dyker inte upp förrän under 60-talet.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 10 december 2003, 17:59

tack, det måste ha blivit ett missförstånd jag trodde de menadeden riktigt korta kjolen.

Skriv svar