Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Låst
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 december 2005, 13:24

Tackar. Jag ursäktar mig med att man inte kan se solen och stjärnorna på himlen samtidigt... ;)

Nästa fråga: 1920 beslutade de allierade efter förhandlingar med Turkiet att Storbrittannien skulle styra över det Palestinska mandatet på båda sidor av Jordanfloden. I Jerusalem fanns dock två stora nationalistiska arabklaner som slogs om inflytande, precis som de gjort de tidigare åren. Den ena klanen som stod för en mer tillmötesgående linje var Nashashibi. Den andra klanen var starkt anti-brittisk. Frågor:

1) Vilken var klanen?
2) En av huvudmännen blev klart framträdande i de följande upproren. Vem?
3) Vad kallas de grupper han bildade, vilkas arv i högsta grad finns än idag?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 18 december 2005, 05:26

Det enda jag kan försöka svara på är 3) : Svarta Handen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 december 2005, 15:15

Njae, inte riktigt det jag hade i tanke. Den kanske var lite väl snäv den här. Klannamnet är mycket likt en nyligen avpolleterad diktators namn *hint hint*

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 19 december 2005, 09:51

Inte ens ett höftskott?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 december 2005, 10:36

Hussein?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 19 december 2005, 11:22

Jao! För att få lite fart här ger jag rätt för den. :)

Klanen var el-Husseini, en av de synligare figurerna under upproren på 20-talet var Haj Amin el-Husseini, och han grundade de första Fedayeen, självmordsbombare.

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Haj Amin al Husseini

Inlägg av alexcykel » 19 december 2005, 11:28

Äntligen ett av mina favoritområden!
Klanen Husseini

Amins brorsons pojke, Faisal Husseini var en av de ledande inom Fatah (och PLO), han dog 2001.

Rätt?
Bilagor
muftihitler.jpg
muftihitler.jpg (6 KiB) Visad 421 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 december 2005, 12:49

Förefaller som om Belisarius glömt ge alexcykel RÄTT om Stormuftin av Jerusalem - eller oxå har våran
alexcykel missuppfattat Belisarius 'nickning' - men - det är dags för en ny fråga! underdånigast...Varjag

varjag
Saknad medlem †

Kollision....

Inlägg av varjag » 29 december 2005, 02:14

Jag kör en interimfråga så inte tråden går i stå.....; Denna dramatiska tavla visar
en kollision som inträffade på 30-talet och blev oerhört uppmärksammad. Vilka är
de inblandade fartygen? När hände detta?...../Varjag
Bilagor
kollision.jpg
kollision.jpg (3.56 KiB) Visad 364 gånger

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 29 december 2005, 05:49

Mitt minne säger mig att ett fyrskepp utanför Nantucket blev överseglat av ett Cunard-fartyg.

Antar i sådant fall att Cunard:en gick på riktning mot fyrskeppets långvågs-morse-sändare. Utan koll på besticken. Och kanske dimma?

Fartygens namn kommer jag inte ihåg, men fyrskeppet borde väl hetat Nantucket-något?
Nantucket Shoals är en gammal klassisk angöring, gissar på den.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 december 2005, 11:12

Bagheera skrev:Mitt minne säger mig att ett fyrskepp utanför Nantucket blev överseglat av ett Cunard-fartyg.

Antar i sådant fall att Cunard:en gick på riktning mot fyrskeppets långvågs-morse-sändare. Utan koll på besticken. Och kanske dimma?

Fartygens namn kommer jag inte ihåg, men fyrskeppet borde väl hetat Nantucket-något?
Nantucket Shoals är en gammal klassisk angöring, gissar på den.
Hatten av för Bagheera! Det var Nantuckets Fyrskepp, som blev nedseglat (och sjönk som en sten...). Men
Cunard var oskyldiga.....det var ett annat rederi med oklanderliga kollisionsmeriter :roll: som stod för 'bedriften'.
Rederiet hette Oceanic Steam Navigation Co. fast dom allra flesta kallar det något annat - efter att rederiet
lyckats dränka mer än 1500 människor 22 år tidigare. Tips; OceanIC gick igen i fartygsnamnen - som alla slutade
med de två bokstäverna........./Varjag

varjag
Saknad medlem †

TITANIC's syster

Inlägg av varjag » 30 december 2005, 03:36

...som sagt var....TITANIC hade två systerfartyg, varav bara ETT fanns kvar på 30-talet. Det
var den återstående 'systern' som seglade ned NANTUCKET-fyrskeppet. Rabaldret efteråt -
fokuserades just på att det var samma rederi och samma klass av fartyg....vad hette syndaren?

/Varjag

Otto Gaz
Medlem

Re: TITANIC's syster

Inlägg av Otto Gaz » 30 december 2005, 09:07

varjag skrev:...som sagt var....TITANIC hade två systerfartyg, varav bara ETT fanns kvar på 30-talet. Det
var den återstående 'systern' som seglade ned NANTUCKET-fyrskeppet. Rabaldret efteråt -
fokuserades just på att det var samma rederi och samma klass av fartyg....vad hette syndaren?

/Varjag

Olympic var det väl?

Det gällde att akta sig när Olympic var i närheten. Jag vill minnas att hon rammade ett brittiskt örlogsfartyg, och en
tysk ubåt också.

/Otto

varjag
Saknad medlem †

Re: TITANIC's syster

Inlägg av varjag » 30 december 2005, 12:53

Otto Gaz skrev:
varjag skrev:...som sagt var....TITANIC hade två systerfartyg, varav bara ETT fanns kvar på 30-talet. Det

/Varjag

Olympic var det väl?

Det gällde att akta sig när Olympic var i närheten. Jag vill minnas att hon rammade ett brittiskt örlogsfartyg, och en
tysk ubåt också.

Jajamensan, RMS OLYMPIC hade en bra meritlista på rammning. HMS HAWKE fick en haksmäll 1911 och en tysk ubåt
1916(?) Ramma på bara.....TITANIC ett isberg, BRITTANIC en mina! Fartygen kallades OLYMPIC-klassen - men OLYMPIC
var den enda med ett någorlunda olympiskt liv. De allra flesta känner dessa fartyg som tillhörande The White Star Line,
men vad jag försökte tillföra historien var att rederiet - hette Oceanic Steam Navigation Co..

Otto Gaz's fråga! Varjag

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 30 december 2005, 15:47

1920 startades Sveriges (och troligen en av världens) första reguljära flyglinje. Mellan vilka platser?

/Otto

Låst