Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Drabbing mellan slagskepp
I en mindre känd slagskeppsduell under 1:a VK - sattes ett svårt skadat slagskepp
på grund - medan de två segrande skeppen, seglade hem för att fira. Denna drabbning
är, vad jag vet - den som 'kommit Sverige närmast' vad beträffar slagskeppsstrider.
Frågorna:
Vilka var slagskeppen ?
När hände det ?
Var hände det ?
.../Varjag
på grund - medan de två segrande skeppen, seglade hem för att fira. Denna drabbning
är, vad jag vet - den som 'kommit Sverige närmast' vad beträffar slagskeppsstrider.
Frågorna:
Vilka var slagskeppen ?
När hände det ?
Var hände det ?
.../Varjag
Re: Drabbing mellan slagskepp
Är det vid Moonsundet 1917?varjag skrev:I en mindre känd slagskeppsduell under 1:a VK - sattes ett svårt skadat slagskepp
Frågorna:
Vilka var slagskeppen ?
När hände det ?
Var hände det ?
.../Varjag
/CvD
Hmm.... Eftersom jag bara har ett svagt minne om att ha läst om detta så får jag dra till med (i princip) en gissning.varjag skrev:OK Cvd....'aveagoodweekend'!
När den tyska Ostasiatiska Eskadern närmade sig Port Stanley - möttes den av eld från ett
gammalt engelskt slagskepp.....Vad hette slagskeppet?...../Varjag
HMS Agamemnon?
/Tryggve
EDIT: såg själv att jag hade fel. Nåja, you can't win them all
- Belisarius
- Medlem
FEL! TREDJE starkast....efter Solen och Sirius...Belisarius skrev:Näst starkast på himlen efter Sirius och belägen ungefär 36 grader under denna...
inom några dagar står rakt i zenith!)
Annars var svaret helt korrekt - det var HMS CANOPUS som skjöt den första salvan i vad som sedermera kom
att kallas Slaget vid Falklandsöarna. Belisarus fråga....Varjag