Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Tack,
Eftersom här nu frågats om stridande herrar och olika sorters järnvara, artilleribombardemang och sprängningar, tycker jag att vi ska gå till mjukare ämnen.
Vem är denna förtjusande dam och vad var hon stolt att vara först i?
Eftersom här nu frågats om stridande herrar och olika sorters järnvara, artilleribombardemang och sprängningar, tycker jag att vi ska gå till mjukare ämnen.
Vem är denna förtjusande dam och vad var hon stolt att vara först i?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Ja Gostap,
Du hittade rätt dam. Eftersom det är nyår och mina frågor förra året betraktades för svåra av en kamratdomstol (kangaroo court), ger jag svaret på andra delen.
Hon blev utvisad trots att hon hade amerikansk medborgarskap. Tekniskt tyckte en domare att eftersom hennes makes medborgarskap hade återtagits, hade även hennes. Hon stoltserade därefter med att hon var den första politiska agitatorn som utvisades från USA. Hon fann aldrig ett politiskt hem, vilket t.o.m. Wikipedia påvisar.
Huruvida "dagens våldsvänster" har henne som inspirationskälla kan jag enligt reglerna inte svara på och är egentligen inte värst intresserad av.
Din fråga gostap...
Du hittade rätt dam. Eftersom det är nyår och mina frågor förra året betraktades för svåra av en kamratdomstol (kangaroo court), ger jag svaret på andra delen.
Hon blev utvisad trots att hon hade amerikansk medborgarskap. Tekniskt tyckte en domare att eftersom hennes makes medborgarskap hade återtagits, hade även hennes. Hon stoltserade därefter med att hon var den första politiska agitatorn som utvisades från USA. Hon fann aldrig ett politiskt hem, vilket t.o.m. Wikipedia påvisar.
Huruvida "dagens våldsvänster" har henne som inspirationskälla kan jag enligt reglerna inte svara på och är egentligen inte värst intresserad av.
Din fråga gostap...
Denne man var först med något...
Vad? Och vem är han?
Vad? Och vem är han?
- Bilagor
-
- försteman.jpg (7.52 KiB) Visad 332 gånger
Mvh
Gostap
Gostap
upp i det blå....
Mvh
Gostap
Gostap
Charles Lindbergh?
Var först med att flyga över Atlanten ensam.
Nej men först var han med något i alla fall......utmärkelse
Mvh
Gostap
Gostap
nej
Kompis med samma yrke....
Kompis med samma yrke....
- Bilagor
-
- polare.jpg (80.74 KiB) Visad 251 gånger
Mvh
Gostap
Gostap
Oswald Boelcke, Varjag
Jajamensan, förste jaktpilot att få Pou´r Le Merite
http://en.wikipedia.org/wiki/Oswald_Boelcke
varjag flyger vidare..
http://en.wikipedia.org/wiki/Oswald_Boelcke
varjag flyger vidare..
Mvh
Gostap
Gostap
Tack gostap
OK, stannar i luften och vill ha namnen på dessa - - med kort beskrivning vari deras bedrift stod?
Varjag
OK, stannar i luften och vill ha namnen på dessa - - med kort beskrivning vari deras bedrift stod?
Varjag
Fyra brassar under ledning Joao Ribeiro de Barros som flyger över Atlanten (Europa till Brasilien).
/CvD
/CvD
Så rätt så. De första flygarna som ''krossade Atlanten'' - motvinds s.a.s.CvD skrev:Fyra brassar under ledning Joao Ribeiro de Barros som flyger över Atlanten (Europa till Brasilien).
/CvD
Med sig hade han signores João Negrão (co-pilot), Newton Braga (navigator) and Vasco Cinquini (mechanic).
Startade från Genua, via Gibraltar, Cap Verdeöarna, och Fernando do Norhonha - till Sao Paulo i Brasilien i april/maj 1927.
Deras flygplan, en Savoia S.55 - finns restaurerad och bevarad i Brasilien..... CvD - väljer.....eld/jord/luft!
Varjag