Trotskij

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 21 augusti 2006, 17:48

Hej!
Aino Kuusinen förpassades först till lägret Kotlas 50 mil upp längs Dvina från Archangel, senare fördes hon till ett mera känt lägerkomplex, Vorkuta. Detta läger Kotlas ingick således i detta stora komplex söder om Archangel. På sidan 218 i den finska versionen "Jumala syöksee enkelinsä" beskriver hon hur massavrättningarna gick till i detta läger. Jag har läst om tekniken i andra böcker men nu har jag källan här framför mig, sid 218 i Aino Kuusinens bok. Jo, i stället för Zyklon 2 B använde man följande metod: Man lät bygga ett torn av bastant trävirke, nertill en mycket stark dörr och upptill en liten öppning. Sedan skuffades fångarna i i tornet, kanske 50-100 i gången, och dörren reglades och uppifrån pumpades det in vatten. Sedan när skriken tystnat väntade vakterna en stund och sedan öppnades dörren och tiotals ton vatten med döda kroppar forsade ut i den bredvidliggande floden Dvina och de flöt bort. Inga besvär med krematorier så som nazisterna hade i sina läger. Själv bevittnade Aino Kuusinen bl.a. en massavrättning av unga pojkar. När sedan kropparna flöt bort så fördes följande grupp in i tornet och proceduren upprepades.
Javisst har Martin rätt: Aino Kuusinen berättar själv att ett av de hemskaste ljud hon hört var när tjälen smälte på försommaren och liken tinade upp och tåget gick fram till ackompanjemang av människoben som brast under tyngden. Men nya fångar var på kommande.
Laitman

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 21 augusti 2006, 22:19

a81 skrev: Oavsett vad Undén eller andra svenska politiker personligen tyckte om Sovjet och östblocket, får man inte glömma att Sverige var neutralt under kalla kriget. Visst lutade Sverige ofta mer åt västsidan men kanske inte så mycket som många tror idag. Jag såg till exempel nyligen ett SVT-inslag om Berlinmuren från 1986, där man inte enbart hade negativa synpunkter på muren (som ett liknande inslag skulle ha idag), utan också hävdade något i stil med att Berlinmuren gjort Östtyskland till ett av de mest välmående länderna inom östblocket.

/a81
Jag är en petmoster, men Sverige var väl iaf alliansfritt under kalla "kriget", inte neutralt? Kalla kriget var ju knappast ett krig, mer ett politiskt tillstånd av ständig spännig.

/a

Skriv svar