Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Nej, fast trupp och 1917 är faktiskt rätt.
- det var en i Frankrike också med fruktansvärda dödssiffror....Frejus?lago skrev:Nej, fast trupp och 1917 är faktiskt rätt.
Non, inte Frejus. I själva verket långt därifrån.varjag skrev:- det var en i Frankrike också med fruktansvärda dödssiffror....Frejus?lago skrev:Nej, fast trupp och 1917 är faktiskt rätt.
Dödssiffrorna varierar beroende på vilken källa man anlitar. Wikipedia anger 427 döda men det lär bara vara de som kunde identifieras.
This Day in History: "The death toll was estimated at between 500 and 800 men. The fire was so intense that it burned at least 400 of the bodies beyond recognition. Although the army attempted to cover up the details of the tragedy because it implicated French officers, the engineer--who survived--finally released the full story some 15 years later."
Det finns också olika uppgifter om hur många soldater som fanns med på tåget. Mellan 1000 och 1200 soldater brukar nämnas, vilket visar att det var ett visst kaos vid lastningen eller att man inte brydde sig om att räkna.
- ja nu har vi i alla fall lyckats gaffla in målet - någon annan kanske kan skjuta träffen 
Inte likt varjagen att ge upp så lätt.varjag skrev:- ja nu har vi i alla fall lyckats gaffla in målet - någon annan kanske kan skjuta träffen
Jag tror jag redan svarat rätt - fast katastrofen tydligen har olika namn.....varjag skrev:- det var en i Frankrike också med fruktansvärda dödssiffror....Frejus?lago skrev:Nej, fast trupp och 1917 är faktiskt rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Frejus_rai ... 7_accident
December 12, 1917 – Frejus rail accident, (Modane) near Saint-Michel-de-Maurienne, France: A military train derails at the entrance of the Fréjus Tunnel after running away down a steep gradient; brake power was insufficient for the weight of the train. Around 800 deaths estimated, 540 officially confirmed. The military forced the driver to run an overloaded train
Lite får jag väl skämmas för att jag tog fel på Frejus och ett annat Frejus men visst är det Modane som efterfrågas. Det är åtminstone det namn som förknippas med tågkatastrofen 12 december 1917.
Hela händelsen orsakades av att man kopplade ett alldeles för stort antal obromsade vagnar till ett alldeles för klent lokomotiv som alltså inte hade förmågan att bromsa tillräckligt i nedförsluten.
Hur det gick till när besluten fattades är fortfarande oklart men tydligen fanns det bland officerare och manskap en vilja att embarkera trots lokförarens protester. Om hans berättelse är sann så hade man tydligen också hotat honom med pistol om han inte startade tåget.
Några intressanta länkar:
http://danger-ahead.railfan.net/acciden ... /home.html
http://www.history.com/this-day-in-hist ... n-accident
Varjag spårar vidare.
Hela händelsen orsakades av att man kopplade ett alldeles för stort antal obromsade vagnar till ett alldeles för klent lokomotiv som alltså inte hade förmågan att bromsa tillräckligt i nedförsluten.
Hur det gick till när besluten fattades är fortfarande oklart men tydligen fanns det bland officerare och manskap en vilja att embarkera trots lokförarens protester. Om hans berättelse är sann så hade man tydligen också hotat honom med pistol om han inte startade tåget.
Några intressanta länkar:
http://danger-ahead.railfan.net/acciden ... /home.html
http://www.history.com/this-day-in-hist ... n-accident
Varjag spårar vidare.
Tack lago och sorry about the misunderstanding - jag var lite väl fåordig i mitt svar
Ett kort framgångsrikt fälttåg, en stark fästning faller 1916...... Vilken fästning, vilka framgångsrika anfallare och vilka försvarade?, Varjag
Ett kort framgångsrikt fälttåg, en stark fästning faller 1916...... Vilken fästning, vilka framgångsrika anfallare och vilka försvarade?, Varjag
......vattenytan som skymtar i bakgrunden av bataljbilden - är Donau..... 
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tutrakan i Rumänien, nu i Bulgarien.
Visst är det slaget om Tutrakan, en stark rumänsk fästning i staden med samma namn. Bulgarerna pucklade på rumänerna ordentligt....Stellan Bojerud skrev:Tutrakan i Rumänien, nu i Bulgarien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Turtucaia
Stelllans dråpslag, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Dråpslaget kom överraskande. Fartygschefen var i land och hånglade med en dam. Han dömdes för tjänsteförsummelse till 3,5 års fängelse. Vilket fartyg,vad hände?
Det är ryska kryssaren Жемчуг, Zhemchug ("Pärlan"). En veteran från Tsushima 1905.
Den 28 oktober 1914 låg hon i Penang när man fick oväntat besök av: Någon beredskap värd namnet var ej satt, varför resultatet blev en massaker och "Pärlan" gick torpederad till botten med svåra förluster av människoliv.
Den liderlige chefen var en Baron Cherkassov.
Den 28 oktober 1914 låg hon i Penang när man fick oväntat besök av: Någon beredskap värd namnet var ej satt, varför resultatet blev en massaker och "Pärlan" gick torpederad till botten med svåra förluster av människoliv.
Den liderlige chefen var en Baron Cherkassov.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ett föredömligt uttömmande korrekt svar. Din fråga!
(PS jag är faktiskt sjöman på nybörjarstadiet, fd bristmönstrad 3:e maskinist i handelsflottan, av chieferna i Kustflottan vald hederskorpral i maskintjänst samt korresponderande ledamot av Kungl. Örlogsmannasällskapet. Jag var flera år redaktör för tidskriften "Flottans Män", men var ju själv inte medlem av kamratföreningen och kallades istället "Flottans Vän").
(PS jag är faktiskt sjöman på nybörjarstadiet, fd bristmönstrad 3:e maskinist i handelsflottan, av chieferna i Kustflottan vald hederskorpral i maskintjänst samt korresponderande ledamot av Kungl. Örlogsmannasällskapet. Jag var flera år redaktör för tidskriften "Flottans Män", men var ju själv inte medlem av kamratföreningen och kallades istället "Flottans Vän").
Tackar!
Få maskinister är medlemmar av KÖMS, en sällsynt ära!
Vem är detta?
Få maskinister är medlemmar av KÖMS, en sällsynt ära!
Vem är detta?
- Bilagor
-
- Framgångsrik.jpg (20.99 KiB) Visad 325 gånger