Hitler och första världskriget

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 7 november 2004, 11:21

a) Hitler sägs i andra sammanhang blivit hatisk mot judarna eftersom han inte fick komma in på konsthögskolan, medan en judisk medsökande kom in. Den judiske examinatorn gjorde urvalet. Ungefär så, eller hur??
Ursäkta uttrycket, men detta som du refererar till är rent nonsens och en vandringskröna...

Att Hitler skulle ha blivit antisemit för att han inte kom in pa konsthögskolan i Wien har jag dementerat ett par ganger pa forat. Det fanns ingen "judisk konspiration" mot hans antagningsförsök - det fanns inte ens nagon judisk person i kommitén som valde in studenterna. Alla var katoliker, förutom en Huggenott (!). Han föll helt enkelt pa att konkurrensen var för hard och att han inte var tillräckligt begavad för att lösa vissa konstnärliga uppgifter.

Jag börjar en ny trad om detta tema...

Mvh Andreas Wien

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 7 november 2004, 14:04

Tack Andreas för ditt beriktigande om denna vandringssägen.
Då faller kanske en del av mitt resonemang, men knappast hela resonemanget.

Detta att fyra års jätteansträngning osv.

Vad säger du om detta, du som är så beläst om Hitler och denna tid??

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 7 november 2004, 15:15

Vad säger du om detta, du som är så beläst om Hitler och denna tid??
Jag tror inte att man skall söka efter grunderna till Hitlers antisemitism i händelser som utspelades under första världskriget, utan före och framförallt efter detta krig, dvs iom den tyska kaputilationen och de följande aren.

Hans aggressiva inställning till det "dekadenta judiska inflytandet" i samhället grundades dock under hans tid i Wien...

Mvh Andreas Wien

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 7 november 2004, 18:38

Jag tror inte alls man skall hålla på och söka någon speciell orsak till att Hitler blev antisemit, det kommer sannolikt att bli helt missvisande. Hitler levde i ett samhälle fyllt av en rad rasistiska föreställningar som mer eller mindre ansågs vara vetenskapligt bevisade, ett otal människor på den tiden var antisemiter och det är på inget sätt så speiellt märkvärdigt att Hitler också blev det.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 7 november 2004, 19:09

LasseMaja,
Jag tror inte alls man skall hålla på och söka någon speciell orsak till att Hitler blev antisemit, det kommer sannolikt att bli helt missvisande. Hitler levde i ett samhälle fyllt av en rad rasistiska föreställningar som mer eller mindre ansågs vara vetenskapligt bevisade, ett otal människor på den tiden var antisemiter och det är på inget sätt så speiellt märkvärdigt att Hitler också blev det.
Precis!

Mvh Andreas Wien

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 7 november 2004, 21:25

Förvisso, men vad säger du Andreas och ni andra, har inte Hitler reagerat på något sätt på orättvisan han fick utav den tyska armén??
Den måste ju ha lämnat några spår; osv.

Det judiska spåret kan vi lämna åt sidan för tillfället.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 7 november 2004, 22:08

Bilden på Hitler under något massmöte, är det från Munchen? Tycker jag känner igen Lejonet från någon byggnad. Och är det den gamla gula kyrkan i bakgrunden?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 8 november 2004, 21:27

Mats skrev:Bilden på Hitler under något massmöte, är det från Munchen? Tycker jag känner igen Lejonet från någon byggnad. Och är det den gamla gula kyrkan i bakgrunden?
Bilden visar en folkmassa som får höra att första världskriget börjat, på den tiden bodde Hitler i München så det borde vara så.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 8 november 2004, 22:02

Stefan skrev:Förvisso, men vad säger du Andreas och ni andra, har inte Hitler reagerat på något sätt på orättvisan han fick utav den tyska armén??
Den måste ju ha lämnat några spår; osv.
Vilken "orättvisa" tänker du pa? Att han inte blev befodrad till en högre grad?

Mvh Andreas Wien

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 november 2004, 22:07

Juste. Se resonemanget i tidigare inlägg.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 13 november 2004, 16:21

Hoffmans bild av Hitler vid kungörandet av krigsföklaringen är tagen i München.

Skriv svar