Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Låst
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 7 oktober 2007, 23:34

Ber om ursäkt för det sena återvändandet.

Under striderna i tyska östafrika (och områdena omkring, när von Lettow-Vorbeck gav sig av på strövtåg) var kavalleri så gott som obefintligt, trots att man under rörliga striderna kunnat haft stor nytta av sådana förband för spaning, foragering, plundring, patrullering och förhindra fienden att göra samma sak.

Varken tyskar, portugiser, belgare, sydafrikaner eller britter använde sig av kavalleri i östafrika, medan man i västafrika (Togo) använde sig av stora uppsuttna styrkor. Frågan är förstås, varför?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 oktober 2007, 09:09

Måste bara kommentera vykortet. Tror aldrig jag sett svastikan framställd på detta anslående sätt förut, trots att det ju (bl.a.) är en solsymbol.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 8 oktober 2007, 10:19

Hexmaster skrev:Måste bara kommentera vykortet. Tror aldrig jag sett svastikan framställd på detta anslående sätt förut, trots att det ju (bl.a.) är en solsymbol.
Visst är den intressant. Synbarligen har man improviserat, för att fira Anschluss.

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 oktober 2007, 12:03

von Adler skrev:Ber om ursäkt för det sena återvändandet.

Under striderna i tyska östafrika (och områdena omkring, när von Lettow-Vorbeck gav sig av på strövtåg) var kavalleri så gott som obefintligt, trots att man under rörliga striderna kunnat haft stor nytta av sådana förband för spaning, foragering, plundring, patrullering och förhindra fienden att göra samma sak.

Varken tyskar, portugiser, belgare, sydafrikaner eller britter använde sig av kavalleri i östafrika, medan man i västafrika (Togo) använde sig av stora uppsuttna styrkor. Frågan är förstås, varför?
Kan det ha varit trypanosoma eller sömnsjukan - som jag tror drabbade både hästar och andra hovdjur i de trakterna? Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 8 oktober 2007, 12:47

Bingo! I tse-tse-flugans hemtrakter varande varken kavallerihästar eller packdjur särskilt länge. En kolumn bestående av två bataljoner infanteri hade istället ett tåg av omkring 10 000 (!) bärare med sig.

Kanske var detta en av anledningarna till von Lettow-Vorbecks framgångar - hade Ententens styrkor kunnat använda kavalleri hade de nog snart kunnat slita ner sin tyska motsvarighet och sedan målat in de osttyska trupperna i ett hörn, så som skedde i Togo.

Jag tror att jag ska föreslå en ny och effektivare form av quiz, vi skriver bara fråga? så kan varjag skriva svar, så slipper vi alla klicka på tangentbordet lika mycket, slutresultatet är ju detsamma. ;)

Varjags fråga. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 oktober 2007, 13:02

:lol: :lol: :lol: ....

Jag tror att jag ska föreslå en ny och effektivare form av quiz, vi skriver bara fråga? så kan varjag skriva svar, så slipper vi alla klicka på tangentbordet lika mycket, slutresultatet är ju detsamma.
Varjag lämnar frågan FRI! :wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 oktober 2007, 11:54

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 11 oktober 2007, 12:51

Eftersom ingen annan tagit på sig ansvaret efter konseljerna så drullar väl jag in igen.

1916 såg det ut som ett tidigare neutralt land skulle alliera sig med en av centralmakterna och på ett allvarligt sätt förändra maktbalansen till ententens nackdel i sin del av världen. En kupp avsatte dock statsöverhuvudet och en allians av kuppmakarnas styrkor besegrade statsöverhuvudets far, som med ett antal tiotusen man rusade till sin sons stöd.

Vilket var landet?
Vem var statsöverhuvudet?
Vad hette mannen i centrum av kuppen, som ett antal år senare själv skulle bli statsöverhuvud (hans namn då, inte det namn han tog som stadsöverhuvud)?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 oktober 2007, 19:22

von Adler skrev:Eftersom ingen annan tagit på sig ansvaret efter konseljerna så drullar väl jag in igen.

1916 såg det ut som ett tidigare neutralt land skulle alliera sig med en av centralmakterna och på ett allvarligt sätt förändra maktbalansen till ententens nackdel i sin del av världen. En kupp avsatte dock statsöverhuvudet och en allians av kuppmakarnas styrkor besegrade statsöverhuvudets far, som med ett antal tiotusen man rusade till sin sons stöd.

Vilket var landet?
Vem var statsöverhuvudet?
Vad hette mannen i centrum av kuppen, som ett antal år senare själv skulle bli statsöverhuvud (hans namn då, inte det namn han tog som stadsöverhuvud)?
Etiopien (Abessinien)
Iyasu V (konverterade till islam, vilket inte var populärt bland de kristna etiopierna)
Tafari Makonnen (senare Haile Selassie)

/CvD

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 11 oktober 2007, 19:40

Mitt i prick, och jag som trodde att jag hade hittat på något svårt. :)

Tafari Makonnen hade titeln Ras (som är en slags blanding mellan en feudal och en militär-guvenör-titel) och därifrån kommer namnet på Rastafari-rörelsen.

CvDs fråga.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 oktober 2007, 20:00

Under mellankrigstiden utbröt ett myteri på ett pansarskepp. Efter 6 dagar bombades fartyget av flyg, en bomb träffade och dödade 23 män ombord. Resterande gav upp efter denna händelse.

Fartyget skulle sedan få den tvivelaktiga äran att bli bombad ytterliggare två gånger under sin levnad, av flyg från olika nationer, bägge gångerna sjönk hon.

Vilket var fartyget?

/CvD

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 11 oktober 2007, 23:33

De Zeven Provincien

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 oktober 2007, 23:39

spett skrev:De Zeven Provincien
Japp, bytte senare namn till Surabaya. Sänktes av japanskt flyg 1942, bärgades av japanerna och sänktes till slut av de allierade 1943.

http://en.wikipedia.org/wiki/HNLMS_De_Z ... 08-1943%29

Myteristerna över till Spett
/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 oktober 2007, 17:20

Spett???? 8O

/CvD

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 22 oktober 2007, 03:04

Då fortsätter jag:

Vilken politiker under WW1 yttrade på ett annat språk än svenska:
"Ve den statsman som inte förstår tidens tecken" ?
Han föll från sin ledande post några månader senare.

/Per

Låst