Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
- kaiserjäger
- Medlem
Evakuering med flyg
Evakueringar av människor med flyg - är ju numera varagsmat. Men redan för mer än ett trekvartssekel sedan, gjordes den första och den var inga småsaker - fler än 500 män,kvinnor och barn flögs 'i säkerhet' på bara några veckor. Varifrån - evakuerades dessa och vartill flögs de?......./Varjag
Bravo dc! Jag trodde den skulle vara svårare....Det var mycket riktigt Kabul som evakuerades. Minst 586 civila av minst 20 nationaliteter flögs ut av RAF till Peshawar. Och flygplanen var - helt korrekt Vickers Victorias men även några Handley-Pages. Det var kung Amanullah som belägrades av islamiska fundamentalister (inget är nytt under solen!dc skrev:Tror att det var Kabul som evakuerades 1928 , planen var nog Vickers Victoria, 1933 evakuerades även Mosul men jag tror att du är ute efter Kabul, och de flögs till Peshawar.
dc // Peter Johansson
Din fråga, Varjag
Vilken värme? Bland palmkronorna här 'sket sig' den Globala Uppvärmningen - vi hade +9½C på termometern i morse. En helt ny erfarenhet där jag bordc skrev:Hur rätt som helst, det är svårt att komma på några svåra frågor när hjärnan steks av värmen!
Din fråga Varjag.
Nästa fråga, en annan 'man' från Det Stora Kriget, men vem?......./Varjag
- Bilagor
-
- Plikten - framför allt.jpg (39.95 KiB) Visad 962 gånger
Javisst är det amiral Craddock - som hjältemodigt 'valde döden' framför vanäran då hans lilla kryssareskader med HMS Good Hope (flag) och Monmouth tog strid mot von Spee's tyska pansarkryssare i 'slaget vid Coronel'. Han var väl medveten om det öde framför krigsrätt som hans kollega, amiral Troubridge - hade ställts inför....feghet inför fienden... några veckor tidigare, i en liknande situation. SÅN - var andan i Royal Navy!dc skrev:Ok det måste vara Sir Christopher Cradock
Jag ställde frågan - som en liten spegel - till forumets 'Royal Navy-tråd' - Rule Brittania!
dc's fråga, Varjag