Svenskar i Spanska inbördeskriget

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 november 2002, 00:22

loop skrev:Jag trodde att det mesta av malmtransporten skedde med tyska fartyg och att en rätt liten del med svenska skepp?
mvh
Ingen aning faktiskt. Kom inte ihåg vad boken hette och precis vad de skrev.

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Re: Kirschey

Inlägg av Ingmar » 11 november 2002, 20:44

Hillstrom skrev:Exempelvis hade han daglig anmälningsplikt på polisstation i Göteborg änd från 1939 till in på 50-talet, plus arbetsförbud. Han hittade senare även svenska polisens förhörsprotokoll med honom, i Gestapos arkiv.
8O

Fanns det någon juridisk bakgrund till polisens krav (förekom det någon rättegång)? Hade han brutit mot förbudet att resa till Spanien eller begått något annat brott?

Angående svenska polisens kopplingar till Nazi-Tyskland: finns det klarlagt hur närgående detta samarbete var? Det vore intressant att veta om det utöver registrering av kommunister, antifascister och judar(?) även förekom omfattande delgivande av uppgifterna till exempelvis Gestapo.

Jag kan ha fel; men de svenska arkiven är väl inte helt öppna, och "vem som helst" har väl inte tillgång till dem? I Finland har man öppnat arkiven helt och hållet fram till år 1955, så varför inte i Sverige..


mvh ingmar

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 12 november 2002, 00:34

Det var förbjudet att åka till Spanien för att slåss som frivillig ,men ingen dömdes någonsin för detta brott i Sverige. Undrar också, särskilt som Hirschey inte var kommunist och saknade kopplingar till någon främmande makt.De svenska syndikaisterna ska efter att till en början ha haft ´en antikrigsinställning ha glidit över till en tydligt proallierad hållning.
Kan tänka mig att kombinationen proallierad flykting med dokumenterad benägenhet att ta till vapen sågs som farlig framtida moståndsman av nazivänliga poliser, men på 50-talet?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2248
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Inlägg av loop » 12 november 2002, 12:17

Han flydde ju från Tyskland först och for sedan till Spanien för att sedan fly till Sverige. Sen så vet jag att han hade en del gamla vänsterpolare som fick rätt höga befattningar i DDR, det står i boken. Sen så umgicks han väl huvudsakligen med tyska flyktingar och svenska vänstermänniskor när han kom hit. Så det är väl inte så konstigt att den svenska polisens paranoida inställning till vänsterfolk fick dem att agera konstigt, gästvänliga mot utlännigar har väl aldrig varit deras starka sida.
mvh

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 12 november 2002, 20:49

Scout skrev:Det var förbjudet att åka till Spanien för att slåss som frivillig ,men ingen dömdes någonsin för detta brott i Sverige.
Lite off topic. Men är det fortfarande förbjudet att slåss som legoknekt i annat land. Eller är det bara förbjudet att värva folk i Sverige?
//Johan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2248
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Inlägg av loop » 18 november 2002, 10:20

Hej!
igår så höll Helmut Kirschey föredrag i Göteborg, jag hade tänkt tipsa er men så kom ett litet serverproblem ivägen. Men han skall nog hålla ett i vår också.
mvh

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 18 november 2002, 21:20

Slöbläddrade mig genom facktidningen Sjömannen häromdagen av någon anledning, där meddelades i en artikel av Jändel att en vänförening till de spanienfrivilliga har bildats, deras egen lades ner för några år sedan, pg a av ålderskäl o s v. Kirschey är tydligen ordförande. Stod postgiro o sv för den som ville bli medlem, på begäran kan jag lämna detta -( förutsatt att jag lyckas hitta anteckningen)

gurden
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2002, 19:42
Ort: Växjö

Inlägg av gurden » 11 januari 2003, 23:57

En annan bra bok om detta ämne är Lennert Lundbergs Svenskarna i spanska inbördeskriget 1936-1939

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 augusti 2004, 17:16

Nu väcker jag upp en gammal tråd. Såg nämligen Land och frihet igår, ypperlig film. Vet någon om det var några svenskar som gick med i POUM och slogs i deras milis?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2248
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Inlägg av loop » 7 augusti 2004, 01:02

Robert
Jag har aldrig hört om några svenskar i POUM. Det är väl inte så troligt, då de flesta av svenskarna var SKPare dvs stalinister(mer eller mindre) och resten sossar eller anarkister/syndikalister. POUM var ju en politisk särling. De var ju inte så många heller.

Mvh

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 augusti 2004, 04:49

Jag sökte lite på Spartacus, som väl är en brittisk skolsida egentligen. Där stod det uppgifter på att de var som mest 30.000 under kriget, men endast en tiondel innan. Som jag förstod det var de trotskistiskt influerade. Jag fick i varje fall en väldigt positiv bild av dem genom filmen.
Att det var flest SKP:are som åkte visste jag faktiskt inte, vet du hur många procent ungefär?

/Robert Sköld

P.S. Skönt att du dyker in varje gång jag vill veta nått om Syndikalister etc loop! :)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2248
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Inlägg av loop » 8 augusti 2004, 23:22

Robert_Kropotkin skrev:Jag sökte lite på Spartacus, som väl är en brittisk skolsida egentligen. Där stod det uppgifter på att de var som mest 30.000 under kriget, men endast en tiondel innan. Som jag förstod det var de trotskistiskt influerade. Jag fick i varje fall en väldigt positiv bild av dem genom filmen.
Att det var flest SKP:are som åkte visste jag faktiskt inte, vet du hur många procent ungefär?

/Robert Sköld

P.S. Skönt att du dyker in varje gång jag vill veta nått om Syndikalister etc loop! :)
De där siffrorna kan nog stämma det gör dem till en liten del av milisen(som ett liten jämförelse så hade CNT över 1,5 miljoner medlemmar före kriget och några hundratusen i milisen).
Att de var trottar är en gammal stalinistisk lögn, enligt då tidens sed så kallades alla Stalinkritiska partikommunister för trottar av Stalin med anhang. En smula influerade var de kanske men trottarna kritiserade dem som katten. Det finns en bok(som jag inte hittar i röran) skriven av en trotte som var med och han kritiserar POUM för att de inte var trottar. De var väl rätt ok, de har inga större lik i garderoben som jag vet om.

Jag har hört hur många ungefär som hörde hemma vart bland de svenska, men har tyvärr glömt det. Men jag skulle gissa på att över hälften var SKPare förmodligen fler.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 augusti 2004, 15:42

Intressant Loop, jag fick uppfattningen av filmen nämligen att de var Trotskister. Men någon form av Frihetliga marxister kanske är ett bättre epitet att sätta?

/Robert

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 9 augusti 2004, 23:01

Robert, vad är Land och frihet för film, känner igen namnet och antar att den handlar om spanska inbördeskriget, hur gammal är den.

Har man inte även filmatiserat hemmigways klockan klämtar.. nån som sett den och tycker den är sevärd?

/Max

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2248
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Inlägg av loop » 10 augusti 2004, 03:19

Robert_Kropotkin skrev:Intressant Loop, jag fick uppfattningen av filmen nämligen att de var Trotskister. Men någon form av Frihetliga marxister kanske är ett bättre epitet att sätta?

/Robert
Nej, de är inte frihetliga. Man brukar använda benämningen oberoende marxister(leninister) eller nåt liknande. Ken Loach är gammal trotte har jag dock för mig.

Skriv svar