Svenska raslagar

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 april 2006, 19:34

D. Löwenhamn skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Termen "arisk" förekom dock bland lekmän och även bland myndigheter även i Sverige. Det går att finna i myndigheters protokoll och utskick under den här tiden.
Man måste nog här särskilja på dess bruk i lingvistiska, rasantropologiska och andra sammanhang.
Under den här perioden använde man termen i dess rasistiska betydelse, i källorna. Beskickningen i Berlin kunde exempelvis sända ett meddelanden till UD om hur en "icke-arisk" tysk köpman sökte uppehållstillstånd, vilket därefter troligen nekades, eftersom man då menade "jude", och den personen bedömdes vara potentiell flykting - inte ute i affärer.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 7 april 2006, 21:13

Dûrion Annûndil skrev:Under den här perioden använde man termen i dess rasistiska betydelse, i källorna. Beskickningen i Berlin kunde exempelvis sända ett meddelanden till UD om hur en "icke-arisk" tysk köpman sökte uppehållstillstånd, vilket därefter troligen nekades, eftersom man då menade "jude", och den personen bedömdes vara potentiell flykting - inte ute i affärer.
Det jag skrev tidigare om tyska rasantropologer gällde givetvis även icke-tyska rasantropologer - att arier var en raskategori förnekades av dem och energi lades på att få bort den uppfattningen (från 1935 och framåt). Därmed inte sagt att man inte definerade judar som rasligt främmande. Jag ifrågasätter inte att den användes. Det jag gör är att jag påpekar att termen arier inte var en gångbar i rasantropologiska sammanhang under den här tiden, varken inom eller utanför Tysklands gränser. Den tyska staten var aktiv i att motarbeta uppfattningen att arisk var en raskategori. Jag upprepar mig men det är viktigt att hålla detta i åminne under den här diskussionen.

mvh/ Daniel

Skriv svar