Vad var den "andra revolutionen" som SA ville se?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 28 juni 2005, 22:42

Martin Lundvall skrev:
Mjölner skrev:Någon som vet vad SA hade för konkreta "arbetsuppgifter" innan mordet på Röhm?
Propaganda helt enkelt. De visade partiets styrka utåt både genom att slå ner motståndare och genom att föra ut partiets budskap.

/Martin
Ren propaganda bara vet jag inte om jag håller med om.

Att övertyga med verbala eller politiska och kulturella budskap är propaganda.
Syftet är att ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar över tiden.
Att slå ihjäl människor, för att få andra människor att se en annan värld, eller snarare tvinga dem till, ser jag mer som represalier. Vilket är ett en annan sak än propaganda i ordets riktiga bemärlkelse.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 juni 2005, 22:48

Bagheera skrev:
Martin Lundvall skrev:Propaganda helt enkelt. De visade partiets styrka utåt både genom att slå ner motståndare och genom att föra ut partiets budskap.

/Martin
Ren propaganda bara vet jag inte om jag håller med om.

Att övertyga med verbala eller politiska och kulturella budskap är propaganda.
Syftet är att ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar över tiden.
Att slå ihjäl människor, för att få andra människor att se en annan värld, eller snarare tvinga dem till, ser jag mer som represalier. Vilket är ett en annan sak än propaganda i ordets riktiga bemärlkelse.
Dåligt uttryckt av mig, huvudsyftet var enligt mig propagandvinsten. Jag tänkte att man slår två flugor i en smäll genom att ha ett gäng som tystar sina opponenter. Dels så tystnas opponenterna och dels visar partiets sin styrka genom att partiets rivaler försvinner.

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 juni 2005, 08:09

Ett användbart begrepp är "freikorps", frikårer. Sådana ställde till mycket jävelskap i Tyskland åren efter första världskriget. Stora delar av SA rekryterades från dem.

Skriv svar