Ryska revolutionen

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 25 maj 2004, 14:50

LasseMaja, för att sammanfatta det hela så tycker du alltså fortfarande att inte bara jag, utan även NE och Peter Englund har fel när de kallar en "statskupp" (enligt Anders Björnssons definition) för just "statskupp"?
LasseMaja skrev:
Henke skrev:Visst kan det finnas en gråskala där, men att ge oktoberrevolutionen, som var känd i förväg endast av ett fåtal, samma status som februarirevolutionen
Nu kommer du återigen in på en lite speciell definition, "känd i förväg av ett fåtal", är det så man skall definiera "revolution"?
Nej, det tycker jag inte. Begreppet "revolution" är svårdefinierat. Jag menar bara att något som inte är känt omöjligen kan ha förankring. Att februarirevolutionen pågick var känt för många redan innan den fällde tsaren. Oktoberrevolutionen var inte förrän efteråt känd för några andra än de som var direkt inblandade, dvs den närmaste kretsen runt Lenin och delar av Petrogradsovjeten, och kan därmed knappast ha förankring i någon större grupp än så.
Då återstår alltså att gå igenom världens alla revolutioner och försöka beräkna hur många som visste om när och hur de skulle ske i förväg, jag undrar om vi kommer att få något annat än kupper då?
Det behöver inte bli så farligt. Oktoberrevolutionen märktes knappt av någon medan den pågick. Revolutioner modell den franska, amerikanska eller februarirevolutionen har en tendens att märkas åtminstone någon dag innan de orsakar ett maktskifte. Tågordningen i dessa fall är inte "maktskifte först, sedan eventuellt en folkrörelse", utan tvärtom.
tycker jag luktar revisionism i syfte att legitimera bolsjevikernas maktövertagande.
Det tycker inte jag, vad finns det för anledning att tro att Anders Björnsson skulle sympatisera med bolsjevikerna?
Han sympatiserade med Nordkorea på 70-talet i alla fall. Han har emellanåt skrivit i tidningen Clarté. Men att det luktar revisionism beror främst på att hans argumentation inte tycks vara helt rationell. Lenins maktövertagande uppfyller uppenbarligen helt hans egen definition av en statskupp, men ska av någon anledning ändå inte betraktas som en sådan, utan det mer hedersamma begreppet "revolution" ska användas istället.
Vad finns det för anledning att tro att författarna till boken han läst skulle sympatisera med bolsjevikerna?
Jag har inte läst boken, och kan inte bedöma det. Det finns givetvis möjligheten att han inte återger boken korrekt, och det är mycket svårt att avgöra vilka av tankegångarna som presenteras som han hämtat från boken och vilka som han kommit på själv.
Detta är direkt fel, händelserna benämndes "coup d'etat" redan i samtida diplomatisk korrespondens
Orden kommer ifrån radioprogrammet.
Därmed torde väl även en del av de slutsatser han drar baserat på detta felaktiga konstaterande kunna vara felaktiga? Teoretiskt skulle det kanske till och med kunna påverka trovärdigheten i hans övriga argumentation?
Precis de argument han nämner att kuppförespråkarna brukar ha, vad har du för fakta som styrker att bolchevikerna vid tillfället inte hade någon folklig förankring?
Jag upprepar, något som inte är känt kan per definition inte vara förankrat. Det som var känt var att allmänna val skulle hållas. Om bolsjevikpartiet i sig hade folklig förankring eller ej är en helt annan sak. Bara för att man tycker att den sittande regeringen är dålig behöver man inte tycka att bolsjevikpartiet är bra eller stödja ett odemokratiskt maktövertagande och inställda allmänna val.

Vidare så är det är faktiskt du som hävdar att det spelar roll hur det folkliga stödet såg ut, så du får nog leva med något slags bevisbörda också. Enligt min uppfattning så är ett eventuellt folkligt stöd ganska irrelevant dels för om något ska kallas statskupp eller ej, dels för huruvida kuppen hade gått att genomföra eller ej.
Pinochet tar ju makten med hjälp av militären, en del av den befintliga statliga maktapparaten även Gustav III är ju en del av den sittande makten. Det är inte så svårt att se skillnaderna här tycker jag.
Det spelar ingen roll enligt den definition Björnsson ger på "statskupp" om man utnyttjar reguljär eller irreguljär trupp för maktövertagandet.

Henrik

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 25 maj 2004, 16:26

Henke skrev:LasseMaja, för att sammanfatta det hela så tycker du alltså fortfarande att inte bara jag, utan även NE och Peter Englund har fel när de kallar en "statskupp" (enligt Anders Björnssons definition) för just "statskupp"?
Först och främst, det är inte Anders Björnssons definition, hans inslag gäller en bok innehållandes nyare forskning på området något som jag tror varken Peter Englund eller författaren till NE:s artikel inte hunnit tagit del av.
Jag menar bara att något som inte är känt omöjligen kan ha förankring.
Bara för att befolkning inte visste om precis det datum då man skulle försöka störta regeringen så innebär det inte att befolkningen inte ville fälla regeringen. Jag tror nog att det inte finns någon revolution när befolkningen i stort har vetat iförväg vad som skulle ske.
Oktoberrevolutionen märktes knappt av någon medan den pågick. Revolutioner modell den franska, amerikanska eller februarirevolutionen har en tendens att märkas åtminstone någon dag innan de orsakar ett maktskifte.
Hela ryssland var vid tillfället halv om halv i kaos, soldaterna deserterade och åkte hem och "sovjeterna" tog makten i fabriker, är inte det att "märkas"?
Han sympatiserade med Nordkorea på 70-talet i alla fall. Han har emellanåt skrivit i tidningen Clarté.
Jaha ja, du är på kommunistjakt?
Men att det luktar revisionism beror främst på att hans argumentation inte tycks vara helt rationell. Lenins maktövertagande uppfyller uppenbarligen helt hans egen definition av en statskupp,
Jag tror inte att du lyssnat på programmet eller så har du inte förstått.
Jag har inte läst boken, och kan inte bedöma det. Det finns givetvis möjligheten att han inte återger boken korrekt, och det är mycket svårt att avgöra vilka av tankegångarna som presenteras som han hämtat från boken och vilka som han kommit på själv.
Hur sannolik tycker du det är att det skulle röra sig om en samling texter ifrån olika historiker som skulle vara ute efter att rättfärdiga bolsjevikerna?
Jag upprepar, något som inte är känt kan per definition inte vara förankrat.
Självklart så kan befolkningen vilja se en regering störtad utan att veta om att en viss grupp har planer på det. Det är ju just detta, befolkningen stora missnöje med regeringen och dess politik, som får bolsjevikerna att agera. Man rider på "vågen".
Vidare så är det är faktiskt du som hävdar att det spelar roll hur det folkliga stödet såg ut, så du får nog leva med något slags bevisbörda också.
Ja och där hänvisar jag till radioprogrammet.
Det spelar ingen roll enligt den definition Björnsson ger på "statskupp" om man utnyttjar reguljär eller irreguljär trupp för maktövertagandet.
Det som spelar roll är ju om det dels leder till ett politiskt systemskifte och om det finns folkligt stöd eller acceptans för maktförändringen, vilket jag tycker har framkommit att det fanns.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 25 maj 2004, 17:41

Ok, vi upprepar ett par saker Anders Björnsson säger.

Till att börja med förklarar han att revolutioner alltid stött sig på minoriteter. Ingen revolution har drivits av en majoritet.

Sedan går han vidare och argumenterar att oktoberrevolutionen inte var en traditionell statskupp då den a) följdes av ett systemskifte (sant) och b) hade bred folklig förankring (utan att belägga eller kvantifiera detta närmare).

Därmed blir även statskuppen i Chile en revolution, då den följdes av ett systemskifte och stöddes av en minoritet. Gustaf III:s statskupp följdes av ett systemskifte, stött av dåtidens riksdag, således en betydande minoritet i detta fall. I inget av fallen stöddes kuppen av en majoritet, men det gör ju ingen skillnad enligt Anders Björnsson, alla revolutioner har drivits av minoriteter.

Förstår du varför jag tycker att det blir alldeles för suddigt med hans sätt att se det?
Jag tror inte att du lyssnat på programmet eller så har du inte förstått
Jag har lyssnat på programmet. Jag har förstått det jag hört. Jag invänder mot att han inte tycks kunna kalla en statskupp för en statskupp. Vad sedan statskuppen ledde till är en annan sak, likaså vilket stöd hos folket den hade. Det är fortfarande en statskupp.
Jaha ja, du är på kommunistjakt?
Nej, jag har tittat på vad Anders Björnsson gjort i övrigt, och om det kan tänkas återspegla någon slags agenda hos honom. Jag föredrar att betrakta det som källkritik.
Hur sannolik tycker du det är att det skulle röra sig om en samling texter ifrån olika historiker som skulle vara ute efter att rättfärdiga bolsjevikerna?
Inte särskilt sannolikt. Jag presenterade andra förklaringar i mitt inlägg. Men de bortsåg du tydligen ifrån.
Självklart så kan befolkningen vilja se en regering störtad utan att veta om att en viss grupp har planer på det. Det är ju just detta, befolkningen stora missnöje med regeringen och dess politik, som får bolsjevikerna att agera. Man rider på "vågen".
Javisst. Därom är vi överens. Men är ett allmänt missnöje att betrakta som stöd för bolsjevikerna?
Vidare så är det är faktiskt du som hävdar att det spelar roll hur det folkliga stödet såg ut, så du får nog leva med något slags bevisbörda också.
Ja och där hänvisar jag till radioprogrammet.
I radioprogrammet sägs något i stil med att oktoberrevolutionen hade "minst lika stort stöd som många andra revolutioner", utan att gå in på hur stort, vilka andra revolutioner han pratar om eller var uppgiften kommer ifrån. En mycket usel källa.

Slutligen, en fråga som programmet väcker för mig i alla fall: Varför behövde Lenin hemlighålla kuppen, om det folkliga stödet var så starkt?

Henrik

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 25 maj 2004, 19:57

Henke skrev:Sedan går han vidare och argumenterar att oktoberrevolutionen inte var en traditionell statskupp då den a) följdes av ett systemskifte (sant) och b) hade bred folklig förankring (utan att belägga eller kvantifiera detta närmare).
Han för fram ett mycket långt inlägg om den folkliga förankringen, om hur utbrett missnöjet var och hur militanta stämmningarna var innan oktoberrevolutionen. Soldater deserterade och armen demoraliserades, sovjeter och strekkommitter tog makten lokalt, priser steg och brödköer växte, kriminaliteten växte och befolkningen beväpnade sig och skipade sin egen rättvisa. De politiker som lovar fred och bröd, dvs bolsjevikerna och socialrevolutionärerna, hade trumf på hand.

Som källa för detta resonemang så finns ett flertal av de texter som finns i antologin "Revolutionay Russia", där både ryska och västerländska historiker kommer till tals.

Med andra ord, störtandet av den provisoriska ryska regeringen hade när det skedde ett stort folkligt stöd.
Men är ett allmänt missnöje att betrakta som stöd för bolsjevikerna?
Både och, dels är det allmänna missnöjet ett stöd för en revolution och störtandet av regeringen och givetvis så gav det detta missnöje även ett snabbt växande stöd för bolsjevikerna.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 26 maj 2004, 09:31

Innan jag går vidare och svarar på detta - ska jag utgå ifrån att du håller med mig i de bitar av mina inlägg som du inte bemöter, eller är det bara sådant som du inte orkar adressera?

Henrik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 maj 2004, 11:30

Ni får ursäkta att jag kommer in så sent och stör. Jag håller med Henrik om att Bolsjevikernas övertagande ska ses som en statskupp. Det var en liten elit som hade som mål att införa en diktatur.

Bolsjevikerna tog makten för att de visste att de skulle förlora det stundande valet eftersom den övervägande delen av befolkningen bestod av bönder och skulle rösta på Socialistrevolutionärerna. Bolsjevikerna kunde dock säga att de handlade i befolkningens intresse då de hade en majoritet i många Sovjeter. Det som bolsjvikerna var bra på vara att lova att allting skulle bli bättre och på så sätt fick de många att ställa sig på deras sida.

Februarihändelserna ska ses som en revolution då det faktiskt var en spontan aktion som bottnade i ett missnöje i hela landet.

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 26 maj 2004, 11:56

Martin Lundvall skrev:Det var en liten elit som hade som mål att införa en diktatur.
Vad målsättningen var kan nog skilja rejält ifrån en bolsjevik till en annan och jag finner det högst osannolikt att samtliga bolsjeviker skulle endast haft som mål att införa diktatur. Dessutom var det inte bolsjevikerna ensamma som störstade den sittade regeringen, det var en process som fortgick med deserteringar och strejker hela sommaren.
Februarihändelserna ska ses som en revolution då det faktiskt var en spontan aktion som bottnade i ett missnöje i hela landet.
Det som man kan höra i radioprogrammet är att det fanns precis samma missnöje i landet när oktoberrevolutionen genomfördes och det var därför bolsjevikerna kunde ta makten, utan detta enorma missnöje så hade bolsjevikerna slagits ner.

Lyssna gärna på programmet!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 maj 2004, 12:28

Jag ska lyssna på det har inte haft tid än. Borde kunna göra det idag.

Visst bolsjevikerna hade som mål att införa ett kommunistiskit samhälle, men de varinte särskilt intresserade av att införa det med hjälp av andra grupper i samhället.

Du har ju självklart rätt i att det var en process som bidrog till att underminera den provisoriska regeringens makt, men om inte bolsjevikerna hade gjort sin kupp hade utvecklingen kunnat ta en annan vändning. Då hade bönderna blivit den dominerande kraften i landet, som det var nu så kom bolsjevikerna att styra och detta i arbetarnas namn.

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 27 maj 2004, 22:12

Du har ju självklart rätt i att det var en process som bidrog till att underminera den provisoriska regeringens makt, men om inte bolsjevikerna hade gjort sin kupp hade utvecklingen kunnat ta en annan vändning.
Ja och just denna process är ju vad jag förstår den nya "tolkningen" av det hela, dvs man ser inte enbart till just "kuppen" utan att hela händelseutvecklingen ses som en revolution.

De olika tolkningarna skall sedan ses i vilket samhällsklimat och sammanhang de framkommer. Först kommer bosjevikernas egen, som säger att det bara är bolsjevikerna själva som störtar regeringen och genomför sin revolution. Därefter följer en modernare antikommunistisk tolkning där man vill svartmåla kommunismen och kallar det för kupp. Sedan en modernare tolkning där bolsjevikerna helt enkelt shanghaiar en revolutionen som pågår inom stora människomassor helt utanför bolsjevikernas kontroll.
kunnat ta en annan vändning. Då hade bönderna blivit den dominerande kraften i landet
Ja kanske och kanske inte, visst bönderna är duktiga på att resa sig och ibland åstakomma stora förändringar men det är sällan som bönderna förblir en betydelsefull politisk kraft.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 maj 2004, 10:10

När jag skulle lyssna på programmet idag så var det borta. :(
LasseMaja skrev: De olika tolkningarna skall sedan ses i vilket samhällsklimat och sammanhang de framkommer. Först kommer bosjevikernas egen, som säger att det bara är bolsjevikerna själva som störtar regeringen och genomför sin revolution. Därefter följer en modernare antikommunistisk tolkning där man vill svartmåla kommunismen och kallar det för kupp. Sedan en modernare tolkning där bolsjevikerna helt enkelt shanghaiar en revolutionen som pågår inom stora människomassor helt utanför bolsjevikernas kontroll.
Bara för att människorna i Ryssland var missnöjda med den provisoriska regeringen betyder det inte att de stödde bolsjevikerna. Jag kan sträcka mig så långt att bolsjevikerna inte hade klarat att genomföra sin kupp om inte stödet för den provisoriska regeringen hade varit så lågt. Jag anser att det är en kupp på grund av det lilla antalet som deltog, inte på grund av att jag vill svartmåla bolsjevikerna.

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 29 maj 2004, 10:33

Martin Lundvall skrev:Jag anser att det är en kupp på grund av det lilla antalet som deltog, inte på grund av att jag vill svartmåla bolsjevikerna.
Ja det är ju ett av argumenten, det lilla antalet, men det som framfördes i det här radioprogrammet så har alla historiens revolutioner genomförts av ett fåtal personer och sedan när allmänheten stått inför fullbordat faktum så har man stött det hela. Så var även fallet här då bolsjevikerna lyckades få stöd ifrån en stor del av den fattiga bondebefolkningen när man lovade "fred och bröd". Utan ett avsevärt stöd hade regimen knappast överlevt det följade inbördeskriget heller.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 maj 2004, 03:09

LasseMaja skrev:Utan ett avsevärt stöd hade regimen knappast överlevt det följade inbördeskriget heller.
Fel Lasse, det var inte stödet från bönderna som avgjorde inbördeskriget utan det faktum att bolsjevikerna var bättre organiserade än sina motståndare.
Till skillnad från sina motståndare väntade bolsjevikerna med sina interna uppgörelser till EFTER inbördeskriget, det och inget annat fällde avgörandet.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 31 maj 2004, 09:19

Patrik skrev:Fel Lasse, det var inte stödet från bönderna som avgjorde inbördeskriget utan det faktum att bolsjevikerna var bättre organiserade än sina motståndare.
Till skillnad från sina motståndare väntade bolsjevikerna med sina interna uppgörelser till EFTER inbördeskriget, det och inget annat fällde avgörandet.
Fel Patrik

Bolsjevikerna kan inte ha vunnit kriget utan stöd ifrån befolkningen.
Bra organisation leder ingenstans om man inte har något att organisera och att vinna ett inbördeskrig utan varken inhemskt eller utländskt stöd låter sig helt enkelt inte göras.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 maj 2004, 09:34

LasseMaja skrev:Bolsjevikerna kan inte ha vunnit kriget utan stöd ifrån befolkningen.
Men tydligt så gjorde man de det.
LasseMaja skrev:Bra organisation leder ingenstans om man inte har något att organisera och att vinna ett inbördeskrig utan varken inhemskt eller utländskt stöd låter sig helt enkelt inte göras.
Ånyå lyckades tydligen man göra något som du tydligen finner omöjligt.
Det var deras organiskatoriska färdigheter som ledde fram till att man kunde göra statskupp och sedan också vinna inbördeskriget då deras motståndare INTE klarade av att organisera sig.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 maj 2004, 10:05

Som Patrik mycket riktigt säger så hade inte bolsjevikerna något stort stöd från befolkningen. I valet till den konstituuerande församlingen fick SR 370 mandat (av sammanlagt 707 mandat) och Bolsjevikerna 175 mandat. Indikerar knappast att bolsjvikerna hade majoritetens förtroende. Att man kunde vinna inbördeskriget beror på att stora delar av befolkningen förhöll sig neutrala, att bolsjevikerna hade en bra geografisk bas, man lyckades hålla sams inom partiet, att motståndarna misslyckades med allt som bolsjevikerna lyckades med och man förde befolkningen bakom ljuset.

Bolsjevikerna lovade landreformer och fred och det tyckte de flesta var bra, men det innebar inte att de stödde bolsjevikerna. Snarare att de förhöll sig passiva.

/Martin

Skriv svar