Horst Wessel

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 maj 2004, 00:07

uddevalla skrev:2: Nazistpropaganda är olagligt i Sverige
Är det? Jag är lite osäker, men den enda lag som jag kan tänka mig skulle kunna inverka på innehavandet av nazistiska sånger eller exempelvis affischer vore lagen om hets mot folkgrupp, men jag tror inte att det finns en enda liten möjlighet att någon skulle kunna bli dömd för detta. För lagen berör enbart "den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids". För övrigt visar sången ingen missaktning mot någon folkgrupp, mer än indirekt. Är det ens olagligt att "heila" i Sverige? Eller att bära en tröja med en nazistsymbol? Jag tror inte det?

/Johan

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 3 maj 2004, 10:32

uddevalla skrev: Hmm.... Laglig? Här har vi en intressant vinkling.
1: När ett brott är preskiberat blir det brottet berört lagligt.
2: Nazistpropaganda är olagligt i Sverige

Frågeställning - skall man inte kunna forska i historiska urkunder och källor utan att begå ett brott? Kankse OT, men väl värt en diskussion om någon orkar ta upp tråden.
Med laglig menar jag att den inte är upphovsrättskyddad ;)

Men för att svara på dina påståenden.

1: Nu är du ute och snurrar preskiberat?(preskriberat?) Var det olagligt att skriva sången?
2: Helt fel, du får tapetsera din lägenhet i svastikas om du vill, ingen kommer att arrestera dig (om inte smakpolisen).

-vils-
Medlem

ss

Inlägg av -vils- » 3 maj 2004, 12:28

Det existerar ingen 'olaglig' version av horst wessel. Låten kan höras i de flesta dokumentärfilmer ifrån den tiden. Osmakligt av vissa, inte av andra.

Möjligen kan låten vara förbjuden i tyskland av förklarliga skäl, men ej i sverige.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Re: ss

Inlägg av Orlando » 3 maj 2004, 14:12

-vils- skrev:Det existerar ingen 'olaglig' version av horst wessel. Låten kan höras i de flesta dokumentärfilmer ifrån den tiden. Osmakligt av vissa, inte av andra.

Möjligen kan låten vara förbjuden i tyskland av förklarliga skäl, men ej i sverige.
Om någon sjunger in låten på nytt så har de upphovsrätt till den.

Tillexempel om Schwalbe's fältbiologer släpper en platta. ;)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 maj 2004, 20:47

Horst Wessel gav namn till en Luftwaffesivision/dyligt. Iallafall om man kollar på dekalerna på min förut så fina Bf 110 D. Och om man läser förklaringen på papperet som alltd förljer med Airfixmodeller. :)

OT, jag vet, men kuriosa är alltid kul.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 5 maj 2004, 20:56

Schwalbe skrev:OT, när jag var liten plutt och fältbiolog, så marcherade de äldre killarna ut mot fåglarna sjungandes Horst Wessel :P
Det var inte fältbiologer du marsherade med. :wink:

Senilo
Tidigare medlem

Horst Wessel

Inlägg av Senilo » 9 juni 2004, 10:41

Den s k Horst Wessel-Lied hette egentligen "die Fahne hoch". Texten är av Wessel men melodin är nog en folkmelodi.

Horst Wessel som var juridikstuderande gick redan vid 22 års ålder in i SA och blev chef för Sturm 3 i Prenzlauer Berg, som var ett kommunistfäste i Berlin. Han lyckades snabbt utöka antalet från 30 till 250, bland dem åtskilliga tidigare kommunister. Detta sågs naturligtvis inte med blida ögon av kommunisterna.

Wessel bodde i en fastighet som ägdes av en änka till en kommunistfunktionär. En av hennes hyresgäster var bråkig och betalade inte sin hyra. Hon gick då till den lokala kommunistcellen och bad dem om hjälp. Dessa såg sin chans att ge Wessel en omgång, och i bråket blev Wessel skjuten i halsen. Polisens utredning visade, att det p g a den egendomliga ingångsvinkeln på skottsåret med all säkerhet rörde sig om ett vådaskott. Läkare tillkallades, men eftersom denne var jude avvisades han. När man så småningom fick tag i en arisk läkare var det för sent. Wessel dog en tid senare av blodförgiftning. Den person som gick under namnet "Ali" fälldes för mordet.

Hans död kom som en skänk från ovan för nazisterna som ville ha en martyr. Begravningen gjordes till ett propagandanummer men stördes inte av kommunisterna. Inskriften på gravstenen har efter krigsslutet utplånats och graven skulle skändas av en extremistdel av de gröna, som avsåg att kasta Wessels huvud i Spree. De råkade dock skända Wessels fars grav som ligger intill, men grävde inte upp liket.

Wessel kunde lägga sina ord väl och var nog inte bara den oborstade slagskämpe som efterkrigstidens historiker vill göra honom till. Uppgiften att han skulle ha varit hallick är nog inte heller helt tillförlitlig. Gator, torg, sjukhus, fartyg o s v fick bära hans namn. Efter kriget döptes de naturligtvis om.

På senare tid tycks han ha fått en renässans.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 9 juni 2004, 12:01

Tomas Ibsen skrev:Horst Wessel gav namn till en Luftwaffesivision/dyligt. Iallafall om man kollar på dekalerna på min förut så fina Bf 110 D. Och om man läser förklaringen på papperet som alltd förljer med Airfixmodeller. :)

OT, jag vet, men kuriosa är alltid kul.
ZG 26 "Horst Wessel"
Bild

Senilo
Tidigare medlem

Horst Wessel

Inlägg av Senilo » 26 juni 2004, 12:22

Ni som är intresserade av Horst Wessel, besök sajten

http://www.horstwessel.iespana.es/horstwessel

Den är intressant på mer än ett sätt

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 13 juli 2004, 15:09

-vils- skrev:Det existerar ingen 'olaglig' version av horst wessel. Låten kan höras i de flesta dokumentärfilmer ifrån den tiden. Osmakligt av vissa, inte av andra.

Melodin till "Horst wessel lied" påminner om gamla smäktande shillingtrycket "Alpens ros".
Ett svenskt dixielandband på tysklandsturné under 50-talet rev av Alpens ros i jazzversion - och var helt oförstående då de greps av västtysk polis och ställdes inför rätta, anklagade för att ha spelat den förbjudna Horst Wesselsången.
En musikprofessor måste tillkallas som sakkunnigt vittne och i notskrift påvisa vissa skillnader i de båda melodierna, för att de svenska "dixiesnubbarna" skulle tillåtas fortsätta sin abrubt avbrutna Tysklandsturné. Musik och politik bör hållas åtskilda.
Med omusikalisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 13 juli 2004, 16:01

hans lindquist skrev:Melodin till "Horst wessel lied" påminner om gamla smäktande shillingtrycket "Alpens ros".
Ett svenskt dixielandband på tysklandsturné under 50-talet rev av Alpens ros i jazzversion - och var helt oförstående då de greps av västtysk polis och ställdes inför rätta, anklagade för att ha spelat den förbjudna Horst Wesselsången.
En musikprofessor måste tillkallas som sakkunnigt vittne och i notskrift påvisa vissa skillnader i de båda melodierna, för att de svenska "dixiesnubbarna" skulle tillåtas fortsätta sin abrubt avbrutna Tysklandsturné. Musik och politik bör hållas åtskilda.
Med omusikalisk hälsning
Hasse L
Kul, kuriosa.

Ingen som har denna digitalt för lyssning?

Senilo
Tidigare medlem

Horst Wessel

Inlägg av Senilo » 13 juli 2004, 18:32

Historien om dixielandbandet verkar apokryfisk. Likheten med "Alpens ros" är noll. Man har även velat finna likhet med den andliga sången "O store Gud" (Sv Ps nr 11), men det är långsökt också det. Melodin till "Die Fahne hoch" är hämtad ur Étienne Mehuls opera "Josef i Egypten". I det tyska klaverutdraget kallas den "der Abenteurer".

"Alpens ros" kan du finna noter till i "Gröna visboken" om jag inte misstar mig.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 18:02

Johan Elisson skrev:... Är det ens olagligt att "heila" i Sverige? Eller att bära en tröja med en nazistsymbol? Jag tror inte det?

/Johan
Alla politiska symboler är förbjudna i offentliga sammanhang. Jag har hört att det till och med är förbjudet att ha sossarnas ros på sig. Om polisen sen kommer och tar dig är en annan sak, då är vi ju inne på det som kallas för allmänt rättsmedvetande.

Skriv svar