Bell rung! Den andre är Sir Robert Keith Arbuthnot, CO på HMS DEFENCE!FNP skrev:Första bilden föreställer Sir Horace Hood.
Bägge stupade i Skagerackslaget den 31:a maj 1916.....Varjag
Zeta, jag tippar hatten för dina kunskaper!Zeta skrev:Belägring och en telefon ?:D
Då gissar jag på den footballstokige överste José Moscardó Ituarte som försvarade Alcazar. Republikaner gjorde en "full" grej - kidnappade hans son och försökte med utpressning (via telefon).
"Ge upp annars dödar vi din son"
Överste Ituarte lät sig inte skrämmas.....
Sonen blev de facto avrättat men Republikaner lyckades aldrig erövra Alcazar. Översten befordrades till general.
hälsn/zeta
"A Passage to India" av EM ForsterZeta skrev:Tack!
Här kommer min fråga:
Indien under 20-talet . Den indiska nationalismen har nyligen vaknat till liv.
Britterna försvarar sin dominerande ställning med våld, även om många börjar bli ganska medvetna om att det är ingen bra idé.
Gandhi döms till sex år fängelse och arresteras 1922, men eter bara 2 år släpps han fri.
Hans frigivning och britternas växande insikt om att de inte "äger rätt" till India sägs bero till stor del på en berömd novel som skrevs av en engelsman och publicerades 1924.
Vad heter novelen och vem har skrivit den?
Ja affe - den här frågan har nu hängt ute i två veckor. 'Tjock och stor och toppskiktet' - utpekar ju Hermannaffe skrev:Stor och även ganska "tjock" senare i livet. Toppskiktet av NZ i Tyskland till det bittra slutet.
/a