Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
-
Torbjörn J
- Medlem
Panzerknacker i VK 1
Under pansarattacken vid Cambrai 1917 stötte stridsvagnarna på en seg motståndare - i form av
det tyska 8:e Fältbatteriet. En man - efter att resten av pjässervicen hade stupat - stoppade sex
stridsvagnar med sin 77mm fältkanon, innan han också föll. Världens första 'pansarvärnsess'?
Vad hette han - och vilken var den by/höjdsträckning - som han försvarade ? Han har gått till den
engelska krigshistorien som 'kanonjären från...'byns namn'......./Varjag
det tyska 8:e Fältbatteriet. En man - efter att resten av pjässervicen hade stupat - stoppade sex
stridsvagnar med sin 77mm fältkanon, innan han också föll. Världens första 'pansarvärnsess'?
Vad hette han - och vilken var den by/höjdsträckning - som han försvarade ? Han har gått till den
engelska krigshistorien som 'kanonjären från...'byns namn'......./Varjag
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror det där är soldater ur Kvinnobataljonen som var med och försvarade Vinterpalatset. Och eftersom det var en viss Maria Boschkaryeva som tog initiativ till denna så gissar jag på henne (vissa källlor tillskriver initiativet till Kerenskij, men det var troligtvis inte så)....och är det fel gissar jag på Maria Oktjabrskaya. 
/Robert Sköld
/Robert Sköld
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag hade flyt idag, läste nämligen en artikel om just det där häromnatten! 
Min fråga lyder; Vilket Pseudonym använde sig CH Hermansson av under sin tidiga skribentkarriär, och vilken typ av lista hamnade han på pågrund av sina alster och sitt politiska engagemang (tänker inte på IB senare dock)?
(obs, denna fråga hamnar egentligen tidsmässigt under väldigt sen mellankrigstid och andravärldskrigstid, men eftersom det bara är militära spörsmål i AVK-quizzen så tycker jag det går an, eller vad säger ni?)
/Robert Sköld
Min fråga lyder; Vilket Pseudonym använde sig CH Hermansson av under sin tidiga skribentkarriär, och vilken typ av lista hamnade han på pågrund av sina alster och sitt politiska engagemang (tänker inte på IB senare dock)?
(obs, denna fråga hamnar egentligen tidsmässigt under väldigt sen mellankrigstid och andravärldskrigstid, men eftersom det bara är militära spörsmål i AVK-quizzen så tycker jag det går an, eller vad säger ni?)
/Robert Sköld
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
En riktig 'hjälte'
Denne beslutsamme man slog ett världsrekord för sitt land 1937. Det var ett 'team effort'
och han fick en 'hjältetitel' för sin bedrift. Vem är han - och vad var 'hjältedaten' ?../Varjag
och han fick en 'hjältetitel' för sin bedrift. Vem är han - och vad var 'hjältedaten' ?../Varjag
- Bilagor
-
- rekordHjälte.jpg (45.67 KiB) Visad 425 gånger