Gjorde en sökning på året 1916 på min egen historiska sida och där var det många träffar på vad som hände; bl a om att det var brist på termometrar för att ta tempen.
Stefan
1916
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: 1916
Gobben Lund var den förste danskdödaren, men hans stenhårda spel fick vi se i landslaget först år 1917 i en 1-1-match mot Danmark. I IFK-kretsar kan man ibland läsa att Sveriges första vinst kom 1922, men det var den tredje. Gobben spelade i den, och den år 1919.ola skrev: ↑21 april 2025, 18:36
Hittade dessa uddasaker om året 1916 och inte något dystert som VKI
8 oktober – Sverige vinner för första gången över Danmark i fotboll, 4-0 på Stockholms stadion
1 januari – I Danmark startar hembiträdenas fackförbund Husassistenternes Fagforbund egen arbetslöshetskassa
14 maj–30 september – Sommartid införs för första gången i Sverige, men ungefär halva befolkningen struntar i beslutet
År 1916 fick bevittna en ny Blåvit triumf i Svenska serien - en av fem på raken. AIK kom på samma poäng och hade två måls bättre målskillnad, men då räknade man på målkvot först, så IFKs 27-9 var bättre än AIKs 33-13.
Svenska serien var nog tänkt som mer eller mindre en allsvenska, men efter två år var det i princip bara Sthlm, Gbg och Peking kvar. Ett år spelade bara 5 lag i serien... men en triumf är en triumf. Efter år 1917 blev det uppehåll några år och när serien kom tillbaka år 20/21 deltog för första gången lag från Skåne. Och det finns de som menar att det var vår första allsvenska, och väl även har hittat ordet i tidningar från den tiden.
Valdus Gobben Lund ser verkligen ut som en dåtida back i fotboll. Han är inte stor, men ser ut att hysa ett stort förakt för motståndarnas liv och hälsa. Som en stockholmare sade; "han är ju inte klok, den där Gobben".
Känns som att jag måste lägga till att Gobben var back i IFK sedan 1912 och också då spelade i Svenska serien 1916.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 24 gånger.
När började koksloven? Apropå sommartid?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Olympiska sommarspelen 1916 blev inställda på grund av det pågående första världskriget. Spelen var planerade att gå i Berlin med Deutsches Stadion som huvudarena. Efter 20 år kom arenan att användas vid Olympiska sommarspelen 1936.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Du kan väl sprida ut dessa händelser lite lagom i tråden så vi alla blir klokare.Stefan Lundgren skrev: ↑23 april 2025, 15:37Gjorde en sökning på året 1916 på min egen historiska sida och där var det många träffar på vad som hände; bl a om att det var brist på termometrar för att ta tempen.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag kommer att publicera exemplen från min historiska blogg som härrör 1916.
Bilden på fotbollsspelaren kom jag att tänka på Warney Cresswell som påminner lite grann om honom. Han var back för bl a Sunderland och Everton, om ni klickar på länken så kommer en presentation och längre ner lite fler bilder på honom.
https://www.vintagefootballers.com/prod ... rton-1927/
Stefan
Bilden på fotbollsspelaren kom jag att tänka på Warney Cresswell som påminner lite grann om honom. Han var back för bl a Sunderland och Everton, om ni klickar på länken så kommer en presentation och längre ner lite fler bilder på honom.
https://www.vintagefootballers.com/prod ... rton-1927/
Stefan