Var första världskriget oundvikligt?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av hilbert » 25 mars 2024, 16:26

När jag återigen tittar på den engelska dramadokumentären 37 days... börjar jag fundera på en fråga som kanske varit uppe tidigare i forumet.

Nämligen var läget i Europa så instabilt att kriget brutit ut förr eller senare ändå, man hade alltid hittat en anledning, hade det inte varit Sarajevo hade det varit något annat.

Eller var det en sällsynt olycklig kombination av dåliga beslut som drev fram ett krig som man annars kunnat undvika under överskådlig framtid.
Jag har hört båda åsikterna, själv har jag ingen aning om vilken som är mest trolig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28589
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av Hans » 25 mars 2024, 17:56

Jag håller dig fortfarande skyldig till att jag nu har sett två av tre avsnitt, incidenten i Luxemburg finns strax innan slutet av del två: https://www.dailymotion.com/video/x208lju

Frågan, den måste jag nog fundera på ett tag men har ett svagt minne av att när tysken mobiliserade var det för sent, antyds i slutet av del två också.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av hilbert » 25 mars 2024, 19:12

Frågan, den måste jag nog fundera på ett tag men har ett svagt minne av att när tysken mobiliserade var det för sent, antyds i slutet av del två också.
Det är inte riktigt så jag tänker, utan om skotten i Sarajevo inte hade inträffat, hade kriget ändå varit oundvikligt under de närmaste åren pga en instabil politisk situation.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13610
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av Markus Holst » 25 mars 2024, 20:34

Ja det hade det. Efter skotten ställde ju Österrike orimliga och omöjliga krav på Bosnien för att undvika krig. Bosnien lyckade uppfylla dem vilket gjorde Österrike besvikna så de anföll ändå.

I ett så spänt läge som då rådde hade nog gnistan kunnat tändas var som helst. Att det blev i Sarajevo kan ses som slump.

Min bror var i Sarajevo för en väldig massa år sedan. Han berättade att där är Gavrilo Princip nationalhjälte med ett eget museum.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28589
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av Hans » 25 mars 2024, 21:24

Du menar nog Serbien och inte Bosnien.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13610
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av Markus Holst » 25 mars 2024, 21:34

Hans skrev:
25 mars 2024, 21:24
Du menar nog Serbien och inte Bosnien.

MVH

Hans
Aj tusan. Jag skrev Serbien först men kände mig osäker och efter att ha läst på ändrade jag felaktigt till Bosnien.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av Anders Ström » 28 mars 2024, 09:02

Man kan fråga sig om det var oundvikligt att det blev en så stor och världsomfattande konflikt. Hade inte Ryssland varit så tidiga med att mobilisera hade det kunnat begränsas till en "lokal" konflikt mellan Österrike-Ungern och Serbien. (Huruvida det var berättigat av Österrike-Ungern eller inte är en annan sak.) Den ryska mobiliseringen tvingade fram en tysk mobilisering, vilket i sin tur tvingade fram en fransk mobilisering och så fortsatte det av bara farten tills kriget bröt ut.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av hilbert » 28 mars 2024, 12:15

Jolo skriver om detta i sina böcker om första världskriget.
Om Österrike hade reagerat tidigare och anfallit Serbien direkt så kanske inte kedjan av allianser hade utlösts utan det hade bara blivit ytterligare ett balkankrig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13610
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var första världskriget oundvikligt?

Inlägg av Markus Holst » 28 mars 2024, 13:10

Skalman är glada för första världskriget. Utan det hade vår största avdelning - den om andra världskriget - inte funnits.

Skriv svar