Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 4 juni 2020, 19:18

mantelnärav.png
mantelnärav.png (316.62 KiB) Visad 214 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 5 juni 2020, 06:28

Femtiotrean skrev:
4 juni 2020, 11:04
Jag är ju en av de få skalmaniter som kan beskrivas som a gentleman
Sant! :D
Femtiotrean skrev:
4 juni 2020, 11:04
det var sporting att ge Amund en chans att follow up his hunch när han redan var så nära.
Jag tackar men nej, jag var långt från svaret och spekulerade bara - kände ju inte ens igen Petain :oops:
Än mindre Hubert Lyautey.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 5 juni 2020, 08:09

Jag råkade ju ha läst om Rifkriget och kände till rivaliteten mellan de två maréchaux de France. Men vem känner igen alla gamla gubbar - Lyautey var 71 och Pétain bara två år yngre - med mustach?!

När du nu hade spekulerat så bra och kommit till Rifkriget, så kunde du ha accepterad litet hjälp från Google; en sökning på "Rif 1925" eller "Rif general" skulle ha gett dig svaret på den första eller den andra bildraden...


Men nu fortsätter vi med att igenkänna eller kanske snarare med att söka generaler:
engeneral.jpg
engeneral.jpg (89.67 KiB) Visad 204 gånger
som hade sin egen armée eller förminstone ett förband som var känt med det namnet.
ochhansvapenjacka.jpg
ochhansvapenjacka.jpg (98.2 KiB) Visad 204 gånger
som vi kan beskåda på ett museum.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 5 juni 2020, 08:32

ah, mössmörket, den polska örnen. Och blå uniform.... Har för mig att general Hallers legion använde blåa uniformer. Såg det någonstans häromdagen.

Så det säger vi.

länk kommer snart.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 5 juni 2020, 08:36


Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 5 juni 2020, 11:59

Oj, oj, oj! Borde ha beskärt bilden...czapkan

Bild

Det som blev Błękitna Armia eller Armią Hallera hade egentligen börjat I Kanada...

Bild

...men som en armée upprättades det först i Frankrike.

Bild


Stefan har frågan!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 5 juni 2020, 15:01

Femtiotrean skrev:
5 juni 2020, 11:59

Stefan har frågan!
Tack!

Då fortsätter vi inom det lösa temat; mindre, udda arméer i svåra situationer, där de gör så gott de kan.

En mindre "armé". Dess högste befälhavare är en fänrik. De är långt borta hemifrån, de är i sak en soldatmassa utan någon egentlig struktur, lämnade åt sitt öde. Men de gör det bästa möjliga av sin situation, och utan att skapa nya fiender... Sålunda organiserar de sig i trupper, vapenslag, enheter. De samarbetar med landets myndigheter, de får / tar på sig något slags inofficiellt uppdrag som en fredsbevarande styrka, gendarmeri och polis. Kort sagt, de stabiliserar området de befinner sig i. Ett område som alltså även det är i ett gungfly, med krig och strider på närhåll och inom landet.

De tycks inte delta i några egentliga strider med andra väpnade styrkor. Men å andra sidan, JUST deras närvaro; en hyggligt organiserad och väpnad sammanhållen styrka, sätter p för onda avsikter ifrån andra styrkor.

Landets nuvarande historik omnämner dem knappt. Det är "arméns" egen historik som berättar ganska utförligt om vad de gjorde och alla deras insatser och dåd.
Var finns sanningen?? I mitten? Jag själv tror att "arméns" egen historik ligger sanningen närmast! Ja, en understatement!

Det är pga den intuitiva gissningen om att "hälsan tiger still". Det är JUST för att de höll ordning och fred i området, som det var fred och ordning i området. Om inte annat, närvaron av flera tusen beväpnade men lösa unga män med oklar befälsstruktur, i ett område utan eget försvar eller milis, utan mer än enstaka poliser, vore ju att tigga om tråkigheter och illdåd... Javisst, de själva kunde potentiellt ha blivit ett stort problem. Uppenbarligen valde de den smala, rätta vägen. Det blev en Win - Win situation. :)
Sig själva och landet där de var till båtnad och stor nytta.


Vilka soldater / armé, hur hamnade de i den här konstiga situationen? Vilket land talar jag om?


ps. Om någon vet på rak arm (saken var nämnd på Skalman), vs vänta något dygn, så att de som inte vet har en chans att grubbla lite.
Chokladkakor delas ut till alla förtjänta.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 5 juni 2020, 20:25

Det var alltså flera tusen soldater vi talar om. Jag antar att det fanns även andra vilsegångna soldater inom området, de omnäms inte av storyn, men det är bara att utgå ifrån det.
Det fanns säkert flera olika orsaker till att "våra" soldater sysselsattes med att hålla ordning och vakthållning: extra bankvakter, patrullera gator, patruller i vägkorsningar, assistans åt orternas civila poliser och rättsväsendet, mm...
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 6 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 6 juni 2020, 17:06

Det hela tilldrog sig i ett oss närliggande land. Och soldaterna ifråga kom från ett annat, men även den oss närliggande land.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 6 juni 2020, 17:38

Har hela tiden tänkt på letterna i Ryssland, men det där med att "bara" en fänrik var högste befälhavare gör det svårare. Var det inte en polsk styrka i Finland under inbördeskriget?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 6 juni 2020, 18:46

Jag hoppas verkligen att det är inte svaret Stefan ville oss hitta!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 6 juni 2020, 21:03

Femtiotrean skrev:
6 juni 2020, 18:46
Jag hoppas verkligen att det är inte svaret Stefan ville oss hitta!
Vaffö inte de?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 6 juni 2020, 21:04

Amund skrev:
6 juni 2020, 17:38
Har hela tiden tänkt på letterna i Ryssland, men det där med att "bara" en fänrik var högste befälhavare gör det svårare. Var det inte en polsk styrka i Finland under inbördeskriget?
ah, ah, ah, smid nu medan järnet är hett!!!! Det där med Finland ETC, du vet....

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 6 juni 2020, 22:07

Amund skrev:
6 juni 2020, 17:38
Har hela tiden tänkt på letterna i Ryssland, men det där med att "bara" en fänrik var högste befälhavare gör det svårare. Var det inte en polsk styrka i Finland under inbördeskriget?
Asch, vad skall vi vela för, nu när du ändå redan givit rätt svar, Amund. Ja, den polska legionen i Finland är svaret, våren 1917-1918, dvs tiden efter Kerenskijs Februari-revolution 1917, när soldatråd bildades överallt och arméns upplösning accelerade. Och de polska soldaterna förlagda i Finland beslöt sig att ta sin mats ur skolan, er, ifrån den ryska alltmer röda armén, bilda en polsk legion och så småningom ta sig till Polen.
Det finns en bra tråd om dem på det finska subforumet. Där jag nyss skrev ett par mindre kompletteringar. Så tex det tycks som den befälhavande fänriken var egentligen en ryttmästare...

Hur som, det var en intressant historia och på många sätt lärorik, eftersom det är ju en hel del som man får läsa mellan raderna. Jag ville återanvända storyn och sprida kunskapen vidare.

Om någon, tex du Amund, eller Femtiotrean vill komplettera infot, är ni välkomna. Gärna där i den befintliga tråden på Finland subforumet.


Amund får en chokladkaka samt
stafettpinnen!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 7 juni 2020, 08:40

Tack för frågan, även om jag inte gjort mig förtjänt av den.

Här ser vi bilder på soldater från två olika länder som befinner sig i ett tredje land, närmare bestämt i en viss stad.

På främmande mark.jpg

Och det är ganska stora styrkor, soldaterna på bilden ovan utgörs av två divisioner.


I staden.jpg

Vilken är staden och året, vilka två nationer handlar det om på bilderna?

Skriv svar