Freden i Brest-Litowsk

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Rosenhane » 22 april 2009, 11:51

Hej, jag har läst in mig lite på 1VK under senare tid och funnit tiden väldigt intressant. Men det är en sak jag undrar över. Och det är vad Tyskland fick i freden med Ryssland. Man fick väl inte behålla de områdena särskilt länge men jag undrar ändå. Jag har bara fått reda på vad de allierade gjorde med områdena senare.

Sen undrar jag om det finns någon litteratur ni har att rekommendera?

Hasta la victoria siempre!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Martin Lundvall » 22 april 2009, 16:30

Man fick inte ut särskilt mycket, man fick ett stort territorium som man inte kunde behålla och som drog stora ockupationstrupper.
Freden ogiltigförklarades med Tysklands kapitulation och de ententen kunde inte bry sig särskilt mycket. Ett matvakuum uppstod. Jag vet inte vilka möjligheter Turkiet hade haft att behålla sina erövringar men de blev tvingade i sin fred att dra sig tillbaka till 1914 års gränser.

/Martin

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Giancarlo » 22 april 2009, 18:37

Martin Lundvall skrev:Man fick inte ut särskilt mycket, man fick ett stort territorium som man inte kunde behålla och som drog stora ockupationstrupper.
Freden ogiltigförklarades med Tysklands kapitulation och de ententen kunde inte bry sig särskilt mycket. Ett matvakuum uppstod. Jag vet inte vilka möjligheter Turkiet hade haft att behålla sina erövringar men de blev tvingade i sin fred att dra sig tillbaka till 1914 års gränser.

/Martin
I fördraget står det utskrivet:
"Germany and Austria-Hungary intend to determine the future fate of these territories in agreement with their population"
Vilket betydde att man i princip fick området. Tysklands förlust på västfronten gjorde dock att man inte kunde hålla området. Och Österrike, trots sina segrar på balkan, hade ju blivit nästan en tysk sattelitstat, föll med Tysklands fall.

I ett kontrafaktiskt scenario hade antagligen Ukraina, Baltikum och Finland blivit mer eller mindre tyska kolonier om man hade kunnat stå upp i väst. Det ironiska är att både Tyskland och Österrike egentligen var segrarmakter på östfronten men gick i sönder inifrån, av ren krigsutmattning. Alla fyra gamla imperier i Östeuropa var i princip förlorare till förmån för de nya staterna.

Turkiet förlorade det landområde man vann i Brest-Litovsk i Sèvres-fördraget till Armenien men efter turkiska självständighetskriget fick man tillbaka det mesta (förutom Batumi) i och med Laussane-fördraget.
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Rosenhane » 25 april 2009, 14:36

Mycket intressant, hade jag inte anat.
Men frågan är vad de hade för nytta av de områdena isåfall. Vad hade de tänkt o göra med det sen. Har ett vagt minne av att jag läste om att områdena skulle göras till satelitstater. Men var alltså planen att behålla hela området?



Tack för era svar
//Che

Hasta la victoria siempre!

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Kapten_Gars » 25 april 2009, 14:48

Martin Lundvall skrev:Man fick inte ut särskilt mycket, man fick ett stort territorium som man inte kunde behålla och som drog stora ockupationstrupper.
(...)

/Martin
Fast ockupationstrupperna var avservärt färre än de trupper som hade varit bundna i aktiv krigföring med Ryssland, hela 42 divisioner kunde sändas till västfronten. Sedan så är det tveksamt om tyskarna öht kunde flytta "ockupationstruppen" från de östra områdena. Den tyska matförsörjningen var så ansträngd att det är tveksamt om man kunde försörja trupperna ifråga någon annanstans. I öster så försörjde man sig i stor utsträckning på lokala resurser där det gick.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Martin Lundvall » 26 april 2009, 10:30

Intressant.
Jag har fått uppfattningen att efter förhandlingarna hade börjat var fortsatta tyska resurser på kriget i öst slöseri. Hur stora styrkor var det som var ockupationstrupp?
I flera verk framställs det som att tyskarna fortsatte ett omdömeslöst krig när man istället borde fört över alla resurser till västfronten.

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Psilander » 26 april 2009, 14:57

jag också lite fascinerad av denna fred, framförallt efter att ha läst Krigets Vindar serien där författaren genom sin fiktiva general von Roon lyfter fram att den tyska förlusten av Brest-Litovsk freden vid Versaille var indirekt en av orsakerna till Hitlers diksussion om Lebensraum och anfallen mot både Polen och Sovjet.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Freden i Brest-Litowsk

Inlägg av Giancarlo » 26 april 2009, 17:39

Psilander skrev:jag också lite fascinerad av denna fred, framförallt efter att ha läst Krigets Vindar serien där författaren genom sin fiktiva general von Roon lyfter fram att den tyska förlusten av Brest-Litovsk freden vid Versaille var indirekt en av orsakerna till Hitlers diksussion om Lebensraum och anfallen mot både Polen och Sovjet.
Ja om man tar Brest-Litovsk freden i tanke så kan man förstå vilka implikationer Dolkstötslegenden får för dåtidens tyska nationalister, Tyskland gav inte bara upp utan lät en stor seger gå om intet!

Skriv svar