Hävdande av beslag av stearinljus m m

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Hävdande av beslag av stearinljus m m

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2007, 18:06

Fr o m 1917 hävde riksdagen en del beslag om olika saker, som exempelvis stearinljus som kan knytas till kyrkorna. Jag undrar egentligen vad som låg bakom detta beslut och vilken anledning att besluten att ta in ljus exempelvis från kyrkorna, företag och privatpersoner. Tänker inte diskutera felet eftersom dom som låg bakom dessa beslut är länge sedan döda. Det var jordbruksdepartementet som hade hand om detta.

Ett typ exempel från Svars-katalogen.

Ärendemening: Ang. hävande av beslag å ett parti stearinljus tillhörigt Hudinge kyrka.
Datum: 1917-11-20
Ärendenummer: 7
Arkiv: Jordbruksdepartementet (RA/1211.01)

Ett annat exempel på detta är beslaget av mjöl från vissa förråd för industriellt ändamål som diskuterades i januari 1917.

Enligt en sökning som jag har gjort, så omfattar detta ärende 777 poster mellan 1917-19.

Jag antar att detta berodde på Första världskriget, men jag är inte säker på detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 maj 2007, 22:14

Skulle tro att det enbart berodde på situatuionen i Europa, dyrtider! Kanske en tidig beredskap inför framitdens eventuella kristider, för att på så sätt vara förberedda i händelse av krig, revolution eller nått annat ohederligt.

/Robert

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Hävdande av beslag av stearinljus m m

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2007, 22:30

Stefan Lundgren skrev:Ang. hävande av beslag å ett parti stearinljus tillhörigt Hudinge kyrka.
Kristidskommissionen blev föremål för mycket kritik och ännu mer löje; min favorit är Grimberg, vars historik blir bättre ju närmare nuet den kommer. :) Men det här var rätt häftigt. Vad gör man med stearin?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 maj 2007, 22:50

Stefan Lundgren skrev:Ärendemening: Ang. hävande av beslag å ett parti stearinljus tillhörigt Hudinge kyrka.
Innebär inte "hävade av beslag" att man upphävt beslagtagandet, alltså att kyrkan får sina ljus trots allt?

Hex: Stearin är en råvara för såväl tvål som glycerintillverkning, och glycerin är ju en av ingredienserna i dynamit. Vet inte om det var anledningen till just det här beslaget, kanske hade man ett skriande behov av ljus. Eller tvål. Eller nåt. :)

EDC
Medlem

Inlägg av EDC » 29 maj 2007, 22:50

Det pågick en exemperllös hamstring under de där åren, som bidrig till ojämn fördelning av, och brist på livsmedel och andra resurser i samhället, vilket skapade social oro. Googla på hungerkravaller.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2007, 23:25

Sarvi skrev:Stearin är en råvara för såväl tvål som glycerintillverkning, och glycerin är ju en av ingredienserna i dynamit.
Ah! Tack för upplysningarna. Då blir det genast lite mer relevant.

"Hävande av beslag" måtte innebära just det, precis.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2007, 11:19

Först förklaringar till mina tankar bakom den där tråden.

Min tanke var att det måste vara ett beslut bakom beslagtagande av ljus m m innan januari 1917, det är en lista över konseljer(riksdagsbeslut) som jag tittar på och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara beslut kring beslagtagning innan 1914. Min teori är att beslagtagning av olika produkter måste har skett på en lokal nivå eller en tillsatt enhet av "någonting från högre distans" istället för riksdagen?

När jag sökte på Svar så får jag fram 252 poster om "beslut" som fattade el planerade mellan 1913-17, jag får väl titta igenom det, kanske man komma lite närmare då.

Sarvi skrev
Hex: Stearin är en råvara för såväl tvål som glycerintillverkning, och glycerin är ju en av ingredienserna i dynamit. Vet inte om det var anledningen till just det här beslaget, kanske hade man ett skriande behov av ljus. Eller tvål. Eller nåt.
Armén kanske ville har någonting. :roll:

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 juni 2007, 12:33

Robert Sköld skrev:Skulle tro att det enbart berodde på situatuionen i Europa, dyrtider! Kanske en tidig beredskap inför framitdens eventuella kristider, för att på så sätt vara förberedda i händelse av krig, revolution eller nått annat ohederligt.

/Robert
1917 och 1918 blev ju de verkliga 'briståren' då det var brist på allting genom den brittiska blockaden.

Ett vagt minne får mig rekommendera ev. svenska googlare att försöka runt ordet 'lysoljor' - som allt annat en bristvara, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juni 2007, 12:00

Jag har funderat lite grann nu, anledningen till besluten att dra in olika föremål var att kunna använda dessa i rent allmänt syfte.

Stefan

Skriv svar