Hjälp med Historieprov

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Filip2
Provmedlem

Hjälp med Historieprov

Inlägg av Filip2 » 18 oktober 2006, 21:05

Hejsan, går i åttan och ska nästa vecka ha ett historieprov nästa vecka. På betygskritierna för VG/MVG så finns en punkt som är:

"Kunna förklara hur Tysklands enande bidrar till motsättningarna som leder till krig"

Har lite svårt att förstå vad som menas, någon som kan hjälpa mig här?

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 18 oktober 2006, 23:18

Hej Pilip och välkommen hit.
Jag vill absolut inte verka gniden eller så men enligt min åsikt så kan du nog finna svaret i din historiebok, särskilt om det är för VG/MVG nivå.

Apekatt
Ny medlem

Inlägg av Apekatt » 19 oktober 2006, 00:01

Hej Pilip och välkommen hit.
Jag vill absolut inte verka gniden eller så men enligt min åsikt så kan du nog finna svaret i din historiebok, särskilt om det är för VG/MVG nivå.
Visste nästan att ett sånt här svar skulle komma.
Det är min bra mycket yngre lillebror som ställer frågan, och det var jag som hänvisade honom hit. Jag kan absolut intyga att min bror läser nog mer historia än vad som är vettigt, som hans äldre bror. :D
Och i med att inte ens jag kan den här frågan, så tyckte jag att han skulle posta den här.
Det ända jag var lite rädd för var att skulle få lite för svåra svar, som ju är bra.
Dessutom så läser han ju faktiskt på det som han ska, om någon mer kunnig svarar. Om nu alla tycker att det är fusk att han får hjälp här på en av 10 frågor på ett prov som är om en vecka, så får ni gärna ge tips om var man skall leta.

Edit, Att jag var för historie intresserad ser man väll inte minst på min svenska, men orkar inte rätta så här sent. :P

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Hjälp med Historieprov

Inlägg av Martin Lundvall » 19 oktober 2006, 00:41

Filip2 skrev:"Kunna förklara hur Tysklands enande bidrar till motsättningarna som leder till krig"
På vems bekostnad enades Tyskland? Hur såg omvärlden (framförallt länderna kring Tyskland) på att Tyskland enades, avund, rädsla, glädje, sorg....

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 oktober 2006, 00:01

Du skulle även kunna titta lite mera på vilka "större" ekonomiska konsekvenser Tysklands enande hade för Europa. Vilka hade ett intresse av ett svagt tyskland, och i förlängningen vilka villle inte ha ytterligare en enad stormakt i Europa? Försköts maktbalansen i Europa på något vis med ett enat starkt Tyskland?

/Robert Sköld

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 oktober 2006, 17:14

"Kunna förklara hur Tysklands enande bidrar till motsättningarna som leder till krig"
Jag tycker faktiskt att den där frågan låter lite konstig, nu kan man nästan tro att detta ledde till kriget. Men jag skulle vilja har det så att hur landet såg ut från enandet till kriget. Så mitt råd är om det inte redan är gjort, att du går igenom frågan med läraren.

:)

Stefan

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 21 oktober 2006, 04:55

Instämmer i att frågeställningen kan diskuteras. Uppkomsten av ett enat Tyskland under Preussen/Brandenburg har ju flera aspekter. Det uppkom ingen ny stormakt, däremot så blev Preussen starkare. Österrike uteslöts även ur den Tyska gemenskapen, så Tyskland gick från att vara löst sammanhållet till att bli två stater. Märkligt nog så ledde uteslutning av Österrike till att kontakterna mellan Preussen och Österrike förbättrades. Vägen till enandet skedde ju genom krig med bl.a Frankrike. Med Ryssland hade man redan delat upp allt land som fanns tillgängligt i.o.m Polens delningar så vidare utvidgning var ej möjlig för någondera part, detta har väl dock lite med Tysklands enande att göra. Hur Österrikes uteslutning ur Tyskland påverkade deras områden som sedan tidigare var utanför Tyska riket och därmed deras deras relationer till Serbien och Balkan är ett annat intressant område som kan spekuleras. Huruvida Tysklands enande medförde att Preussen, som varit en stark landaktör, numera började intressera sig mer för havet samt för att skaffa kolonier är ett annat område, vilket ju då skulle beröra brittiska intressen.

Lycka till, jag hoppas att det kan bidraga till några ideer.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 22 oktober 2006, 21:11

Kriget 1870-71 mot Frankrike sägs ju harit en viktig del i enandet (ej utan fog). På sätt och vis får man väl säga att den tyska statsproklamationen i Spegelsalen i Versailles var en provokation (om än ej det var syftet).

Självklart bidrog annekteringen av Elsass-Lothringen till att en motsättning med Frankrike skapades.

Cletus
Ny medlem

Inlägg av Cletus » 22 oktober 2006, 21:43

Apekatt skrev:
Att jag var för historie intresserad ser man väll inte minst på min svenska, men orkar inte rätta så här sent. :P
Ja, det är sant. 'Väll' stavas 'väl', och 'historie intresserad" är ett sammansatt ord...

Svaret på den ursprungliga frågan fås bäst om man känner till samtliga omständigheter och förhållanden som rådde före första världskriget. Det betyder alltså att man ska ha läst igenom hela den bakomliggande historien upp till världskriget. Som så många andra prov under utbildningar så är syftet men dess relevans att eleven ska ha läst igenom och känna till historien i sitt stora sammanhang. Jag antar att det är ett led i att det inte ska räcka med att ge ett enda svar, vilket skulle göra frågan mycket enklare.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 3 november 2006, 14:05

Filip2s fråga är flummig, men om den ställs så idag menar man nog inte tiden mellan första och andra världskrigen. Man syftar nog på risken att tyskarna vill ha tillbaka de områden de hade 1941. En viss Adolf von Tadden var verksam i Tyskland på 60-talet och han gjorde ingen hemlighet av att man ville ha tillbaka i första hand Sudeten.

Skriv svar