Kajsa Rothman, första svensk på regeringssidan i Spanien

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Kajsa Rothman, första svensk på regeringssidan i Spanien

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 11 oktober 2006, 09:01

Hej!

Detta är en tråd om Kajsa Rothman från Karlstad, som var första svenska medborgaren att ställa upp på regeringssidan under spanska inbördeskriget.

Fick igår ett tips om en rätt ny (2005) artikel om henne, med för mig delvis helt okända uppgifter - mycket spännande sådana, som dock bör tas med en nypa salt. Artikeln ger henne lite mer "färg" genom att den utmålar henne som spionanklagad älskarinna till en av Kanadas mest kända personer, blodtransfusionens "fader" doktor Norman Bethune, som efter Spanien fortsatte till Mao och dog i hans tjänst.

Här är den: http://www.macleans.ca/topstories/canad ... 045_114045

Och här diskuteras artikeln: http://www.rabble.ca/babble/ultimatebb. ... =000206&p=

Mvh,

Lars

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 11 oktober 2006, 20:07

Ska under morgondagen försöka ta kontakt med KT och se vad de säger. Kan återkomma till dig med vad information jag kan finna ut.

Angående länken du postar ovan så fann själv på denna länk under dagen idag när jag sporrad av dig snabbt googlade hennes namn på nätet. Visst bör väl informationen precis som du säger tas med en rejäl nypa salt, men det är ändock en intressant artikel. Vill minnas att du i Svenskar i krig skrev att hon under en tid varit förlovad med Franco's kusin. Kan det ha varit detta som gjorde att hon tilldrog sig Servicio de Investigacion Militar's intresse som potentiell spion för Franco-sidan? (Under förutsättning att det artikeln beskriver angående detta är riktigt)

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 12 oktober 2006, 15:38

Necros skrev:Ska under morgondagen försöka ta kontakt med KT och se vad de säger. Kan återkomma till dig med vad information jag kan finna ut.
Posta gärna här - jag kommer inte att skriva någon bok om henne men hoppas att fler får upp ögonen för henne - så att NÅGON skriver en uppsats/bok/artikel om henne. Men om du själv går i sådana tankar skall du givetvis inte skriva mer om det här :D

Ang. artikelns kvalitet - jag tror Kajsa mycket väl kan ha haft ett förhållande med Norman Bethune och i något dokument ha varit anklagad för att vara möjlig spion. Men jag tror att artikelförfattaren/redaktionen kan ha saltat lite för att göra det hela mer snaskigt. Och spionanklagelsen (kanske pga Franco-släktförbindelsen) var nog inget som någon tog på allvar - för då hade inte Kajsa fått bli spanska regeringens röst i Sverige.

Bästa hälsningar,

Lars

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 12 oktober 2006, 21:28

Tack för svaret Lars! Återkommer gärna med eventuell information jag kan få fram som jag finner intressant. Några planer på att själv skriva en bok om Kajsa Rothman finns dock ej, men finner henne intressant som sagt, inte minst för att det är för mig (geografiskt) lokalt förankrat.

Har tyvärr ännu inte hunnit ta kontakt med KT, men kommer att göra det inom en snar framtid.

/Mikael Sundholm

Skriv svar