Sveriges roll under 1 VK

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 28 maj 2006, 13:36

En annan bok skriven av en svensk frivillig under kriget är "I fält" av Gilbert Hamilton sombeskriver sina upplevelser i den tyska armen på östfronten och i Finland. Han började som ryttmästare vid kyrassiärregementet "Grosser kurfurst", blev senare bataljonchef vid 223.e reservinfanteriregementet och slutade sin karriär i tysk tjänst som major och chef för kyrassiärregemente nr 3 "Graf Wrangel"

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 29 maj 2006, 16:46

maal skrev:När vi ändå är inne på ämnet svenskar i kriget:
Den 8 september 1914 kan man i svensk press läsa om en stupad svensk officer, en E. G. V Wrangel som stupade i strid med sitt preussiska fusiljärregemente. Är det någon som har mer info om honom?

@Lars Gyllenhaal: Jag skäms över att säga det men jag har inte läst din bok ännu. Har haft fullt upp i ett par år nu med egen forskning men jag ska läsa den i sommar tänkte jag. :-)
Nu har jag läst boken, mycket läsvärd. Jag gillade särskilt kapitlen om Första världskriget och Spanska inbördeskriget.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 30 maj 2006, 06:36

maal skrev:Den 8 september 1914 kan man i svensk press läsa om en stupad svensk officer, en E. G. V Wrangel som stupade i strid med sitt preussiska fusiljärregemente. Är det någon som har mer info om honom?
Hej Maal,

Bra tips!! Följande fann jag lätt som en plätt eftersom Wrangel var adlig. Alla adliga finns i Elgenstiernas stamtavlor, som finns på CD-ROM och därmed är mycket lätt sökbara.

Om vi börjar med Erik Wrangels pappa så hette han Carl Gustaf Anton Wrangel och föddes 1863-11-20 i Tharandt i Sachsen. Han tog mogenhetsexamen i Jönköping 1880-05-00. Blev officersvolontär vid österrikiska husarregementet nr 12 1881-10-01. Österrikisk officersexamen s. m. Underlöjtnant 1883-05-01. Genomgick militärläroverket i Wien 1886-08-151888-07-15. Löjtnant i regementet 1888-08-18. Transp. till husarregementet nr 8 1891-05-01. Ryttmästare därstädes 1894-11-01. Lärare vid ridskolan i Marburg (Steiermark) 18921895. Skvadronschef 1897-11-01. Major i husarregementets nr 11 reserv. Död 1917-09-20 i Freiburg, Baden. Militär skriftställare. Gift 1890-05-28 i Wien med Gabriele Josefa Sidonie (Jetta) von Hasenoehrl, född 1871-02-19 i nämnda stad, dotter av regeringsrådet Viktor von Hasenoehrl och friherrinnan Gabriele Sidonie Claudine Pidoll zu Quintenbach.

Sammanfattningsvis var Carl Gustaf Anton Wrangel en utlandssvensk som gick i österrikisk militärtjänst och gifte sig med en österrikiska.

Hans första son Erik Gustaf Viktor Wrangel är den som du fann ett gammalt klipp om. Han föddes 1891-02-04 i Gyongyös i Ungern. Blev fanjunkare vid kurhessiska fusiljärregementet von Gersdorff nr 80 1909-07-15. Löjtnant därst. Stupade ogift 1914-08-22 vid Neufchâteau i Belgien.

Hans andra son Tönnes Rutger Wrangel blev löjtnant vid samma regemente, fick järnkorset och verkar ha överlevt kriget.

Summa summarum ang. sönerna så var de liksom sin far utlandsfödda. Ungern var på den tiden del av samma rike som Österrike, som deras mor kom ifrån. På grundval av detta tror jag inte de var svenska medborgare och jag gissar att deras far inte var det heller annat än kanske under ungdomen. Men jag vill inte utesluta något - bröderna Wrangel kan trots den intima kopplingen till dubbelmonarkin (dvs Österrike-Ungern) ha insisterat på att betraktas som svenskar och kanske t o m hade svenskt medborgarskap.

Vet du i vilken tidning artikeln/notisen om Wrangel trycktes, och minns du om det uttryckligen stod att han var svensk undersåte/medborgare?? Med hjälp av artikeln skulle jag kunna forska vidare.

Tack för de vänliga orden om min och Lennart Westbergs bok!

Trevlig avatar du har förresten.

Vänliga hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 30 maj 2006, 06:52

Hej Andreas!
Andreas K skrev:Lars Gyllenhaal: Claes är det säkert jag tänker på, det var bara efternamnet jag kom ihåg rätt. :)
Jag läste din artikel om Anton Nilson i Populär Historia förra månaden, det var intressant läsning. Du är även omnämnd i läroboken Alla tiders historia såg jag på min lärarpraktik. Tyckte jag var lite roligt. :)
Tackar!

Det fanns många von Rosen i olika krig så det är inte lätt att hålla reda på dem. Även en som är lite släkt med dem har problem med att minnas dem allihop. Släkten von Rosen har en rätt stark tradition att vara i tysk krigstjänst oavsett medborgarskap, kan man nog säga. Som en liten "trivia" måste jag i sammanhanget nämna att jag hälsat på hos Otto von Rosens barnbarn. Otto von Rosen var mannen som var på specialuppdrag på Nordkalotten 1917 med mjältbrandsvapen (anthrax) i bagaget, mot brittiska häst- och renforor från norska Skibotn till tsarens arméer... Barnbarnet har sparat en del minnessaker (dock ej anthrax) från hans märkliga krigskarriär som spände mellan nordligaste Norge och Turkiet (han var flygare i tysk-turkisk tjänst).

Hade ingen aning om att jag finns med i den nya läroboken - menar du att Slaget om Nordkalotten eller Svenskar i krig 1914-45 finns med i en källförteckning längst bak i boken? Eller är det min forskning kring beredskapsbilden som nämns i den löpande texten?

Vänliga hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 30 maj 2006, 08:19

Vet du i vilken tidning artikeln/notisen om Wrangel trycktes, och minns du om det uttryckligen stod att han var svensk undersåte/medborgare?? Med hjälp av artikeln skulle jag kunna forska vidare.
Tack för infon om Wrangel. :-)

Notisen och medföljande bild av honom hittade jag på Hallandspostens förstasida från den 8 september 1914.
Jag ska ner till arkivet imorgon eller på torsdag, då ska jag ta och skriva av hela notisen så kan jag skicka dig ett PM med den.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 30 maj 2006, 17:26

Eller är det min forskning kring beredskapsbilden som nämns i den löpande texten?
Japp, det var det jag menade. Den bilden har jag alltid fått höra föreställer permittenter. Men jag rekommenderade din ''Svenskar i krig 1914-1945'' för mina elever. Då visste jag inte ens att det var du som hade skrivit den. Världen är liten... :)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: Sverges roll under 1 VK

Inlägg av wreezig » 4 juni 2006, 15:23

Von_Abdank skrev:Hej när jag läser i historie böckerna så står det inte mycket om vad Sverge gjorde under 1vk eller vad dom gjorde för insatser.

Är det nån här som vet nåt mer än att Sverge var neutralt så skulle jag vara tacksam för det.




Mvh David. Ska äta biff nu :D
Konstigt att ingen nämnt den ganska stora inverkan Sverige hade på kriget , man kan väl t.o.m säga att Sverige på sätt och vis till stor del avgjorde kriget i.o.m att vi medverkade till att USA förklarade Tyskland krig vilket gjorde att även kaisern till slut insåg att läget var förlorat...

Användarvisningsbild
Von_Abdank
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 maj 2006, 23:09
Ort: Sverge

Inlägg av Von_Abdank » 5 juni 2006, 10:31

Vad hade Sverge med USA´s inblandning att göra??. Förklara dig :lol:


Mvh David

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 16 juni 2006, 17:05

Von_Abdank skrev:Vad hade Sverge med USA´s inblandning att göra??. Förklara dig :lol:


Mvh David
Jag menar naturligtvis dom s.k "Zimmermans telegram".
Kejsartysklands utrikesminister Arthur Zimmermann förhandlade på Kaiserns order med den Mexikanska regimen för att få dom till att alliera sig med Tyskland och försöka få Japan att gå med i en allians riktad mot USA.
Om USA gick med i kriget mot Tyskland skulle Mexiko och Japan med tysk hjälp angripa USA och efter segern skulle Mexiko få Texas, New Mexico och Arizona som tack.

Eftersom britterna hade förstört Tysklands transatlantkabel i början av kriget kunde Zimmerman inte skicka telegram till sina ambassader på andra sidan atlanten så han skickade medelanden dels med kurirer och dels genom att bl.a svenska UD tillät tyskarna att skicka kodade meddelanden genom svenska telegramkablar.
Dock avlyssnades telegramtrafiken av brittiska agenter och efter att dom lyckats avkoda meddelandena gavs dom till USAs myndigheter som sedan offentligjorde dom vilket gjorde att folkopinionen blev mer anti-tysk och en månad senare förklarade USA krig mot Tyskland.

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 17 juni 2006, 11:10

Kan ingen med befogenhet bara se till att Sverige blir rättstavat i rubriken. Stör mig något ofantligt.

Skriv svar