Hembiträden under början av 1900-talet

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 16 februari 2006, 16:43

faktum är att det inte var ovanligt att det förekom sexuella relationer mellan husbonde och piga på den svenska landsbygden i det svenska bondesamhället. detta var i stor utsträckning på grund av husbondens överordnade ställning. det förekomemr inom den etnologiska forskningen ganska mycket litteratur i ämnet. dock är det 9 år sedan jag upphörde med etnologistudierna, varför jag itne kan hänvisa till några källor.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2006, 17:32

hangatyr skrev:faktum är att det inte var ovanligt att det förekom sexuella relationer mellan husbonde och piga på den svenska landsbygden i det svenska bondesamhället
..Eller i de svenska städerna - men frågan är ju inte om det förekom (det behöver man inga utläggningar i Skalman för att begripa), utan i vilken mån det var obligatoriskt. Stod det i kontrakten? Ondgjorde sig präster över skamliga anställningsförhållanden? Var pigorna deltidsmätresser eller inte?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 16 februari 2006, 20:18

Jag har inget stöd för det jag säger, men jag tror knappast att det var ett obligatoriskt anställningsförhållande.
Jag tror att det var något som skedde ibland, men det berodde nog mer på naturliga omständigheter.
Husbonn var i en maktposition som kan vara lockande, och husbonn kanske kände sej frestad.....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 februari 2006, 22:21

herulen skrev:att de flesta hembiträden under början av 1900-talet måste ha sexuell förbindelse med den manlige husägaren
hangatyr skrev:faktum är att det inte var ovanligt att det förekom sexuella relationer mellan husbonde och piga på den svenska landsbygden i det svenska bondesamhället.
Det var trevligt att det gick ner från de flesta till att det inte var ovanligt - det sistnämnda kan jag köpa eftersom det är vagt nog. Vad är ovanligt, mindre än 10%, 5% eller 1%? De flesta är bevisligen mer än 50%. Jag är fortfarande intresserad av de pålitliga källorna som jag inte tror finns - sexualiteten kan vi inte ens idag få fram trovärdiga siffror på - hur tusan kan man då klara av det för 100 år sedan? Som sagt det förekom, precis som det förekommer idag att en chef utnyttjar sin position - men att hävda att det är de flesta får man nog backa upp innan man tar det för en sanning.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 17 februari 2006, 10:00

Hans talar om sexualitet, och av bara farten säger han att det är svårt att få fram trovärdiga siffror på det. Vilken sexualitet det är frågan om, och vem som säger att det är svårt med tillförlitliga fakta om det får vi inte veta? Hur det nu än är så talar jag inte om sexualitet, utan om utnyttjande, och det är en helt annan sak. Inte heller har jag hävdat att jag själv har studerat några specifika källor om detta. Vad jag hänvisat till är den stora forskning som finns om tjänstefolk och deras situation under 1700-talet och framåt. Nu kan man förstås säga att forskningslitteratur inte är primärkällor. Trots det vill jag ju gärna tro att det som forskarna säger trots allt vilar på att de har någon slags hum om vad källorna säger. Och kunskapsinformation om rådande forskning är liksom envis och demokratisk på det sättet: man måste läsa. Jag har alltså läst det jag läst, och andra med mig, men påstår inte samtidigt att det som sägs är en av naturen oböjlig naturlag. Det forskningen, vilken jag redan i första inlägget nämnde en del av, slås av är hur kvinnligt tjänstefolk mer som regel än undantag blir sexuellt utnyttjade av sin husbonde, mest gäller detta i storstäder där unga kvinnor har lämnat landet och saknar därmed sin familj och sin släkts beskydd. De källor som denna forskning utgår ifrån är utomäktenskapliga barn, privata brev, intervjustudier, släktforskning, privata och lokala hjälpmedelsorganisationers redogörelse etc. För den som emellertid inte nöjer sig med detta utan vill ha tvärsäkra siffror, ha exakta och odiskutabla procentantal eller närskåda sanningshalten i källorna får alltså själv stå för det. Detta var alltså något jag själv framförde som ett nytt ämne som skulle berika forumet: ett ämne skilt från det vi annars så ofta talar om, nämligen krig, stat, finfina släkter, berömda och hyllade upptäckter etc. Det är alltså i detta sammanhang som jag framförde det här med hembiträdenas situation.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 februari 2006, 10:09

Din utgångspunkt var ju faktiskt att det här är något som är allmänt känt -
herulen skrev:Det är så pass vedertaget att det skulle ta mig minst två dygn att hänvisa till alla de forskare som specifikt eller enbart nämner detta.
- och i så fall borde det verkligen inte vara svårt för dig att få fram ett kort och bekräftande citat från någon som borde veta vad han/hon talar om.
herulen skrev:För den som emellertid inte nöjer sig med detta utan vill ha tvärsäkra siffror, ha exakta och odiskutabla procentantal eller närskåda sanningshalten i källorna får alltså själv stå för det. Detta var alltså något jag själv framförde som ett nytt ämne som skulle berika forumet: ett ämne skilt från det vi annars så ofta talar om, nämligen krig, stat, finfina släkter, berömda och hyllade upptäckter etc.
...Vilket är just vad vi diskuterar. Du behöver inte framställa dig som ett offer, herulen. Du gör ett påstående, folk frågar dig hur du vet det; tredje steget är att du lägger fram källor och resonemang. Det är standardförfarandet. "Tvärsäkra siffror" är det ingen som har frågat efter, bara ungefärliga. Men inte ens det har vi fått se. Kan vi ägna oss åt ämnet istället för att diskutera diskussionen nu?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 februari 2006, 10:32

herulen skrev:att de flesta hembiträden under början av 1900-talet måste ha sexuell förbindelse med den manlige husägaren
herulen skrev:Hur det nu än är så talar jag inte om sexualitet, utan om utnyttjande, och det är en helt annan sak.
Vad gäller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 februari 2006, 11:20

herulen skrev:Hans talar om sexualitet, och av bara farten säger han att det är svårt att få fram trovärdiga siffror på det. Vilken sexualitet det är frågan om, och vem som säger att det är svårt med tillförlitliga fakta om det får vi inte veta?

Jag tolkar det som att du efterfrågar en källa för mitt påstående om svårigheten med tillförlitlig statistik vad avser sexualitet.

Självfallet, jag nöjer mig med en till att börja med.

Som exempel tar jag följande rader ur folkhälsoinstitutets Ungdomar och sexualitet
- en presentation av aktuell svensk kunskap

Vetenskapliga studier om ungdomssexualitet
Vetenskapliga studier om sexualitet skiljer sig från studier inom många andra fält också
genom ämnets privata och känsliga karaktär. En studie som använder sig av postenkät som
undersökningsmetod löper till exempel stor risk att drabbas av ett mycket stort bortfall. Även i
intervjuundersökningar finns det risk för bortfall och/eller felkällor som beror på att
människor inte vill dela med sig av sina mest intima upplevelser till en ”okänd forskare”.
Ämnets karaktär ställer också höga krav på genomtänkt etik vid genomförandet av olika
undersökningar.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Hembiträden

Inlägg av varjag » 17 februari 2006, 11:26

Jag har ingen absolut definition på 'hembiträde' - men i trolig motsats till herulen -
har jag växt upp med, och känt åtminstone ett halvt dussin av dem. Bland allt
omnämnande av 'pigor' m.m. - så, rätta mig om jag har fel - men hembiträden var
anställda i hushållen i tätorterna. På landsbygden användes inte den termen.
Hembiträdena var inneboende - i lägenheter/villor,mest - i ett rum som kallades jungfru-
kammaren. M.a.o. - de levde i ett mycket nära förhållande till arbetsgivarens familj.
Men - hade också ett absolut privatliv - INGEN tilläts tillträde till jungfrukammaren -
den var 'hennes EGET rum' och privata domän. Diskussionen tycks totalt glömma bort,
att arbetsgivarna var två, en man och hans fru. Var - i denna debatt hamnar husfrun?
Hon - hade minsann inte stillatigande sett någon sexuell förbindelse mellan SIN man och
hembiträdet!
Vad beträffar en helt annan kategori - ensamstående män (som hade råd...en minoritet!)
att anställa permanent hemhjälp - så kallades (i tätorterna) dessa mest för kokerskor
var likaledes inneboende och DÄR var nog gränserna mellan proffessionell och sexuell
förbindelse tunnare. Men - det bör erinras många kokerskor - använde sängen som en
genväg till ett mera burget liv. Blev kokerskan 'på tjocken' krävde oftast 'opinionen' att
syndaren skulle dra konsekvenserna av sin skörlevnad - och ta henne till altaret. Vilket
inte alls var ovanligt. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Tusenbach
Medlem

Inlägg av Tusenbach » 20 februari 2006, 18:51

Tror som Varjag att det kanske rör sig om ett lite missförstånd vad gäller yrkestiteln på de kvinnor som arbetade i hushållen. Hembiträdets roll i hushållet var nog inte i en allt för stor beroendeställning gentemot husfolket. Däremot pigans ställning var nog betydlige osäkrare.

Min mor är väldigt släktforskningsintresserad. Inom det fältet förekommer det titt som tätt att pigor, inte hembidträden "råkar" bli med barn med någon knutet till hushållet hon arbetar i. Vad gäller ev sexuell relation så får vi inte glömma att sexuallupplysningen ännu inte sträcker sig ett helt sekel bakåt i tiden.

//Tusenbach

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 februari 2006, 08:25

Att pigor blev med barn lite då och då är det ingen som ifrågasatt, frågetecknen gällde helt och hållet påståendet att sex med husbonn som regel ingick i tjänsten. (Sidospår: Undras om sex med husmor ingick i drängarnas avtal?)
Tusenbach skrev:Vad gäller ev sexuell relation så får vi inte glömma att sexuallupplysningen ännu inte sträcker sig ett helt sekel bakåt i tiden.
Vad har det med saken att göra? Skulle flickorna på den tiden inte veta hur barn blev till?

Användarvisningsbild
Tusenbach
Medlem

Inlägg av Tusenbach » 21 februari 2006, 12:35

Kunnande vad gäller sex och samlevnad var inte så utbrett och jag är rätt säker på att många unga män och kvinnor inte var så medvetna om hur barn blev till. Det fanns nog inte en överenskommelse vad gäller sex, det var nog snarare en rätt som männen i hushållet tog sig.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 22 februari 2006, 09:45

Ett kränkande inlägg som innehöll personangrepp har tagits bort.
Herulen,
Att avsiktligt påstå att en medlem har skivit något han inet skrivit för att få gå til personagrepp på vederbörande och på foruemt är djup intellektuellt ohederligt och inte tillåtet. Du bör tänka över ditt sätt att debatera och din inställning till andra medlemar om du vill forsätta skriva här.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 februari 2006, 11:06

Tusenbach skrev:Kunnande vad gäller sex och samlevnad var inte så utbrett och jag är rätt säker på att många unga män och kvinnor inte var så medvetna om hur barn blev till.
Snarare var det väl så att alla var medvetna om att sex var detsamma som att göra barn, men nu för tiden tjänar sexualundervisningen till att lära ungdomarna vilka preventivmedel som fungerar och inte (jämför med idéer hos ungdomar om att oralsex är riskfritt) - de metoder som användes tidigare var bristfälliga och kanske verkningslösa i realiteten. Den "sexuella revolutionen" kom i och med P-pillret. Innan dess var det allmänkunskap att sex är barnalstrande.

Mvh -Dan

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 22 februari 2006, 13:04

Ett inlägg av mig togs borts för att jag hävdade att någon sagt det som denne inte hade gjort. Vad som var fel påstående fick jag emellertid inte veta. Hur som helst så vill man att jag hyfsar till mina inlägg. Skalman är en sida för debattsugna historieintresserade vilket gör att man måste kunna anmärka att någons tankegångar andas likgiltig förståelse för en grupps svåra arbetsförhållande: att belysa att dessa tankegångar faktiskt kan föra längre än det från början avsiktligen var tänkt genom att helt enkelt analysera det i ett större forskningssammanhang och se vilka konsekvenser påståendet då får, i detta fall ett genusperspektiv. Detta är inte ett personangrepp eller ett försök att vilja nedvärdera och kränka en person som människa.

Jag har redan sagt att det är svårt att få fram exakta siffror i detta ämne. Susanne Tine Jorde meddelar oss i sin bok: ”Stockholms tjenestepiker under industrialiseringen: tjenestepikeyrkets funksjon i individets livsløp og i en ekspanderende storby. 1995” att när det gäller sexuellt utnyttjande av pigor så är det viktigt att uppmärksamma och problematisera detta vidare genom att se det i en anda av ”uppfostringsmentalitet av arbetarklassen”, där sexuellt utnyttjande även ska ses i samband med ett allmänt förekommande ”barnaga” (Jorde 1995:26ff). De tjänstepigor som kom från flickebarnshem var av naturliga skäl lättast att ha en sexuell relation med: dels eftersom de saknade föräldrastöd och dels för att hotet om att bli inskriven i institutet igen. Ofta så upptogs tjänstepigan som en slags familjemedlem hos den nya familj hon arbetade för. Detta kunde upplevas som tryggt, men med detta så kunde förpliktelser utanför de ordinarie arbetsrutinerna förekomma, t.ex. krav på att inleda en sexuell relation med familjefadern. Denna relation var inte alltid ett rent könsumgänge utan istället var det mer vanligt med annan sorts utnyttjande eftersom risken att göra pigan med barn hela tiden var överhängande. Att en sexuell relation med tjänstepigor var möjligt berodde bl.a. på att detta oftast var ett genomgångsyrke, få blev s.k. trotjänare. Med andra ord så möjliggjorde den korta anställningen att relationen inte upptäcktes. Men som Kerstin Moberg säger i sin avhandling ”Från tjänstehjon till hembiträde: En kvinnlig låglönegrupp i den fackliga kampen 1903-1946” att om relationen upptäcktes den så var det mer flickorna som fick skulden, det var de som förlett husfadern till okristlig handling.

Skriv svar