MVH Micke
Situationen i Tyskland.
Situationen i Tyskland.
Tja tja, jag skulle vilja veta hur situationen var i Tyskland innan Andravärlds kriget var. Vad jag vet så var det väl att dom flesta judarna hade alla arbeten och tyskarna fick nästan inge jobb alls, så var det väl fattigt också? Fast hur var situationen i Tyskland egentligen? Kan nån förklara och det jag skrev har jag rätt att det var så? 
MVH Micke
MVH Micke
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Utan att ha någon mer detaljerad kunskap om vilka som hade arbete eller inte i Tyskland under mellankrigstiden, skulle jag vilja påstå att det är en kraftig generalisering att påstå att Judar hade jobb i någon större utsträckning än Tyskar som inte hade judendom som religion. Däremot är det klart att det var ett politiskt virrvarr under Weimarrepubliken och den ekonomiska depressionen, och att judar till en stor del kom att få skulden för detta.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
Fullständigt kaos är det rätta ordet för mellankrigstiden i tyskland.
I USA tex så blomstrade ekonomin på nytt precis innan depressionen, 'det glada 20-talet'.
I Tyskland däremot så härjade både vänstern och högern och frikårerna, revolutionsförsöken avlöste varandra och inflationen steg till mardrömslika nivåer. Ni kommer väl ihåg i skolan där de flesta historialärare brukade nämna exemplet där en brödlimpa kunde kosta en hel skottkärra med D-mark?
Så fattigt var det. Hur det låg till med arbetsfördelningen mellan judiska och icke-judiska tyskar vet jag inte, men den vanligaste uppfattningen bland de flesta icke-judar var väl att det kändes som att varenda jobb man sökte redan var taget av en jude. Och om man känner på det sättet är det lättare att lyssna på farbror Adolfs klagosång och dessutom tro på honom. Jag kan inte jättemycket om ämnet, men en del, eftersom min släkt var bosatt i Tyskland under den här perioden.
Mvh Andreas
I USA tex så blomstrade ekonomin på nytt precis innan depressionen, 'det glada 20-talet'.
I Tyskland däremot så härjade både vänstern och högern och frikårerna, revolutionsförsöken avlöste varandra och inflationen steg till mardrömslika nivåer. Ni kommer väl ihåg i skolan där de flesta historialärare brukade nämna exemplet där en brödlimpa kunde kosta en hel skottkärra med D-mark?
Så fattigt var det. Hur det låg till med arbetsfördelningen mellan judiska och icke-judiska tyskar vet jag inte, men den vanligaste uppfattningen bland de flesta icke-judar var väl att det kändes som att varenda jobb man sökte redan var taget av en jude. Och om man känner på det sättet är det lättare att lyssna på farbror Adolfs klagosång och dessutom tro på honom. Jag kan inte jättemycket om ämnet, men en del, eftersom min släkt var bosatt i Tyskland under den här perioden.
Mvh Andreas
- Mathias Forsberg
- Medlem
Den tyska 'hyperinflationen', m.a.o. då Billion-Marksfrimärkena kom - hände 1923. Därefter bättrades
läget och arbetsmöjligheterna till ett någorlunda välstånd som varade fram till börskraschen i slutet av
1929. 'Depressionen' som denna ledde till drabbade hela världen - och Tyskland mycket hårt. Omkring
vintern 1931-32, hade Tyskland c:a 5 miljoner arbetslösa och siffran steg fram till Hitlers tillträde.
Eftersom det inte fanns ens i närheten, av så många judar i Tyskland - är det groteskt att säga att judar
'tog jobben från tyskar'. Nazisterna hävdade - men en viss rätt, att judar var överrepresenterade inom
juridik, medicin, handel och en del andra specialyrken - som klarade depressionen bättre än knegarna
vid soppköken. I tider av nöd - är det lätt torgföra sådana tankar - och vinna gehör för dem. Men att
judars arbetsinsats friställde millioner tyskar - är en myt. mvh, Varjag
läget och arbetsmöjligheterna till ett någorlunda välstånd som varade fram till börskraschen i slutet av
1929. 'Depressionen' som denna ledde till drabbade hela världen - och Tyskland mycket hårt. Omkring
vintern 1931-32, hade Tyskland c:a 5 miljoner arbetslösa och siffran steg fram till Hitlers tillträde.
Eftersom det inte fanns ens i närheten, av så många judar i Tyskland - är det groteskt att säga att judar
'tog jobben från tyskar'. Nazisterna hävdade - men en viss rätt, att judar var överrepresenterade inom
juridik, medicin, handel och en del andra specialyrken - som klarade depressionen bättre än knegarna
vid soppköken. I tider av nöd - är det lätt torgföra sådana tankar - och vinna gehör för dem. Men att
judars arbetsinsats friställde millioner tyskar - är en myt. mvh, Varjag
Självklart tog inte judarna tyskarnas jobb, vilket absurt påstående. Den judiska befolkningen var i stort en mycket välintegrerad grupp i det tyska samhället, till skillnad från situationen i ett flertal östeuropeiska länder där många judar levde i fattiga stadsghetton och i stetlar på landsbygden, så tillhörde en stor del av de tyska judarna medelklassen. /luckie