Bismark och nationalismen

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Emmely
Provmedlem

Inlägg av Emmely » 11 november 2005, 11:47

hejsan:) jag undrar om det finns någon som vill ge mig lite lätt fakta om 1vk .Tex hur utnytjade Bismark nationalismen ?
tack på förhand :)
mvh/ Emmely :lol:

micaela
Provmedlem

Inlägg av micaela » 11 november 2005, 11:51

Ja det skulle jag också behöva veta :)
Någon som har en bra och beskrivande sida om det ?

Mhv // Micaela

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 11 november 2005, 15:27

Läs, "Det tredje rikets uppgång och fall" av William L. Shirer. Där finns ganska mycket info om det ni söker.

hr
Medlem

Bismarck tysk? Nej Preussrare!

Inlägg av hr » 15 november 2005, 01:57

Bismarcks var nog i första hand preussare, i andra hand tysk. Visst, tyskland enades (moltke kunde dö lycklig) men framförallt kom Preussen att dominera den nya Tyskland. Jag menar inte att detta skulle vara någon slags slutgiltig sanning, men visst kan man väl se på saken ur detta perspektivet? Effekten Bismarcks enhetsverk fick var bland annat att den liberla nationalistiska rörelsen ( 1948 års misslyckade enhetsförsök) blev mindre liberala och mer militaristiskt inriktade, brukar det heta. Visst samarbetade Bismarck senare men F. Lasalle för att få med sig arbetarklassen.
Det här blev pladdrigt. Ursäkta mig, jag tar tillbaka allt.....god natt

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 16 november 2005, 14:34

Bismarck avgick som kansler 1890 och dog 1898, så han hade ganska lite med första världskriget att göra. Jag skulle inte ens beteckna honom som tysk nationalist. Han var en konservativ preussisk aristokrat som ibland använde den tyska nationalismen för sina syften.

Ska man studera första världskrigets uppkomst så är det egentligen andra figurer som är intressantare, som von Schlieffen som nästan helt ensam utarbetade den tyska krigsplanen under tiden han var generalstabschef. Bismarcks bidrag är snarast indirekt genom att allianspolitiken som han förespråkade försummades efter att han lämnat scenen.

Bismarcks allianspolitik syftade framförallt till att isolera Frankrike och därmed se till att Tyskland inte skulle riskera ett tvåfrontskrig. När Ryssland efter Bismarcks avgång närmade sig Frankrike så föll denna politik ihop, och Schlieffenplanen (som byggde på ett antagande om en långsam rysk mobilisering) var ett försök att hantera detta.

Skriv svar