Lenin, Ture Nerman och Carl Lindhagen

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Lenin, Ture Nerman och Carl Lindhagen

Inlägg av Robert Sköld » 29 september 2005, 14:11

Har någon en bättre bild på mötet mellan dessa tre i Stockholm än vad som finns på Wikipedia (den ser nästan konstgjord ut).

Vet ni mer om detta möte? Vad gjorde de? Fördes några diskussioner? Vad skrev pressen?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 september 2005, 08:13

Något borde de ha pratat om. :)

Jag tror att det står något om det i boken Det plomberade tåget av Michael Pearson, det var dock länge sen jag läste den så jag kommer inte ihåg. För ännu fler år sedan läste Ryska posten : de ryska revolutionärerna i Norden 1906-1917 av Hans Björkegren, även där kan du nog hitta lite matnyttigt.

Onödig information, Lenin köpte en kostym i Stockholm. Tror det var på PUB, men det kan lika gärna varit på NK. Tror egentligen inte han hade så mycket mer tid att köpa en kostym och sätta sig på nästa tåg.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 september 2005, 12:18

Martin Lundvall skrev:Något borde de ha pratat om. :)

Jag tror att det står något om det i boken Det plomberade tåget av Michael Pearson, det var dock länge sen jag läste den så jag kommer inte ihåg. För ännu fler år sedan läste Ryska posten : de ryska revolutionärerna i Norden 1906-1917 av Hans Björkegren, även där kan du nog hitta lite matnyttigt.

Onödig information, Lenin köpte en kostym i Stockholm. Tror det var på PUB, men det kan lika gärna varit på NK. Tror egentligen inte han hade så mycket mer tid att köpa en kostym och sätta sig på nästa tåg.

/Martin
En missad reklamchans - otänkbar idag!
På väg till Revolutionen....naturligtvis i NY KOSTYM från NK!
Män som leder Världen ekiperar sig hos Nordiska Kompaniet......Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 september 2005, 12:22

varjag skrev: En missad reklamchans - otänkbar idag!
På väg till Revolutionen....naturligtvis i NY KOSTYM från NK!
Män som leder Världen ekiperar sig hos Nordiska Kompaniet......Varjag

:lol:

Övrig trivial fakta om Sverige och Lenin är att Lenin hade en Ericsson telefon, och som han flera gånger skrev och klagade på att den var så dålig. Ny reklam. Världens ledare håller sig uppkopplade genom den senaste svenska teknologin från Sverige.

/Martin

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 30 september 2005, 12:27

Det var från Pub han köpte den, men inte personligen. Den valdes ut av någon sekreterare eller något. Så han gjorde revolution i en Pub-kostym.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 september 2005, 13:47

SuperPalle skrev:Det var från Pub han köpte den, men inte personligen. Den valdes ut av någon sekreterare eller något. Så han gjorde revolution i en Pub-kostym.
'''jaså...från PUB...jaja, karl'n är ju revolutionär så han kanske in't har råd med det bästa.....

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 1 oktober 2005, 10:12

Men jag kan inte låta bli att tänka på den Tyska ledningen som tar initiativ till att få Lenin och gänget till Ryssland. Ungefär som man skickar iväg en bomb. Och bomben detonerade onekligen fast den var nog lite kraftigare än vad Tyskarna hade tänkt sig.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 oktober 2005, 12:28

Donkeyman skrev:Men jag kan inte låta bli att tänka på den Tyska ledningen som tar initiativ till att få Lenin och gänget till Ryssland. Ungefär som man skickar iväg en bomb. Och bomben detonerade onekligen fast den var nog lite kraftigare än vad Tyskarna hade tänkt sig.
Du menar antagligen inte den i Brest-Litovsk....som smällde Ryssland ut ur kriget?
Lenin & Co transiterades ju dit - just för att tyskarna hoppades få slut på kriget i öster - vilket lyckades. Med den allmänna bristen på kristallkulor, då som nu - var det inte lätt att förutse att en sjaskig (givetvis innan - han kom till Paul U. Bergströms...) rysk pratkvarn skulle komma 'att skaka världen'....Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 oktober 2005, 09:21

SuperPalle skrev:Det var från Pub han köpte den, men inte personligen. Den valdes ut av någon sekreterare eller något. Så han gjorde revolution i en Pub-kostym.
Var har du läst det? Den enda person som jag vid detta tillfälle kunde göra anspråk på att vara Lenisn sekreterare var Krupskaja.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 oktober 2005, 12:00

Martin Lundvall skrev:
Var har du läst det? Den enda person som jag vid detta tillfälle kunde göra anspråk på att vara Lenisn sekreterare var Krupskaja.

/Martin
:lol: :lol: :lol: , Martin du är uppenbarligen medveten om en del realiteter i äktenskap...! Få fruar, och Krupskaia var säkert inget undantag - lämnar något så viktigt som kostymköp 'till karlarna..' Du har antagligen helt rätt i att frugan 'valde' och min misstanke är - att Lenin själv var med på PUB, fast kanske incognito - när 'ståten skulle bedömas' av ett mera modemedvetet öga än det Lenin hade.
Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 oktober 2005, 12:22

Ja, jag finner hela diskussionen intressant, det borde lyftas ut till en egen tråd. En sådan intressant fråga som Lenins kostym förtjänar en egen tråd.
Jag frågade dock mest av nyfikenhets skull. Uppenbarligen är det någon som har födjupat sig så mycket i Lenins inköp att denna person utrett vem som köpte den. Fast jag tvivlar som sagt på uppgifterna.

/Martin

Skriv svar