Göring, Carin och hakkorset

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Göring, Carin och hakkorset

Inlägg av Hexmaster » 26 augusti 2005, 22:51

I en annan tråd nämndes att von Rosen hade ett hakkors som bomärke, det var ju långt innan den blev nazistisk. Då kom jag att tänka på en minnesvärd berättelse, om när Göring jobbade som taxflygare i Mälardalen, och hur han en vinterkväll flög just von Rosen till dennes chateau. Han bjöds in för att få en grogg vid brasan, och det var då som han för första gången fick se hakkorset. Samma kväll träffade han Carin von Kantzow, som han ju så småningom gifte sig med. Ett otroligt sammanträffande, eller hur! Men kan det vara sant?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 augusti 2005, 23:27

Har för mig att det var i juletider, kanske till och med julafton. Görings sägs ha varit den enda som vågade ge sig ut i snöovädret. Han följde järnvägen ned mot Sparreholm och landande på isen utanför Rockelsta slott. Absolut kan det vara sant men det behöver inte vara sant. Hakkorset som NSDAP använde var troligtvis inspirerat från annat håll.

mvh/ Daniel

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 27 augusti 2005, 01:34

Historien om Göring flygfärd med Eric von Rosen och hakkorsen på dennes eldhundar återges i "Svensk överklass och högerextremism under 1900-talet" av Karl N. Alvar Nilsson, s. 80. Källan till detta är i sin tur SNF:s tidning "Fria Ord" 4/ 1960.
Datumet skulle vara februari 1920 och det skulle vara första gången Göringen såg hakkorset. Hitler hade komponerat nazistflaggan med hakkorset 1919, men då var nazistpartiet ett rätt obskyrt parti så helt otroligt är det inte. Karin (eller Carin?) von Kantzow var f ö syster till von Rosens fru Mary.
Det nämns också att det var von Rosen som genom att sätta sitt hakkors som identifikation på ett plan han skänkte till Mannerheim under finska inbördeskriget 1918 gav det finska flygvapnet hakkorset som nationalitetsbeteckningen de behöll t o m 1945. Hakkorset var f ö en någorlunda väl spridd lyckosymbol vid denna tid, bl a Rudyard Kipling använde det som symbol på sina böcker t o m nazisttiden och ASEA hade det som symbol etc.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 augusti 2005, 09:41

D. Löwenhamn skrev:Har för mig att det var i juletider, kanske till och med julafton. Görings sägs ha varit den enda som vågade ge sig ut i snöovädret. Han följde järnvägen ned mot Sparreholm och landande på isen utanför Rockelsta slott. Absolut kan det vara sant men det behöver inte vara sant. Hakkorset som NSDAP använde var troligtvis inspirerat från annat håll.

mvh/ Daniel
Jodå detta påstår Ralph Herrman i sin bok "Herremanshus i Sörmland" (tror jag den heter). Att Göring flög ner greven kan man nog räkna med, Ett före detta stridsflygaress från första världskriget som går på morfin, fixar nog en sådan sak. F.ö. vill jag minnas, att en av Eric von Rosens döttrar berättar om just den saken i en bok, jag kan inte minnas vad den heter. Göring hade jätteproblem med sitt morfinmissbruk och det är väl frågan om han någonsinn blev kvitt det. Huruvida hakorset kommer från detta besök är väl inte helt klarlagt, dock vill jag minnas att Herrman påstår följande:
Görings minst sagt pompösa Karinhall, lär vara inspirerad av Eric von Rosens jaktstuga, vilket Göring själv skall ha hävdat.
Kolla in länken, här finns en bild på jaktstugans dörr, upp till höger kan man finna en svastika. http://www5.d.lst.se/verksamhetsomraden ... kogen2.htm
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 augusti 2005, 10:46

Tackar - måste inflika att svastikan får en helt annan karaktär när den återges med korta "yttervingar", tamare liksom. Har själv konstaterat att hakkorset finns med på de äldsta spårvagnar som brukas här i Göteborg, "Ringlinjen" som mestadels går mellan Drottningtorget och Liseberg. På chassit finns fyrkantiga klumpar från ASEA, där varje bokstav sitter i varsitt "bås"; själva korset är rätt diskret, ser ut som vilka svetsfogar som helst, men nog så tydligt när man väl fått syn på det.

Oavsett berättelsens sanningshalt så var det ju definitivt inte den vägen Hitler fick symbolen, den var ju etablerad i Thulesällskapet, som symbol för kraft osv., men om detta finns det väl andra trådar.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 augusti 2005, 11:59

Frågan tas upp i ett annat verk av Ralph Herrmanns, nämligen hans biografi över Carl Gustav von Rosen (som heter just så). Tyvärr minns jag inte vad där står mer än att Carin kom ner för en trappa tillsammans med sin syster när Göring satt i salongen.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 augusti 2005, 12:27

von Rosens hakkors, ljusblått på vit kokard - målades på vingarna på det första flygplan som 'De Vita' i Finlands frihetskrig fick, donerat av honom. Detta kom att bli det finska flygvapnets nationalitetsbeteckning ända fram till 1945. Ett exakt likadant hakkors, blått på vitt - och 'sittande på sidan' - var länge det Indiska Statsrederiets 'Kompaniflagg', då det tydligen är en uråldrig symbol inom Hinduismen. Det senare 'tyska' hakkorset, satt ju 'på kant' och någon forskare har konstaterat att ett sådant hakkors fanns på en altartavla i en av de kyrkor (Leonding?) där Hitlers kortvariga karriär som korgosse (!!!) inträffade. Samt att den lille Adolf skulle ha fått iden till sitt kantsatta hakkors därifrån. Vi kan nog lugnt avskriva Göring som något upphov till symbolen. Det är väl känt att Hitler själv designade hakkorsflaggan och de flesta av de fanor och standar som 'hans' rörelse senare använde.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 28 augusti 2005, 22:29

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 28 augusti 2005, 23:40

map358 skrev:Rockelstad
Det stämmer ej som det står på den där länken att Eric von Rosen inte hade han någon roll i de inhemska nazistpartierna, han arbetade för att ena NSB och Birger Furugårds SNSP på 30-talet bl a.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 29 augusti 2005, 10:36

Som en liten notis kan jag berätta att gammla kartor hadde hakkors som symbol för kraftstationer.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 15 september 2005, 03:51

Svastika-symbolen har använts i tusentals år i praktiskt taget de flesta kulturer. Ordet i sig emanerar från sanskrit.

Eftersom svastikan är en enkel symbol har den, kanske oberoende, använts av många mänskliga samhällen. En av de äldsta kända svastikorna målades i en paleolitisk (äldsta stenåldern) grotta för minst 10 000 år sedan. För ungefär 2000 år sedan, när buddhismen kom till Kina från Indien, lånade kineserna också svastikan och dess betydelse som gynnsamhet från indierna.

Svastikan var känd bland de germanska stammarna som "Tors kors", och det är intressant att nazisterna inte använde den termen, som överensstämmer med den tyska historien, utan istället föredrog att "stjäla" den indiska termen "svastika".

Som "Tors kors" fördes symbolen även till England av skandinaviska nybyggare i Lincolnshire och Yorkshire, långt före Hitler Mer intressant är att symbolen har hittats i 2000-åriga judiska tempel i Palestina, så Hitler stal (oavsiktligt?) en judisk symbol såväl som en indisk.

Såvitt jag vet så är Svastikan fortfarande en lyckobringande symbol i Indien och Japan idag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 september 2005, 05:08

Nassarna stal väl inte 'svastika' - den termen hittar man bara (?) i engelskan. Som inte tycks ha något eget ord för det tyska Hakenkreuz/svenska Hakkors. Men med ett imperium i Indien - kanske naturligt. MVH, Varjag

Par
Medlem

Inlägg av Par » 15 september 2005, 06:10

Det ar riktigt att svastikan ar i bruk i indien och japan an idag. Varje dag nar jag gar ut till kontoret i tokyo (bor dar for narvaranda) sa ser jag svastikor.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2005, 08:33

varjag skrev:Nassarna stal väl inte 'svastika' - den termen hittar man bara (?) i engelskan. Som inte tycks ha något eget ord för det tyska Hakenkreuz/svenska Hakkors.
Saxar Etymonline:
Greek cross with arms bent at right angles, 1871 (later specifically as emblem of the Nazi party, 1932), from Skt. svastika-s, lit. "being fortunate," from svasti-s "well-being, luck," from su- "well" + as-, root of asti "(he) is," from root of L. esse "to be" (see essence). Also known as gammadion and fylfot. Originally an ancient cosmic or religious symbol thought to bring good luck. Use in reference to the Nazi emblem first recorded in Eng. in 1932. The Ger. word was Hakenkreuz, lit. "hook-cross."
Sanskrit, såklart. De där alternativa engelska beteckningarna har jag nog aldrig sett. Intressant att det tidigaste belägget är så sent som 1932, det ger perspektiv åt historien.

Skriv svar