Hitlers kamp emot skattemyndigheten...
Hitlers kamp emot skattemyndigheten...
Ganska rolig läsning, http://edition.cnn.com/2004/WORLD/europ ... index.html
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Onekligen. Jag tror vi får ta och omvärdera Hitlers motiv. Han ville helt enkelt bli diktator för att slippa betala skatt.
Jag finner inte bara artikeln underhållande, det är bra att det kommer ut lite sådan här information. Det bidrar till att öka förståelsen för Hitler. Detta visar att Hitler var en vanlig tysk även om han hade väldigt ovanliga idéer som inte kan påstås vara en normal tysk företelse. Att demonisera Hitler är bara dumt.
/Martin
Jag finner inte bara artikeln underhållande, det är bra att det kommer ut lite sådan här information. Det bidrar till att öka förståelsen för Hitler. Detta visar att Hitler var en vanlig tysk även om han hade väldigt ovanliga idéer som inte kan påstås vara en normal tysk företelse. Att demonisera Hitler är bara dumt.
/Martin
( Här tänkte jag skriva någon käck kommentar, men det citerade är mer än tillräckligt absurt i sig... )Dubon said the head of the Munich tax office, Ludwig Mirre, excused Hitler from paying tax only after first formally writing to him to ask permission. An assistant to Hitler wrote back to Mirre: "Herr Hitler accepts your proposal."
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Ja, ännu ett tecken på att Hitler faktiskt var, tro det eller ej, en helt vanlig människa med i stort sett vanlig inställning till skattebetalande. ^_^
Som ovan sagt: Mer sådan information om Hitler. Folk glömmer mycket lätt att bakom den galna sidan fanns det en vanlig mäniska med för tiden vanliga idéer men med, ovanliga, "lösningar", på dom. Om man nu får säga så.
/Tomas
Som ovan sagt: Mer sådan information om Hitler. Folk glömmer mycket lätt att bakom den galna sidan fanns det en vanlig mäniska med för tiden vanliga idéer men med, ovanliga, "lösningar", på dom. Om man nu får säga så.
/Tomas
- SuperPalle
- Medlem
Invandrare är väl att ta i, Många människor kan få storhetsvansinne, särskilt efter hans framgångar i början utav sin tid som tysk ledare och under ungdomen (som bohem i Wien) så var ju hans storhetsvansinne ett slags skydd mot omgivningen. Ett sätt att övertyga sig själv till att ta sig därifrån.
Ekonomiskt sinne saknade i övrigt både jag och Hitler. Det gör mig inte till ett monster. En Idiot möjligtvis men sådana finns det gott om.
- Palle
Ekonomiskt sinne saknade i övrigt både jag och Hitler. Det gör mig inte till ett monster. En Idiot möjligtvis men sådana finns det gott om.
- Palle
Är det någon som vet i vilken utsträckning det var lättare för en tysktalande österrikare att naturaliseras i det tidiga 1900-talets Tyskland jämfört med andra utlänningar? Det har ju inom det tyskspråkiga området länge funnits en stark bild av att själva språktillhörigheten är viktigare än politiska gränser (kanske typiskt för unga nationalstater) - Tyskland är där tyskar bor, och alla tysktalande har hemortsrätt i Tyskland.Fubbik skrev:Hiler var inte tysk, han var österrikare.
/ Probstner
Det är väl självklart att det är lättare att naturaliseras när man redan har språket... Oavsett land, ursprung och epok. Inte för att det är en ointressant fråga. Det där med hemortsrätt etc. känns igen från nazistisk retorik, om det var en utbredd uppfattning före dem så är det tvärtom klart intressant.
Mitt inlägg bygger f a på undran om österrikare verkligen självklart betraktades som utlänningar i Tyskland, vilket Fubbik indirekt förutsätter. I begreppet naturalisering syftar jag främst på de formella aspekterna, även om det naturligtvis ligger nära till hands att prioritera nytt medborgarskap till immigranter som behärskar språket. I alla fall i Tyskland, med sitt jämfört med Sverige annorlunda nationsbegrepp (vad jag vet är det inte svårare för finskspråkiga finländare att få svenskt medborgarskap än för svenskspråkiga).
/ Probstner
/ Probstner