Lettow-Vorbecks eldop i första världskriget.

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Lettow-Vorbecks eldop i första världskriget.

Inlägg av Hans » 9 november 2004, 14:59

Från ett annat forum fick jag tillstånd att posta denna länk till en kort uppsats på engelska om slaget vid Tanga i tyska Östafrika 1914.

http://dodpictures.homestead.com/files/ ... tayari.pdf

Läsvärd!

Författaren vill gärna ha kommentarer så om ni har några skall jag framföra dem.

MVH

Hans

edit - lite till

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 november 2004, 15:49

Ja, onekligen. Alla operationer under VK1 var inte lera på västfronten. Det fanns rörliga krigföring även under denna period... "Lions led by donkeys" är visserligen en uttjatad (och delvis felaktig) klyscha, men i fallet Aitken och Loyal North Lancashires så verkar det vara befogat att använda den.

Mycket intressant att läsa om "de fjärran fronterna". von Lettow-Vorbeck var expert på vad som idag nog skulle kallas assymetrisk krigföring. Det är extra intressant eftersom Smuts (hans brittiske motståndare) själv var en erfaren gerillakrigare - trots stor insikt i ämnet och stora resurser lyckades han inte utplåna de tyska styrkorna i Östafrika. Visar på hur effektivt sådan krigföring kan vara för att binda upp fientliga styrkor.

Lite nitpicking som jag är säker på att du redan sett; på sidan 27 finns det en dubbel negation i meningen "Not even Smuts, famous for his exploits during the Boer War, was unable to defeat the Germans."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 november 2004, 15:59

Sarvi,

Du kan ju posta den dubbla negationen direkt till författaren FlyingCanOpener du-vet-var.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 november 2004, 17:30

Det är gjort. Hade inte varit där på ett tag, what with val-frenesin och allt. :)

Skriv svar