Från ett annat forum fick jag tillstånd att posta denna länk till en kort uppsats på engelska om slaget vid Tanga i tyska Östafrika 1914.
http://dodpictures.homestead.com/files/ ... tayari.pdf
Läsvärd!
Författaren vill gärna ha kommentarer så om ni har några skall jag framföra dem.
MVH
Hans
edit - lite till
Lettow-Vorbecks eldop i första världskriget.
Ja, onekligen. Alla operationer under VK1 var inte lera på västfronten. Det fanns rörliga krigföring även under denna period... "Lions led by donkeys" är visserligen en uttjatad (och delvis felaktig) klyscha, men i fallet Aitken och Loyal North Lancashires så verkar det vara befogat att använda den.
Mycket intressant att läsa om "de fjärran fronterna". von Lettow-Vorbeck var expert på vad som idag nog skulle kallas assymetrisk krigföring. Det är extra intressant eftersom Smuts (hans brittiske motståndare) själv var en erfaren gerillakrigare - trots stor insikt i ämnet och stora resurser lyckades han inte utplåna de tyska styrkorna i Östafrika. Visar på hur effektivt sådan krigföring kan vara för att binda upp fientliga styrkor.
Lite nitpicking som jag är säker på att du redan sett; på sidan 27 finns det en dubbel negation i meningen "Not even Smuts, famous for his exploits during the Boer War, was unable to defeat the Germans."
Mycket intressant att läsa om "de fjärran fronterna". von Lettow-Vorbeck var expert på vad som idag nog skulle kallas assymetrisk krigföring. Det är extra intressant eftersom Smuts (hans brittiske motståndare) själv var en erfaren gerillakrigare - trots stor insikt i ämnet och stora resurser lyckades han inte utplåna de tyska styrkorna i Östafrika. Visar på hur effektivt sådan krigföring kan vara för att binda upp fientliga styrkor.
Lite nitpicking som jag är säker på att du redan sett; på sidan 27 finns det en dubbel negation i meningen "Not even Smuts, famous for his exploits during the Boer War, was unable to defeat the Germans."