Mary möttes av förakt vid hemkomsten

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 oktober 2004, 13:14

Robert - det är inte en - utan två böcker, som Kaa Eneberg skrivit, även mycket av materialet dupliceras i den andra, som verkar vara en utvidgning efter 'första rusningen till tryckeriet'. Vad jag vet så är hennes böcker det första och enda - åtminstone i modern tid - som skrivits om dessa 'Kirunasvenskar'. Vad beträffar rycken i den källkritiska ådran och vad Flamman skriver, så fäster jag inte så mycken tilltro till detta blad som under sitt långa liv, bättre känd som Norrskensflamman, men lokalt som Husbondens Röst - skriver. 'flamman' har försvarat, förklarat, bortförklarat och ignorerat -i snart ett sekel, de mest elementära sanningar om sovjetkommunismens verklighet. I oftast total konformitet med Husbondens Röst (Правда = Sanning) - innehöll 'flamman' mycket lite av den varan. Dess kommentarer verkar föga övertygande i skenet av Kaa Enebergs arbete. Eller, som jag skrev i en annan tråd om Kirunasvenskarna; 'norrbottenskommunisterna har mycket på sina samveten...'

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 oktober 2004, 14:25

Okej, tack för informationen Varjag.

Vad det gäller Flammans objektivitet är jag fullkomligt medveten om dess politiska hållning och dess historia. Jag läser den faktiskt främst för att den redogör på ett genomgående vis för Svensk inrikes och utrikespolitik. I övrigt kan jag inte se skillnaden på den och DN eller Svd:s politiska innehåll, det är minst lika vinklat (men jag läser dem ändå).

/Robert

P.S Tycker Flamman är 10 gånger bättre än Aftonbladet/Aftonpravdan. :)

Skriv svar