Andra länders reaktion på Ryska Revolutionen
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Andra länders reaktion på Ryska Revolutionen
Jag har länge tänkt på hur Rysslands omvärld mottog den Ryska revolutionen. Vissa länders syn på den är ju självklara med tanke på vilka som deltog på de vitas sida i det efterföljande inbördeskriget. Ändock är jag intresserad av olika staters reaktioner och vidare handlingar gentemot Sovjetunionen, likaså vilka stater som erkände statsbildningen etc. etc.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
Re: Andra länders reaktion på Ryska Revolutionen
Tyskland var väl tidiga att erkänna Sovjetunionen (1922?) och att upprätta diplomatiska (och militära) relationer till de då rejält utfrusna bolschevikerna.Robert_Kropotkin skrev:Jag har länge tänkt på hur Rysslands omvärld mottog den Ryska revolutionen. Vissa länders syn på den är ju självklara med tanke på vilka som deltog på de vitas sida i det efterföljande inbördeskriget. Ändock är jag intresserad av olika staters reaktioner och vidare handlingar gentemot Sovjetunionen, likaså vilka stater som erkände statsbildningen etc. etc.
/Robert Sköld
Neumans "Svensk och Ryss" avhandlar spelet när Sverige sedemera erkände dem.
Jag inbillar mig att de flesta stater var rejält reserverade men när man senare började ana affärer så köpte
MVH
Hans
Kråxsctavare
Ja reaktionen blev ju ungifär den samma som den blev mot Frankrike efter den Franska revolutionen, en stark motreaktion hos omvärlden som givetvis fruktade revolution på hemmaplan. Tysklands stöd till revolutionen berodde givetvis på krigssituationen, det fanns en minst lika stark antikommunism i Tyskland som i övriga Europa.
Det mest intressanta är nog ryska revolutionens politiska effekt inom länderna, arbetarrörelsen kom allt mer att splittras mellan revolutionärer och ickerevolutionärer och den extrema högern fick en stark drivkraft med antikommunism och nationalism på agendan.
Det mest intressanta är nog ryska revolutionens politiska effekt inom länderna, arbetarrörelsen kom allt mer att splittras mellan revolutionärer och ickerevolutionärer och den extrema högern fick en stark drivkraft med antikommunism och nationalism på agendan.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Perra
- Medlem