Järnkåren
Järnkåren
Någon som vet var man kan hitta information om den tyska så kallade Järnkåren. Har bara stött på uttrycket ett par gånger men aldrig hittat någon bra info om dem.
- Kapten_Gars
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Nej, då är det inte samma förband. Frikåren jag nämde var ett en frivillig sammanslutning av veteraner som med stor brutalitet först slog ner de röda i tyskland och sedan hejdade bolshevikernas bödlar från att ta över i Lettland. Letternas glädje blev dock kortvarig då de tyska frikårerna under Von goltz mfl visade sig var ute efter att etablera ett tyskt lydrike i Baltikum styrt av tyska roch de sk Balt-Tyskarna i vilket Letterna som bäst var andra rangens medborgare.
Frikårerna slogs i sin tur ner av den segerrika Estniska armen som besegrade dem i en serie slag stödda av de kvarvarande Lettiska trupperna och Royal Navy.
Vad gäller din "Järnkår2 så har jag sett referenser till följande franska förband vid Verdun:
Under 1914 så var den 20:e franska armekåren känd under nmanet "järnkåren" enligt en obekräftad uppgift.
Frikårerna slogs i sin tur ner av den segerrika Estniska armen som besegrade dem i en serie slag stödda av de kvarvarande Lettiska trupperna och Royal Navy.
Vad gäller din "Järnkår2 så har jag sett referenser till följande franska förband vid Verdun:
The 5th division, the "Iron Division" of general Mangin
Under 1914 så var den 20:e franska armekåren känd under nmanet "järnkåren" enligt en obekräftad uppgift.
Har du nån koll på om de svenska eller finska frivilliga avr inblandade?Kapten_Gars skrev:Nej, då är det inte samma förband. Frikåren jag nämde var ett en frivillig sammanslutning av veteraner som med stor brutalitet först slog ner de röda i tyskland och sedan hejdade bolshevikernas bödlar från att ta över i Lettland. Letternas glädje blev dock kortvarig då de tyska frikårerna under Von goltz mfl visade sig var ute efter att etablera ett tyskt lydrike i Baltikum styrt av tyska roch de sk Balt-Tyskarna i vilket Letterna som bäst var andra rangens medborgare.
Vad gäller din "Järnkår2 så har jag sett referenser till följande franska förband vid Verdun:The 5th division, the "Iron Division" of general Mangin
- Kapten_Gars
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Maal ber om ursäkt tog visst bort ditt inlägg också när jag skulle rätta till mitt svar. Då skrev dock något om att Järnkåren skulle innehållit Kaiserjäger. Detta förband tillhörde österrikisk-ungerska armén, denna hade visserligen också en del förband på västfronten. Dock är jag osäker på om något kallades järnkåren.
Richard M Watts "Europeisk tragedi" har en hel del info om järnkåren. Den finns att köpa på engelska fråna Amazon, jag har en gammal svensk översättning. Vill du att jag ska scanna in den, kopiera/skicka slöpost till dig?maal skrev:Hur gick det till???
Järnkåren fortsätter att gäcka mig men någongång ska jag nog hitta något om dem. Det jag läste om Kaiserjäger var att delar av dem skulle ingått i Järnkåren men det var andra förband också.
På amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
Nu tror jag att du har räddat hela hösten för migaffe skrev:Richard M Watts "Europeisk tragedi" har en hel del info om järnkåren. Den finns att köpa på engelska fråna Amazon, jag har en gammal svensk översättning. Vill du att jag ska scanna in den, kopiera/skicka slöpost till dig?maal skrev:Hur gick det till???
Järnkåren fortsätter att gäcka mig men någongång ska jag nog hitta något om dem. Det jag läste om Kaiserjäger var att delar av dem skulle ingått i Järnkåren men det var andra förband också.
På amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
Jag beställde boken från amazon så du slipper omaket med att scanna men tack så jättemycket, stor eloge...
Jag hoppas jag kan återgälda detta någon dag.