Stämmer det att ca nio miljoner judar mördades av Stalin?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
M. Wittmann
Tidigare medlem

Stämmer det att ca nio miljoner judar mördades av Stalin?

Inlägg av M. Wittmann » 19 juni 2004, 16:49

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 19 juni 2004, 16:50

När då?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 juni 2004, 17:39

Fanns det så många judar i Sovjetunionen? :roll: Enligt Wannseedokumentet fanns det 5 miljoner judar i Sovjetunionen. (2.100.000 dog i den tyska förintelsen) Är det må hända journalisten Staffan Skott som sagt att Sovjetunionen dödade 9 miljoner judar? :roll:

/Martin

buyzaba
Medlem

Inlägg av buyzaba » 19 juni 2004, 18:17

Så många? Ingen vet hur många personer som dödades av Stalin, jude eller icke-jude men flera miljoner rör det sig säkert om.

Du tänker förmodligen på kollektiviseringen som lär ha dödat 9 miljoner personer. Totalt är vi säkert uppe i en summa på omkring (minst vill säga) 20 miljoner dödade endast av Stalin, då ett antal miljoner personer skickades ut till Gulagarkipelagen.

[ovidkommande animerad bild har plockats bort]

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 19 juni 2004, 18:36

Nej, det är fullkomligt fel. Det förekom inga massmord på judar (i egenskap av judar) alls under Stalins tid - det var visserligen en antisemitisk kampanj på gång som avbröts av att han dog 1953, men det finns inget som tyder på att det heller skulle ha utvecklat sig till massmord. Tvärtom räddade han ett stort antal judar (storleksordning miljonen) genom att tvångsförflytta dem österut från de områden tyskarna drog fram igenom.

Och för övrigt fanns det som sagt inte ens i närheten av nio miljoner judar i Sovjet.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 19 juni 2004, 19:16

buyzaba skrev:Så många? Ingen vet hur många personer som dödades av Stalin, jude eller icke-jude men flera miljoner rör det sig säkert om.

Du tänker förmodligen på kollektiviseringen som lär ha dödat 9 miljoner personer. Totalt är vi säkert uppe i en summa på omkring (minst vill säga) 20 miljoner dödade endast av Stalin, då ett antal miljoner personer skickades ut till Gulagarkipelagen.

[ovidkommande animerad bild har plockats bort]
Jag tänkte på onaturliga dödsorsaker - kanske arkebusering, Gulag eller liknande. Inte svält.

Jag var själv mycket tveksam till siffran men undrade om det finns någon sanning i det.

20 miljoner totalt dödade - låter mycket osannolikt. 17 miljoner Gulagdomar finns ju (alla dog så klart inte dock), och då är alltså inte de som skickades till Gulag utan rättegång/dom inräknade. De som arkebuserades "allmänt" var ju oerhört många. Samt svälten, om vi ska räkna med den osv.

EDIT
Förtydligande: 20 miljoner låter som en oerhörd underdrift.
Senast redigerad av 1 M. Wittmann, redigerad totalt 19 gånger.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 19 juni 2004, 19:17

Lindir skrev:Nej, det är fullkomligt fel. Det förekom inga massmord på judar (i egenskap av judar) alls under Stalins tid - det var visserligen en antisemitisk kampanj på gång som avbröts av att han dog 1953, men det finns inget som tyder på att det heller skulle ha utvecklat sig till massmord. Tvärtom räddade han ett stort antal judar (storleksordning miljonen) genom att tvångsförflytta dem österut från de områden tyskarna drog fram igenom.

Och för övrigt fanns det som sagt inte ens i närheten av nio miljoner judar i Sovjet.
Okej. Nej, jag bara läste på susning.nu. Dock är ju de sidorna fulla av lögner då vilka som helst kan skriva artiklarna, därför var jag tvungen att fråga här om det fanns någon sanning i det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 19 juni 2004, 19:19

M. Wittmann skrev
20 miljoner totalt dödade - låter mycket osannolikt.
Låter möjligen osannolikt, men är et dessvärre inte.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 19 juni 2004, 23:06

Perra skrev:
M. Wittmann skrev
20 miljoner totalt dödade - låter mycket osannolikt.
Låter möjligen osannolikt, men är et dessvärre inte.
Du missförstod. Det låter som en oerhörd underdrift.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 19 juni 2004, 23:13

Lindir skrev:
De skulle ju, i teorin, kunna ta judar från ockuperade områden efter WW2.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 19 juni 2004, 23:25

M. Wittmann skrev:
Lindir skrev:Och för övrigt fanns det som sagt inte ens i närheten av nio miljoner judar i Sovjet.
De skulle ju, i teorin, kunna ta judar från ockuperade områden efter WW2.
Det var ju nu dessvärre inte så många judar kvar i de områdena, av bekanta skäl ...

buyzaba
Medlem

Inlägg av buyzaba » 20 juni 2004, 15:15

M. Wittmann skrev: Jag tänkte på onaturliga dödsorsaker - kanske arkebusering, Gulag eller liknande. Inte svält.

Jag var själv mycket tveksam till siffran men undrade om det finns någon sanning i det.

20 miljoner totalt dödade - låter mycket osannolikt. 17 miljoner Gulagdomar finns ju (alla dog så klart inte dock), och då är alltså inte de som skickades till Gulag utan rättegång/dom inräknade. De som arkebuserades "allmänt" var ju oerhört många. Samt svälten, om vi ska räkna med den osv.

EDIT
Förtydligande: 20 miljoner låter som en oerhörd underdrift.
Därav att jag skrev minst. Jag kan ju inte veta allt. Men siffror jag hört på (totalt med svält, gulag och annat) är 25 miljoner. Så jag vet inte. Men 9 miljoner judar låter ganska osannolikt, susning är ingen källa att förlita sig på. Men 1 miljon judar lär ju ha flytt till Ryssland från Polen också?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 juni 2004, 15:22

Men 1 miljon judar lär ju ha flytt till Ryssland från Polen också?
Källa?

/Martin

buyzaba
Medlem

Inlägg av buyzaba » 20 juni 2004, 15:24

Martin Tunström skrev:
Men 1 miljon judar lär ju ha flytt till Ryssland från Polen också?
Källa?
/Martin
Därav frågetecken. Har bara hört att det skulle vara runt 1 miljon som flydde när Hitler invaderade Polen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 juni 2004, 15:39

buyzaba skrev:Men 1 miljon judar lär ju ha flytt till Ryssland från Polen också?
Nej, det brukar räknas med att det fanns ca 3.300.000 judar i Polen före förintelsen, varav 3.000.000 mördades.

När tyskarna invaderade Polen flydde ungefär 300.000 judar till de områden av Polen som samtidigt invaderades av Sovjet. Efter kriget hade enligt uppgift ungefär 180.000 av de polska judarna hamnat i Sovjet.

Möjligen syftar ryktet på de sovjetiska judar (vitryska, ukrainska och ryska) jag nämnde ovan, som förflyttades längre österut.

Skriv svar