Hitler kontra Stalin

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
varjag
Saknad medlem †

Re: Hitler kontra Stalin

Inlägg av varjag » 22 april 2004, 13:36

cisssi skrev:Hej!

Ska jämföra terrorregimen i Tyskland under Hitler med Stalins Sovjet.
Vet inte riktigt vad skillnaderna var? Förekom det koncentrationsläger i lika stor omfattning i Sovjet? Eller var det mer arbetsläger?

Vad mer är lämpligt att ta upp i jämförelsen? Är mest insatt i vad som hände i Tyskland. Att man där koncentrerade sig på att rensa ut judar och att det förekom ett starkt kvinnoförtryck. Var det samma grupper Stalin vände sig emot?

För övrigt vill jag tacka för alla svar jag får på mina inlägg. Läser vartenda ett, även om jag inte kommenterar så ofta.

Så skriv...lite eller mycket spelar ingen roll!

Mvh Cristina
Cisssi - det finns bara ETT ENDA Standardverk om om Stalinregimens terror - Solzhenitsyns 'Gulagarkepelagen'! Den är tung att plöja igenom - 3000 eller flera sidor. Men den är skriven av en brilliant student och författare, som förutom att han är ryss och haft 'tillfälle' att studera terrorn från 'insidan' - intervjuat och korrespeonderat med flera av terrorns offer än någon annan. Ingen uppfattning - om Stalins terror bör komma på pränt utan läsning av Gulagarkepelagen.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Re: Tack allihopa!

Inlägg av Orlando » 23 april 2004, 16:50

Martin Lundvall skrev: Förtryckarapparten var inget nytt i Sovjetunionen. Den hade funnits där innan Sovjetunionen bildades. Dock var omfattningen mycket blygsammare, har för mig att toppen var under första världskriget med mellan 150 000 till 200 000 fångar. Av dess var en betydande minoritet satt i arbete. Tysklands motsvarande historia av deporteringar är minimal.
Trotskij satt i Sibirien i 4 år innan han lyckades fly.

Lenin vart dömt till exil i Sibirien (1896-1900).

Andra som fick semster var: Plekhanov, Martov, Axelrod, Lunacharsky, Krupskaya, Sverdlov, Kamenev, Litvinov, Antonov, Ordzhonikidze, Tsereteli...

Fleratalet även de i det härliga Sibirien ;)

Allt detta innan kommunisterna tog makten såklart

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Tack allihopa!

Inlägg av Martin Lundvall » 23 april 2004, 18:33

Orlando skrev: Lenin vart dömt till exil i Sibirien (1896-1900).
Lenin har senare erkänt att han gillade denna tiden, då han läste, jagade och idkade andra former av friluftsliv.

/Martin

Skriv svar