Jag satt och funderade lite på vårt historieprov som vi hade före jul.
En fråga var: "När slutade första världskriget" enkelt 1918.
Men sen visade det sig att mer än halva klassen svarat fel. ?8O?
Våran lärare hade informerat våran klass att på hösten 1918 slöts vapenstillestånd och att Versaillesfreden undertecknades 1919. Alltså blev det fred 1919?
Ganska dum fråga men skulle man inte kunna säja att fvk slutade 1919.
1919???/1918???
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hehe, den var bra. Eller varför inte ta min favorit om att Sverige var i krig mot San Marino, där fred slöts 1970: http://www.smb.nu/svenskakrig/freder/san_marino.aspSolitaire skrev:Du kanske ska fråga din lärare när koreakriget tog slut. Om han/hon säger 1953 så kan du informera om att det kriget fortfarande pågår eftersom ingen formell fred slutits.
Visserligen bara en myt, men ändå.
Jag kom att tänka på vad en tysk guide berättat för mig.
Han menade på största allvar att Wismar fortfarande (rent juridiskt) tillhörde Sverige. Tydligen skulle det ha rörts sig kring någon teknikalitet vid överlämnandet 1903.
Någon som vet mer om detta,? Eller är det en känd skröna?
Tilläggas bör att både sagesman och åhörare var kraftigt intoxinerade vid samtalet, varför jag inte kommer ihåh detaljerna. Det kan naturligtvis också kan vara rent nonsens.
Han menade på största allvar att Wismar fortfarande (rent juridiskt) tillhörde Sverige. Tydligen skulle det ha rörts sig kring någon teknikalitet vid överlämnandet 1903.
Tilläggas bör att både sagesman och åhörare var kraftigt intoxinerade vid samtalet, varför jag inte kommer ihåh detaljerna. Det kan naturligtvis också kan vara rent nonsens.
Den engelska staden Berwick-upon-Tweed var i krig med Ryssland/Sovjetunionen från 1856 till 1966 på grund av att staden glömde omnämnas i det fredsavtal som slöts efter Krimkriget. Staden hade någon form av speciel status som gjorde att den var tvungen att omnämnas i varje fredsavtal som England skrev på.
Vid cermonin 1966 sade den Sovjetiske representanten "Nu äntligen kan det sovjetiska folket sova lugnt i sina sängar"
Vid cermonin 1966 sade den Sovjetiske representanten "Nu äntligen kan det sovjetiska folket sova lugnt i sina sängar"
Nej, den har överlämnats. Den tillhörde Sverige rent formellt fram till 1903, men långt innan dess, så var den pantsatt hos Tyskland. När den överlämnades var det definitivt.alika888 skrev:Jag kom att tänka på vad en tysk guide berättat för mig.