Ryska revolutionen
-
c_mannheimer
- Ny medlem
Ryska revolutionen
Hej, jag ska skriva en uppsats om ryska revolutionen.
Har sett att många på det här forumet är väldigt kunniga.
Någon som har lite bra synpunkter om hur och varför ryska revolutionen bröt ut?
Kunde man ha stoppat revolutionen?
Skulle vara väldigt tacksam för era synpunkter.
mvh/
Christian
Har sett att många på det här forumet är väldigt kunniga.
Någon som har lite bra synpunkter om hur och varför ryska revolutionen bröt ut?
Kunde man ha stoppat revolutionen?
Skulle vara väldigt tacksam för era synpunkter.
mvh/
Christian
Anledningar:
- ¤Spannmålsexport samtidigt som folk svälter.
¤Tsarens kompakta inkompetens.
¤Tyskarna släpper lös Lenin ur Schweiz.
¤Kriget mot Tyskland går allt sämre, vilket leder till moralupplösning.
¤Trotskijs organisering av Röda armén, leder till att man kan försvara det nya kommunistlandet (även senare i kommande inbördeskrig).
¤Minnet av 1905 års nedslagna uppror i samband med kriget mot japanerna.
¤Liberalernas (Kerenskij) misslyckade försök att skapa demokrati i ett av Europas mest efterblivna länder.
¤Kornilovs kuppförsök.
¤Den låga utbildningsnivån i Ryssland, som gjorde folk mottagliga för primitiv bolsjevikpropaganda.
¤Etniska motsättningar, folkslag vill bryta sig loss från Kejsardömet.
Senast redigerad av 2 Löwe, redigerad totalt 31 gång.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Martin Månsson
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det som är viktigt att komma ihåg är att det förekom två revolutioner. Den första var spontan som överraskade alla den revolutionen kan något förenklas sägas företräda majoriteten av den ryska befolkningens vilja. Den andra revolutionen var bolsjevikernas verk som endast företrädde bolsjevikernas åsikt. Den andra revolutionen lyckades till mstor del på grund av de orskaer som Löwe nämnt. En anna viktig orsak är att det saknades en stark motkraft till bolsjevikerna det var det parti som var bäst organiserat i Ryssland vid denna tid. Med en stark tro till Lenin som hade en mycket stor för betydelse av den andra revolutionen.
Mitt bidrag till litteratur är en bok av Geoffrey Hosking. Ryssland: folk och imperium 1552-1917 tar upp Tsarrysslands problem långt innan ryska revolutionen. Jag tycker att Pipes fungerar rätt bra. Många ogillar honom för de tjänster han gjorde Reaganadministrationen men bara man är källkritisk.
Om Tsaren hade låtit behålla sina gardesregementen, främst kosackregementen, intakta i Petrograd hade detta förhindrat revolutionen. 1917 bestod regemeten istället av nyinryckta rekryter mestadels bönder. De hade inte så stor vilja till att behålla tsaren.
/Martin
Mitt bidrag till litteratur är en bok av Geoffrey Hosking. Ryssland: folk och imperium 1552-1917 tar upp Tsarrysslands problem långt innan ryska revolutionen. Jag tycker att Pipes fungerar rätt bra. Många ogillar honom för de tjänster han gjorde Reaganadministrationen men bara man är källkritisk.
Om Tsaren hade låtit behålla sina gardesregementen, främst kosackregementen, intakta i Petrograd hade detta förhindrat revolutionen. 1917 bestod regemeten istället av nyinryckta rekryter mestadels bönder. De hade inte så stor vilja till att behålla tsaren.
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hade han lyckats med sina avsikter hade åtmisntone bolsjevikerna varit ute ur leken en tid framöver. Frågan är vad Kornilov sen hade gjort och om bolsjvikerna hade kunnat komma tillbaka.Petter D skrev:Hade Kornilovs kupp lyckats så tror jag det gått att stoppa. Är jag ute och cyklar, eller...?
/Martin
-
c_mannheimer
- Ny medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag kan bara varna för Richard Pipes "den ryska revolutionen". Jag har själv läst hela denna förfärliga bok som helt okritiskt återger en blandning av borgerliga och fascistiska lögner om Ryska Revolutionen. Att sedan den fanatiske antikommunisten Staffan Skott är översättare gör ju inte saken precis bättre. Vill man ha en objektiv bok ska man läsa någon annan.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej och välkommen till Skalman-forumet! Vi är ganska noga med att kontroversiella påståenden underbyggs här, och därför undrar jag trots att jag inte ens läst boken vilka de borgerliga och fascistiska lögnerna är och med vilka källor du stöder påståendet. Flera än jag är alldeles säkert nyfikna på detta.1917 skrev:Jag kan bara varna för Richard Pipes "den ryska revolutionen". Jag har själv läst hela denna förfärliga bok som helt okritiskt återger en blandning av borgerliga och fascistiska lögner om Ryska Revolutionen. Att sedan den fanatiske antikommunisten Staffan Skott är översättare gör ju inte saken precis bättre. Vill man ha en objektiv bok ska man läsa någon annan.
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem