VAd hette Franz Ferdinands far, kejsaren alltså????
Tacksam för svar!
Sista kejsare??
- Mathias Forsberg
- Medlem
Menar du den siste tysk-romerska kejsaren (Franz II), som sedan blev Österrikes förste kejsare 1806 (som Franz I)? Hans far var Leopold II.
Siste Österrikiske kejsaren 1918 var ju annars Karl I, vars far Franz Josef satt hela andra halvan av 1800-talet fram till dennes död mitt under VK1 1916.
/Forsberg
Siste Österrikiske kejsaren 1918 var ju annars Karl I, vars far Franz Josef satt hela andra halvan av 1800-talet fram till dennes död mitt under VK1 1916.
/Forsberg
En rekommendation...
Om ni åker till Wien så kan jag rekommendera ett besök på Kaisergrüft (ung. Kejsarkryptan) där en imponerande samling sarkofager med kejserligt innehåll finns bevarade.
Sedan så finns det ju en hel del annat att titta på också...
//Östlund
Sedan så finns det ju en hel del annat att titta på också...
//Östlund
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Karl var inte son till Franz Joseph. Kejsarens son kronprins Rudolph begick självmord år 1889. Karl var son till ärkehertig Otto, Franz Ferdinands bror. Karl dog bara 35år gammal i exil på Madeira år 1922.Mathias Forsberg skrev:Menar du den siste tysk-romerska kejsaren (Franz II), som sedan blev Österrikes förste kejsare 1806 (som Franz I)? Hans far var Leopold II.
/Forsberg
//MK