Vapen i Amerikanska Inbördeskriget?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Oflo85
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 juni 2003, 14:11
Ort: Nacka

Vapen i Amerikanska Inbördeskriget?

Inlägg av Oflo85 » 5 juli 2003, 09:36

Någon här som vet vilka gevär som användes mest av Nord- respektive Sydstaterna under inbördeskriget?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 5 juli 2003, 11:15

Fanns något som kallades för "Sharp" som jag inbillar mig var en räfflad musköt eller eventuellt ett riktigt gevär.
Det borde finnas en miljard hemsidor i ämnet.
Googla efter "Amecian Civil War" och "Weapons"

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 7 juli 2003, 14:59

Det vanligaste geväret var Springfield när det gäller pistoler så var 44 caliber Model 1860 den vanligaste på nordsidan

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 12 juli 2003, 01:41

Angående Sharp så var det antingen ett vapen eller optiken till ett som gjordes av ett företag/person som hette Sharp. Det var något som iaf kan liknade vid ett prickskyttegevär. Därför kallas ibland prickskyttar sharpshooters eller skarpskyttar på svenska.

HEnrik

Oflo85
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 juni 2003, 14:11
Ort: Nacka

Inlägg av Oflo85 » 13 juli 2003, 01:39

mycket fin information här! :D håll gärna tråden igång, jag är säker på att det finns mycket information att dela med sig här! jag har för mig att repetergevär användes av Sharpshooters (1:st och 2:nd), var då Sharpgeväret ett repeter?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 juli 2003, 10:57

Sharp's gevär var ett bakladdat enkelskottdgevär, som inte användes i större skala under kriget. En repeterversion hette Spencer's. De vanligaste eldvapnen under hela kriget var de gamla mynningsladdade springfieldgevären med tändstift. Ålderdomliga, slätborrade flintlåsgevär användes t.o.m. - jag skulle säga att amerikanska inbördeskriget var ett viktigt vapenteknologiskt vägskäl som markerade slutet på den gamla tiden och början på det nya, industrialiserade kriget.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 13 juli 2003, 21:15

någon som kan fylla i lite om Le Mat-revolvern? det enda jag vet är att den hade fler kamrar än en vanlig revolver, samt, bizarrt nog, ett hagelskott i en pipa udner den ordinarie!
den användes av sydstaterna, men hur vanlig var den egentligen?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 13 juli 2003, 21:31

Ska man tro Västern rollspelet så var vapnet resarverat för offiserare och tillverkades i 2000 ex (om jag mins rätt)

Undrar varför man inte utrustade trupperna mer med repeter gevär istället för myningsladdade......kostnad?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 juli 2003, 22:07

en förklaring är bizzart nog ren konservatism. Man oroade sig för ammunitionsslöseri m.m. Då Nordstaterna beställde sharp's gevär i slutet av kriget blev detta saboterat och fördröjt då en minister lät leja hejdukar för att stoppa leveranserna!

/DK M

Just-me
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 augusti 2003, 23:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Just-me » 4 augusti 2003, 23:18

Intressant tråd. Hur många skott kunde man avfyra med ett repeater innen man måste ladda om? 6? 8?

/just-me

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 augusti 2003, 23:36

Just-me skrev:Intressant tråd. Hur många skott kunde man avfyra med ett repeater innen man måste ladda om? 6? 8?

/just-me
Nästan! Spencerns tog 7 patroner i magasinet, och kunde avfyra dessa på 12 sekunder.

/DK M

Just-me
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 augusti 2003, 23:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Just-me » 5 augusti 2003, 09:04

Tack för snabbt svar.
Då jag halvt om halvt funderar på att konstruera någon form av "spel" med smågubbar och annat med detta tema, så vore det mycket intressant att få reda på mer om andra vapen, hur många skott dom har, hur långt dom kunde skjuta osv.
Jag vet att det finns "Civil War" och Eagle Games "ACW" men där har man ju en spelplan. Jag hade tänkt mig en lite friare variant. Idéer är välkomna, då jag inte har någon erfarenhet av detta :-)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 9 augusti 2003, 16:26

Wow nu talar vi något jag faktiskt kan! Vapen!

Christian Sharp föddes i Washington, New Jersey, 1810 och 1830 dyker han upp som lärling och filare hos den berömda arsenalen Harpers Ferry. På harpers Ferry tillverkades bland annat en karbin där mekanismen kunde tas ut och användas som pistol 8O

Hos Harpers Ferry bekantades Sharp med de flesta amerikanska vapenmärkena då de testades där och ett vapen i synnerhet måste intresserat Christian Sharp. Nämligen konstruktören M.Roberts gevär som innehåller flera av de konstruktions lösningar som återfinns på Sharpgeväret.

Christian flyttade till sin bror i Cincanetti och 1848 den 12 september (min födelsedag.... 1978) beviljades han patent nummer 5763 och han beskriver själv delarna på sin konstruktion så här;
Fördelarna med det här vapnet över alla andra kammarladdade vapen är att det laddas bakifrån med hela laddningen i pipan; också kammarens rörliga del utsätts mycket lite för explosionen, den riskerar inte att nypa från uppvärmningen från skottet; och, de rörliga delarna manövreras av en mycket stark hävarm och låser pipan fullständigt tätt. Ingen olycka kan inträffa vid laddninge, eftersom tändhatten inte nås av hanen förrän kammaren är helt säkrad.
Denna konstruktion gjorde vapnet enkelt att tillverka och handha men framförallt VÄLDIGT förmögen att klara kraftiga laddningar.

id laddning spändes hanen och varbygeln (hävarmen) drogs nedåt-framåt så att det kilformade slutstycket drogs vertikalt rakt ner och frigjorde patronläget. Papperspatron laddades och varbygeln drogs tillbaks varpå slutstycket skar av pappret blottade krutet och slöt patronläget. En tändhatt sattes på slutstycket och vapnet var skjutklart.

Christian fick kontakt med en förman på en vapenfabrik vars far ägde fabriken och 150 sharpsgevär tillverkades. Christian startade bolag och försökte intressera armén och marinen för sitt vapen och 1850 fick han sitt gevär testat med goda vitsord från millitären.

1851 hade sharp sålt sitt patent till Penfield för att tillsammans med denne bygga en fabrik och tillverka 5000 gevär samtidigt som armén ville ha 200 gevär för utvärdering. Totalsumman för denna beställning om 200 karbiner med tillbehör var 6.148 dollar. Sedan rullade det på med millitära beställningar och förbättringar av vapnet. Vid tiden för inbördeskriget var slutstycksgången helt rak (90grader) i förhållande till pipan.

En överste BErdan bildade två regementen prickskyttar och insisterade på att använda Sharps gevär. När han tilldelades Colt hotade regementena desertera och fick på så vis sina 2000 sharpsgevär. De kallades Berdans sharpshooters och utmärkte sig flera gånger under kriget.

Efter kriget riktade man sig mot den civila marknaden amed b.l.a det att slutstycksjärnet var det finast tänkbara järn som gick att få tag på.... från Norge!

Geväret hade vid det här laget ett grundmurat rykte att vara pricksäkert och tåligt varför det vann stor populäritet. Framförallt bland buffeljägarna ansågs Sharps vara det enda rätt alternativet och således har sharpsgeväret stor del av "utrotningen av de stora buffelhjordana i NordAmerika. Eftersom mekanismen är så stark kunde många olika och starka kalibrar användas liksom idag med Rugers No One med samma mekanism. DEt finns fortfarande fullt funktionsdugliga sharpsgevär att köpa men de är SVINdyra. Lyckligtvis tillverkas kopior nu till överkomliga priser mest pga cowboyaction shooting skyttevärldens snabbast växande gren. Det bästa "fallingblock" geväret som finns idag tycker jag är Rugers No 1 och det finns i så gott som alla kalibrar. Genom att kulan alltid ligger likadant och inte påverkas av slutstycket ökar precisionen och genom att patronläget är en del av pipan blir inte vapnet långt och otympligt fast långa "afrikapatroner" används. Enskottsstudsare och faling block rules!!! :wink:

En modern ruger No One;
Bild

I filmroll är nog sharpgevaret mest känt från Westernfilmen "prickskytten" med Tom Selleck

/B

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 augusti 2003, 17:00

Nordstaterna använde en mycket stor kanon.
Kanonen var placerat på en järnvägsvagn och det krävdes fyra man att sköta om den. Bökigt va!

Stefan Lundgren

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 augusti 2003, 18:52

Bara 4 mans bekäning för en stor kanon.... de var lite...

Skriv svar