Floridakampanjen - eller så stals Florida!

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

USA

Inlägg av bigj5 » 3 juli 2003, 15:02

Hejsan!

Några dagar har förflutit, dags för ett imnlägg om USA igen! Denna ständiga källa till reflexion! :wink:

Floridakampanjen - eller så stals Florida!

Åren efter 1800 innebar att kolonisternas antal ökades i den nya republiken. Allt fler européer drogs till de nya kolonierna i tron att de kunde få mark, arbete eller ett nytt och bättre liv. För de flesta innebar det motsatsen, men ett tillräckligt antal klarade sig bra och detta spred sig till ett krigsdrabbat Europa under Napoleonkrigens dagar. Efter år 1810 verkade det som om man insåg att indianerna inte längre utgjorde någon egentlig fara för européernas expansion mot väster. Man hade nu planer i den nya republikens ledning att utvidga sin stat åt alla håll, in i Kanada, Florida och indianterritoriet.

Krigen mot Creekindianerna som började år 1813 gav Andrew Jackson en anledning att attackera stora områden väster om Appalacherna År 1814 blev han nationalhjälte när han kämpade i slaget vid Horseshoe Bend. I verkligheten var det cherokeser som utlovats regeringens vänskap, och slogs på Jacksons sida som överraskade creekindianerna och vann segern åt Jackson. Hans egna soldater deserterade och ville inte alls slåss mot indianerna. Jackson lät arkebusera en del soldater som av hunger hotade sina officerare. Efter kriget började Jackson och hans vänner snabbt köpa upp den jord som erövrats från creekindianerna. Därefter lät han utropa sig till fördragsombud och dikterade ett avtal som tog hälften av creekindianernas land ifrån dem. Därefter sålde han marken till bomulssodlarna som kunde utvidga sitt plantagevälde söderut – liksom slaveriet. I en rad fördrag med creekindianer och andra stammar mellan 1814 och 1824 tog vita tre fjärdedelar av Alabama och Florida, en tredjedel av Tennessee, en femtedel av Georgia och Mississippi, liksom delar av North Carolina och Kentucky. Jacksons vänner erhöll många politiska befattningar – som indianagenter, affärsmän, fördragsombud, inspektörer och egendomsmäklare. Jackson uppmuntrade vita att flytta in i indianernas land, och sade sedan till indianerna att regeringen inte kunde förflytta de vita, utan att det vore bättre om indianerna flyttade, annars skulle de bli förintade. Inte heller mutor var okända i Jacksons indianpolitik. Dessa fördrag, dessa landrofferier, lade grunden till bomullsväldet och slavplantagerna.

Under åren 1817-1818 kom de vita bosättningarna allt närmare det spanska Florida. Här fanns semionolindianer och creekindianska flyktingar från andra håll som var fientligt inställda mot de vita nybyggarna. Snart utbröt strider mellan kolonister och indianer. Andrew Jackson gav order om att angripa indianbyar. En annan orsak till Jacksons aversion mot Floridaområdet var att allt fler förrymda slavar tog sin tillflykt till indianbyarna och gjorde gemensam sak med dessa i motståndet mot de vita. Jackson gjorde räder in i Florida under förevändning att det var en tillflyktsort för förrymda slavar och plundrade indianer. Ibland tog seminoler också slavar, men detta slaveri var mer likt det afrikanska, och deras barn blev oftast fria. Det förekom många blandäktenskap mellan svarta och seminoler – allt detta väckte slavägarnas ilska och de såg det som en frestelse för deras egna slavar. Jackson ansåg att Florida var oumbärligt för USA:s försvar. En klassisk modern inledning till ett erövringskrig. Så inleddes ”Seminolkriget” år 1818. Jackson brände seminolbyar, jagade svarta förrymda slavar och angrep snart spanske fort längs kusten söderut.

Spanjorerna som var pressade i hela Amerika, tvingades till slut att ”sälja” Florida år 1819. Det var snarare resultatet av Jacksons erövringar av spanska fort och brandskattning av seminolbyar, som till slut ”övertalade” spanjorerna att sälja Florida till USA. Efter detta blev Jackson guvernör i Floridaterritoriet. Han fortsatte sina markaffärer och hans vänner fick nya möjligheter att berika sig. Han var dock en grym ledare för sina trupper, ofta tvingade han sina officerare att piska de meniga soldaterna vid deserteringar, och vid upprepade fall tillgreps avrättningar. I nordamerikanska skolböcker omnämns Andrew Jackson såsom nybyggare, soldat, demokrat, folkets man – men inte Jackson slavägaren, jordspekulanten, oliktänkande soldaters bödel, indianutrotaren. År 1828 valdes han till president, därefter fortsatte han sin politik som gick emot de fattiga vita, de svarta och indianerna. Därefter började den tömning av indianer öster om Mississippi, som skulle betyda slutet för den indianska kulturen och deras samhällen i öster. Indianförflyttningarna skulle utgöra en strategi som USA sedan kom att använda på fler håll, eller som historikern Drinnon påpekade år 1969:
”Här fanns alla de nödvändiga motiven för att bränna byar och utrota infödda, cherokeser och seminoler och senare cheyenner, filippiner och vietnameser.”

Detta var bara ett led i denna fascistoida stats marsch över likbergen!

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 3 juli 2003, 15:46

Intressant :)


Lewis och Clark(nej inte stålmannen serien) som gjorde sin expedition 1804 genom USA, var de kompanjoner med denna Jacksson?

De inflyttade plantagägarn i söder(tänker främst på Alabama, Mississippi, Kentucky, Arkansas, Tennesse) var de från början "rika" eller var de fattiga nybyggare som på ca 50 år lyckades bygga upp sin rikedom m.h.a. slavarna ?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 16:11

Det bör även påpekas att vissa indianstammar såsom cherokeserna också höll sig med svarta slavar, fast det väljer många att bortse ifrån...

/DK M

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

USA

Inlägg av bigj5 » 3 juli 2003, 16:35

Hejsan!

Angående vilka jordägarna var, så var det alla möjliga varianter; soldater som erhöll jord istället för pengar, jordägare från kusterna, spekulanter och sådana som på olika sätt lurade av indianerna mark. De som tjänade mest var naturligtvis de som redan hade kapital, köpte upp så mycket som möjligt och sålde dyrt. Exempelvis nämnde Jackson och hans medbrottslingar! Därefter blev i många fall, inte alla naturligtvis, dessa jungfruliga marker därefter plantager med förslavad arbetskraft. Indianerna föstes undan, slogs ihjäl eller dog i sjukdomar som de inte hade gott immunförsvar emot.

Nästa fråga gällde huruvida indianerna hade slavar! Visst hade de slavar, men det var ett slaveri som med tiden innebar ett frigivande och accepterande av sin ägares familj som social medlem av gruppen! Inget liv som trots det skall lovordas! Dock, det var ljusår ifrån det slaveri som de amerikaner sysslade med, dessutom var det ytterst få som blev slavar; och det drabbade både andra indianer och svarta slavar ute i ödemarken. Ja, även de svarta kunde ha egna slavar.!

Men de var inte i större antal - den vite mannens slavar kunde räknas i miljoner! det är en avgörande skillnad! Plus att slaven där enbart sågs som arbetskraft, detta var inte alls förhållandet bland indianerna, eftersom deras livsföring på detta område var långt mer humant!
Det indianska slaveriet existerade, ingen bortser ifrån det - men det förtar inte det maskinella, liberala och fascistoida slaveriet de vita amerikanerna sysslade med...;o)

(P.S. Läste för inte så länge sedan att närmare 25 miljoner svarta afrikaner hade dött som slavar under slavepoken i USA 1776-1865 - tala om utstuderad ondska, girighet och folkmord!)

MVH bj5

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

L & C

Inlägg av bigj5 » 3 juli 2003, 16:39

Lewis & Clark?
Det vet jag ej, men de levde ju under samma tid, så det kanske är möjligt! Deras färd gick, om jag inte missminner mig alldeles, längre norröver, nästan följande den nuvarande gränsen till Canada periodvis!
Leta på google, "Leweis & Clark" så får du säkert upp något om dem! Sök på engelska, skulle tro det finns massor om dem på deras språk!

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 16:46

Mina vänner, än en gång håller Bigj5 på med att förringa och ursäkta icke-europeiska folks betéenden gentemot varandra, för "det är ju endast vita människor som är och kan vara ondskefulla". De s.k."Fem civiliserade stammarna" av indianer höll slavar from till 1860-talet då slaveriet förbjöds och avskaffades, och jag tror knappast att deras svarta slavar njöt av sin tillvaro på deras plantage. För den som är intresserad kan jag nämna att det bröt ut en slavrevolt 1842 bland cherokesernas slavar, som i hundratal flydde mot mexikanska gränsen. Fram till 1851 förekom det 300 flykter och flyktförsök av svarta slavar från indianska slavplantager, det visar hur mycket de gillade att vara slavar hos icke-vita...

/DK M

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Hejsan

Inlägg av bigj5 » 3 juli 2003, 17:06

Hejsan Djingis K!

På vilket sätt förringar jag indianernas slaveri, de hade nog inga plantager i vår mening. Inte heller hade de många slavar. Du får komma ihåg att alla s.k. "naturfolk" eller vad vi skall kalla dem för, har haft slavar i olika tappningar. Men icke i industriellt syfte!

Jag lämnar min källa, han heter Howard Zinn, amerikansk historiker, och har skrivit boken "Det amerikanska folkets historia", varur jag tagit mina rader i stort sett. Det finns fler källor men vi kan hålla oss till denna!

Var bodde cherokeserna år 1842? Fanns det egentligen några indianer kvar öster om Mississippi år 1851? Jag vet var de befann sig, både cherokeserna år 1842 och år 1851! Frågan är om de bodde där de bodde 25 år tidigare? Jag vet också huruvida de hade slavplantager eller ej! Inväntar först ditt svar - skall bli intressant att se det, plus källan! Din källa är jag väldigt nyfiken på!

Har jag f.ö. skrivit att det bara är vita som är ondskefulla?

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 17:43

Det här svaret är inte riktat till Bigj5, då jag inte diskuterar med honom. för er andra som är intresserade kan jag nämna att Cherokeserna tvångsförflyttades till Oklahoma 1839 från sitt ursprungliga hem i Tennesee, och de tog med sig slaveriet i sin nya nation. Under amerikanska inbördeskriget skulle de stå på sydstatarnas sida f.o.m. oktober 1861, då de ville behålla rätten till slaveriet.

Mina källor:
Nationalencyklopedin

Legay, Gilbert - Atlas över nordamerikanska indianfolk
Waldman, Carl - Atlas of the North American Indian

Cherokesernas egen hemsida:
http://www.cherokee.org/

Om slavrevolten 1842:
http://www.coax.net/people/lwf/slave_rv.htm

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Slaveri

Inlägg av bigj5 » 3 juli 2003, 18:18

Hejsan - även de bojkottande! :)

Kollade lite om slavrevolten - 25 personer flydde år 1842 och 300 personer flydde fram till 1851, en viss skillnad i språklig översättning med vad som framfördes i denna mening:
"Fram till 1851 förekom det 300 flykter och flyktförsök av svarta slavar från indianska slavplantager, det visar hur mycket de gillade att vara slavar hos icke-vita..."
Det var alltså inte 300 flykter, utan sammanlagt 300 under hela perioden 1842-1851.

Samanlagt hade indianerna ungefär 3000-5000 slavar under denna dryga 20-åriga period, från 1840-tal till 1865.
Jämfört med de över 4 miljoner svarta slavar som befriades från de vita slavägarna samma år, eller redan under krigets gång! En viss skillnad, om man säger!
Källorna i övrigt är väl inte värt att orda om, eftersom man ju bojkottar mig! :wink:

Tillbaks till USA:s fascistoida politik i "Västern" dock! Varför inte kolla upp cherokesernas historia?

En av dessa markspekulanter var en man som sedan skulle bli president i USA – Andrew Jackson. Han gjorde bara under 1795 22 turer ut ur Nashville i markaffärer. Hans dröm var att hela tiden utvidga sitt eget och USA:s gränser åt väster. Andrew Jackson blev vald till USA:s president vid valen 1828, han tillträdde sin ämbetsperiod i januari 1829. Federala lagar gav kongressen makt över stammarna genom beslut år 1802 – federal lag skulle gälla i indianterritoriet, inte delstatliga lagar. President Jackson ignorerade detta och stödde delstaternas ingrepp. Ofta skylde man på den mystiska Lagen inför vilken alla människor, även indianerna, måste böja sig. Landets lagar var det viktigaste som man kunde följa påpekade ofta regeringens representanter för indianerna – lagar de bröt så fort det gynnade dem själva. Indianerna skulle nu tvingas följa delstatliga lagar om de ville stanna kvar, de skulle inte längre ”tvingas” flytta västerut.

År 1829 hittade man guld i cherokesernas territorium i Georgia. Tusentals vita trängde in, förstörde indianernas egendomar och gjorde inmutningar. Efter att ha försökt tvinga både vita och röda att gräva efter guld, drog sig armén snart tillbaka, och de vita tog över allt mer. Jackson sade till indianerna att staten Georgias lagar nu gällde även indianerna. Indianerna tvingades underteckna arrendekontrakt, de bestals på boskap, de utsattes för våld av de vita, de erhöll alkohol som ytterligare försvagade dem. Detta undergrävde indianernas motstånd och deras sammanhållning föll sönder. Indianernas våld mot andra indianer ökade. När indianjorden privatiserades var de enskilda indianerna lätta mål för markspekulanter och entreprenörer. Många indianer blev även bedragna av markbolag. En bankdirektör i Georgia, aktieägare i ett markbolag sade: ”Att stjäla hör till ordningen för dagen.”

Längre söderut, mot Texas, hade en del vita nybyggare trots allt vänskapliga förhållanden med indianerna och man började odla en vänskap som gynnade bägge kulturerna. Davy Crockett och Sam Houston var från denna miljö och båda blev indianernas vänner för livet. Men de var gränsmänniskor från Texas, Arkansas och Louisiana, och förblev det hela sitt liv. Till skillnad från Jackson.

Längre österut fortsatte förföljelserna av indianerna under 1830-talet. Ofta var det markspekulanter som manipulerade den växande spänningen, medan pressen och prästerna piskade upp den allmänna oron. Något som drabbade indianerna värst. Till slut var 17 000 cherokeser omringade av 900 000 vita i Georgia, Alabama och Tennessee. En del cherokeser bildade nu en egen indiansk gruppering som anammade allt det de vita krävde. De skapade ett skriftspråk och blev helt ”civiliserade”. Jackson ansåg inte att detta var någon god väg och beordrade indianerna att sluta med denna process, de skulle inte skapas en stat i staten som han sade. Indianerna skulle underkasta sig delstaternas lagar. Indianstammarna tingades nu att acceptera en förflyttning som började verkställas år 1831 – de tvingades flytta västerut, till andra sidan av Mississippi. Indianer sattes i fängelser om de vägrade att flytta och andra bestals på sitt land. Vita missionärer som försvarade indianerna trakasserades och anklagades för olika brott de inte hade begått.

Creekindianerna stod därefter på tur och år 1832 började förföljelserna av dessa i Alabama, Florida och Georgia. Indianerna tvingades av fem miljoner tunnland och snart invaderade markspekulanter regionen och indianerna drevs ut i de sydliga träskområdena. Regeringen gjorde inget utan tvingade indianerna att istället flytta västerut. Trots umbäranden stannade creekindianerna kvar och år 1836 föreskrev både delstatliga och federala lagar att de måste flytta. Då började indianerna göra motstånd och anföll vita jordbrukare. En armé på 11 000 man sändes ut i träsken för att söka upp cirka 1000 indianer Andra samlades ihop av armén och slutligen hade man 15 000 creekindianer ihopsamlade. Genom att några få hade gjort motstånd ansåg tillkännagav de vita att indianerna nu hade förverkat rätten till sin jord och mark. Många stammar mötte samma öde, men en vägrade att ge sig – seminolerna i Florida.

Seminolerna tvingades att flytta in i inlandet, till träsk som inte gick att odla upp eller att leva i. År 1834 gavs de ett ultimatum att flytta västerut. Under hövding Osceola började seminolerna föra gerillakrig mot de vita år 1835. De vita rådde inte på indianerna i de träsk dit de drog sig tillbaks efter anfallen mot vita nybyggare, tillfångatog slavar eller brände egendomar. General Jesup hade 10 000 man i sin armé år 1837 men han fick inte bukt med indianerna. Armén värvade andra indianer i kampen mot seminolerna, men inte heller det fungerade. Hövding Osceola hade gripits redan 1837, och avled senare i fängelse av sjukdomar han ådragit sig under de hårda villkoren. Andra indianer fortsatte in på 1840-talet men åren 1842-1843. Under tiden hade de sista creekindianerna fördrivits från sitt land och år 1838 påbörjade 17 000 indianer en flytt västerut som skulle bli känd som ”Tårarnas väg” Indianer i massor dog av sjukdomar längs vägen västerut. Av 17 000 indianer dog 4000 på vägen!

Så gick det till när ondskan övade inför större bravader i Vietnam, kambodja och Nicaragua.
P.S. Använder samma källa, Howard Zinn, han bör duga eftersom hans bok, vad jag har hört, används på amerikanska universitet! Ett gott betyg således! :wink:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juli 2003, 18:39

Intressant Bigj5! Gillar dina inlägg.

Djingis Kahn, tycker det verkar som att du i tid och otid försöker förringa de vitas förtryckande?

Mvh

Kropotkin

Hlidsjalf
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 februari 2003, 22:12
Ort: Gbg

Inlägg av Hlidsjalf » 3 juli 2003, 18:59

Snarare är det väl så att han försöker få fram en nyanserad bild.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juli 2003, 19:01

Nja vet inte det jag, syftar på debatten som var i "The white mans burden" tråden.

kropotkin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juli 2003, 19:02

Håll er till ämnet, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juli 2003, 19:09

sorry Marcus

kropotkin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: USA

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 juli 2003, 19:45

bigj5 skrev:
(P.S. Läste för inte så länge sedan att närmare 25 miljoner svarta afrikaner hade dött som slavar under slavepoken i USA 1776-1865 - tala om utstuderad ondska, girighet och folkmord!)
MVH bj5
Intressant. Med tanke på att antalet slavar som fördes över Atlanten var ca 11 miljoner, av vilka endast ca 500 000 hamnade i de tretton kolonierna/USA, fram till Storbritanniens förbud 1807. De stora mottagarna var Brasillien och Västindien på ca 4 milj vardera. Ge och ta några miljoner med tanke på osäkra siffror men de flesta beräkningar har tenderat att hamna här (de kan ju dock vara beroende av varandra). Tyvärr har jag inte min Zinn med mig så jag kan inte kolla dennes uppgifter.

Andelen 1/20 till brittiska Nordamerika/USA är däremot relativt samstämmig.

Även om man då räknar in hög nativitet, tillskottet av (det glesbefolkade) spanska Florida och fortsatt slavtrafik efter det brittiska förbudet 1807 förefaller siffran 25 miljoner stor. I synnerhet som USA hade ca 4 milj invånare år 1800 och ca 25 miljoner 1850 (varav ca 4 milj svarta).

/Forsberg
Senast redigerad av 1 Mathias Forsberg, redigerad totalt 3 gånger.

Skriv svar