Svensk emigration till USA

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
mormorsgruvan
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 oktober 2023, 16:53
Ort: Malmö

Svensk emigration till USA

Inlägg av mormorsgruvan » 10 november 2023, 14:44

Varför ville man hålla ihop
*I Iowa fanns New Sweden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Hans » 10 november 2023, 15:02

Jag förstår inte frågan riktigt. Kan du vidareutveckla en aning?

I Wisconsin finns i alla fall Stockholm & Lund och Chicago var väl ett tag svenskarnas näst största stad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Markus Holst » 10 november 2023, 15:21

Lika barn leka bäst.

Svenskarna kom till ett land där de inte förstod språket och dessutom blev skymfade på ett sätt som nykomlingar blivit i alla tider. Svenskarna ansågs korkade så som folk som kämpar med språket alltid verkat korkade.

Ur det perspektivet blir det självklart varför man sökte sig till platser där det redan fanns svenskar så man kunde fortsätta vara sig själv. Samma sak gör immigranter än idag. Se bara på alla svenska pensionärer som flyttar till "svenskbyar" i Spanien.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av loop » 13 november 2023, 22:46

Jag har fått uppfattningen att svenskarna spred ut sig betydligt mer än norrmän och finnar. Förutom de som hamnade i storstäder.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11948
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 november 2023, 15:59

Svenskarna hamnade i Minnesota och Wisconsin samt i mindre antal lite varstans i USA. Jag har nog skrivit det tidigare om emigrationen på Skalman och denna tråd är inte heller den första. Den historiska institutionen på Uppsala universitet hade projekt om emigrationen under 1970-talet då även flera avhandlingar utkom. Det som är intressant är tabell 55 i Hans Normans avhandling ”Bergslagen och Nordamerika” från 1974. Tabellen visar var i Amerika som svenskarna hamnade och det inkluderade även folket från Bergslagen. De stater som hade flest antal svenska emigranter under året 1880 var Illinois 21,83%, Minnesota 20,16% och Iowa 9,04%.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2023, 16:01

I Chicago hade ju svenskarna en egen stadsdel Andersonville.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11948
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 november 2023, 17:13

Markus Holst skrev:
14 november 2023, 16:01
I Chicago hade ju svenskarna en egen stadsdel Andersonville.
Är du säker på själva ortnamnet???
Du kanske känner till att sydstaterna hade ett beryktat fångläger som också hette Andersonville och delstaten Illinois tillhörde ju nordstaterna. Hoppas att stadsdelen som svenskarna hade inte väckte obehag eller rentav ilska efter inbördeskriget.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Hans » 14 november 2023, 18:25

Nu för tiden är alla så känsliga för att någon skall bli kränkt, det kränker mig.


Bild
https://www.nytimes.com/2017/12/04/us/p ... at-95.html
Han blev aldrig president men att namnet Anderson i sig skulle vara så illa tror jag inte. Finns säkert någon idiot som har gjort något dumt med det namnet men vi kan knappast förbjuda nästan en kvarts miljon svenskar att bära namnet.

https://andersonville.org/
https://www.tripadvisor.com/Attraction_ ... inois.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Andersonville_Prison
https://www.nps.gov/ande/learn/historyc ... sumter.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av a81 » 17 november 2023, 22:58

Stefan Lundgren skrev:
14 november 2023, 15:59
Svenskarna hamnade i Minnesota och Wisconsin samt i mindre antal lite varstans i USA. Jag har nog skrivit det tidigare om emigrationen på Skalman och denna tråd är inte heller den första. Den historiska institutionen på Uppsala universitet hade projekt om emigrationen under 1970-talet då även flera avhandlingar utkom. Det som är intressant är tabell 55 i Hans Normans avhandling ”Bergslagen och Nordamerika” från 1974. Tabellen visar var i Amerika som svenskarna hamnade och det inkluderade även folket från Bergslagen. De stater som hade flest antal svenska emigranter under året 1880 var Illinois 21,83%, Minnesota 20,16% och Iowa 9,04%.

Stefan
Hamnade inte ganska många svenskar längre västerut också, typ i North och South Dakota, Montana, Oregon, etc.?

Dessutom var väl emigrationen från Sverige till Kanada ganska stor? Dock gissar jag att de som flyttade av mer eller mindre ideologiska skäl gärna valde det republikanska USA, snarare än Kanada som lydde under (den i och för sig maktlösa) drottning Victoria i Storbritannien.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av a81 » 17 november 2023, 23:22

Markus Holst skrev:
10 november 2023, 15:21
Lika barn leka bäst.

Svenskarna kom till ett land där de inte förstod språket och dessutom blev skymfade på ett sätt som nykomlingar blivit i alla tider. Svenskarna ansågs korkade så som folk som kämpar med språket alltid verkat korkade.

Ur det perspektivet blir det självklart varför man sökte sig till platser där det redan fanns svenskar så man kunde fortsätta vara sig själv. Samma sak gör immigranter än idag. Se bara på alla svenska pensionärer som flyttar till "svenskbyar" i Spanien.
Samtidigt var väl svenskarna ganska moderna, minns att det i Utvandrarna (i och för sig en roman) nämns att svenskarna reagerar på tyskar i ålderdomliga folkdräkter. Utan att veta skulle jag gissa att svenskar framstod som rätt moderna i klädsel och var rätt "välutbildade" (alla kunde läsa). Samtidigt var Sverige ett ganska torftigt land, så jag gissar att svenskar var mer nöjda med att äta gröt och potatis än många andra, kanske såg lite undernärda ut, etc.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av South End Court » 23 november 2023, 03:49

De flyttade i alla fall runt lite efter det att de 'hamnade' någonstans. Så jo, en del begav sig västerut.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11948
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 december 2023, 11:58

a81 skrev:
17 november 2023, 23:22
Markus Holst skrev:
10 november 2023, 15:21
Lika barn leka bäst.

Svenskarna kom till ett land där de inte förstod språket och dessutom blev skymfade på ett sätt som nykomlingar blivit i alla tider. Svenskarna ansågs korkade så som folk som kämpar med språket alltid verkat korkade.

Ur det perspektivet blir det självklart varför man sökte sig till platser där det redan fanns svenskar så man kunde fortsätta vara sig själv. Samma sak gör immigranter än idag. Se bara på alla svenska pensionärer som flyttar till "svenskbyar" i Spanien.
Samtidigt var väl svenskarna ganska moderna, minns att det i Utvandrarna (i och för sig en roman) nämns att svenskarna reagerar på tyskar i ålderdomliga folkdräkter. Utan att veta skulle jag gissa att svenskar framstod som rätt moderna i klädsel och var rätt "välutbildade" (alla kunde läsa). Samtidigt var Sverige ett ganska torftigt land, så jag gissar att svenskar var mer nöjda med att äta gröt och potatis än många andra, kanske såg lite undernärda ut, etc.
Det hamnade svenskar lite varstans i USa, men flest i de redan nämnda staterna.


Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11948
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svensk emigration till USA

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 december 2023, 11:59

South End Court skrev:
23 november 2023, 03:49
De flyttade i alla fall runt lite efter det att de 'hamnade' någonstans. Så jo, en del begav sig västerut.
Guldrusher brukade locka många, inklusive svenskar.

Stefan

Skriv svar