Emigration till Danmark

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Emigration till Danmark

Inlägg av rmpj74 » 8 augusti 2023, 23:42

I en artikel om Astrid Lindgren och hennes skapelse Emil i Lönneberga i förra numret av Populär Historia nämns att "Tusentals människor emigrerade till Danmark, Tyskland eller Amerika" från Småland under 1800-talet.

Och emigrationen till Amerika känner vi ju alla till, men att det skulle ha skett en stor migration även till Tyskland och Danmark var nytt för mig. Detta skulle ju dock, tänker jag, kunna förklara varför man ibland stöter på svenska efternamn i Danmark och Tyskland (liksom bland danskättade amerikaner = Scarlett Johansson!).

Någon som vet mer om detta? Kanske har tips på någon bok eller webbsida som berör saken?


(Möjligen finns det en koppling till detta bland mina egna småländska förfäder. Något som jag länge grubblat på är nämligen varför två av dem återfinns på ett foto som av allt att döma är taget i Lübeck i slutet av 1800-talet, trots att de var enkla bönder som knappast hade råd med några nöjesresor ner på kontinenten. Fast kanske emigrerade de, för att efter en tid trots allt återvända?)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13705
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av Markus Holst » 9 augusti 2023, 12:09

Det har tidigare varit en artikel i Populär Historia om denna emigration, men det är några år sedan. Min farfar lämnade den skånska myllan 1896, 16 år fyllda, för en framgångsrik karriär i Hamburg och kom tillbaka 1947, när livet där nere blev för hårt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3786
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av a81 » 9 augusti 2023, 13:49

Det var mycket cirkulär migration även till Amerika. Det där att man fick sälja gården för att ha råd med biljett till Amerika och sedan aldrig komma tillbaka till Sverige stämde väl för "Kristina" och "Karl-Oskar" (eller Christina och Carl Oscar som de skulle ha skrivit sina namn på riktigt) omkring 1850, men framåt 1900 var det mycket billigare att resa. Dock gjordes väl få nöjesresor av vanligt folk. En svensk bonde hade nog råd att resa till Lübeck i slutet av 1800-talet, men knappast tid eller lust.

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av rmpj74 » 12 augusti 2023, 00:05

Markus Holst skrev:
9 augusti 2023, 12:09
Det har tidigare varit en artikel i Populär Historia om denna emigration, men det är några år sedan.
Okej, den ska jag absolut försöka leta upp.

Men just nu förstår jag inte riktigt varför några större mängder svenskar skulle ha gett sig av till Danmark och Tyskland. Jobb inom en snabbt expanderande industri? Dessa länder hade väl dock även de befolkningsöverskott i slutet av 1800-talet?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2023, 01:41

a81 skrev:
9 augusti 2023, 13:49
Det var mycket cirkulär migration även till Amerika. Det där att man fick sälja gården för att ha råd med biljett till Amerika och sedan aldrig komma tillbaka till Sverige stämde väl för "Kristina" och "Karl-Oskar" (eller Christina och Carl Oscar som de skulle ha skrivit sina namn på riktigt) omkring 1850, men framåt 1900 var det mycket billigare att resa. Dock gjordes väl få nöjesresor av vanligt folk. En svensk bonde hade nog råd att resa till Lübeck i slutet av 1800-talet, men knappast tid eller lust.
"Morfars" yngre broder var över en vända och jobbade på järnvägen, men verkar ha kommit tillbaka före kriget. Denne föddes 1901.

Hela familjen var nog förövrigt ganska imponerade av USA, och två andra köpte en bil därifrån, och "morfar" hade kanske åkt dit om ödet hade varit annorlunda.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av South End Court » 12 augusti 2023, 04:48

Vissa kom inte så långt som till Amerika, både nord och Sydamerika flyttades det till. Så det flyttades också till Stockholm istället, från Dalarna i stora mängder. Möjligheternas stad, som man sade. Det var de i rätt stora mängder som byggde Stockholm och Sverige, rev och byggde men de generationerna är borta nu. Från Finland flyttade en del till Tyskland. Filmen Pelle Erövraren handlar om en flytt till Danmark.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3786
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av a81 » 13 augusti 2023, 01:34

Ja, i en typisk svensk familj bodde man väl på ren landsbygd (gård/torp) till början av 1990-talet. Sedan flyttade barnen till staden eller bruksorten i början/mitten av 1900-talet. Därefter gick det någon generatior och så hamnade familjen i en mexitegelvilla utanför en medelstor svensk stad på 1970-talet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av loop » 16 augusti 2023, 21:47

Har ju hamnat i Göingebygden. Härifrån verkar det ha varit relativt vanligt att folk både emigrerade och jobbade inom det tyska jordbruket för 100-150år sedan.
Om jag har fattat det rätt så fanns det väl en viss emigration från Norden till Storbritannien också? Detta var ju under unionstiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Church,_Cardiff

Brasiliensvenskarna var ju också så tidigt som 1800-tal.

Här är en artikel om Tyskland
https://slakthistoria.se/svenskattlinga ... l-tyskland

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3786
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av a81 » 17 augusti 2023, 23:48

Kan tänka mig att nordbor i Storbritannien snabbt "försvann" in i mängden. Skandinaviska efternamn går t.o.m. ofta att översätta till engelska: Nilsson -> Nelson, etc.

Södra Wales var väl typiska invandrartrakter, så rätt naturligt att det fanns en norsk kyrka där.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av Sören F » 18 augusti 2023, 21:53

Det har alltid hetat om Vesterbrogade, som jag bor ett stenkast ifrån, att där låg en massa butiker med svenska efternamn; det var som en svenskergata - fast inte nu längre.

Men när jag nu googlar lite (svenske emigration københavn) dyker följande upp:

Den store svenske migration til og via Danmark 1852-1910

Svensk migration via og til Danmark i 1800-tallet

Svenske gæstearbejdere i København 1850-1914

Den svenske migrationsbølge

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av rmpj74 » 22 augusti 2023, 23:35

a81 skrev:
17 augusti 2023, 23:48
Kan tänka mig att nordbor i Storbritannien snabbt "försvann" in i mängden. Skandinaviska efternamn går t.o.m. ofta att översätta till engelska: Nilsson -> Nelson, etc.

Södra Wales var väl typiska invandrartrakter, så rätt naturligt att det fanns en norsk kyrka där.
Nelson kan ofta vara en anpassning av Nilsson eller Nilsen när det förekommer i USA. På de brittiska öarna tycks namnet dock ha ett annat ursprung. För att citera Wikipedia: "Nelson is a surname, also used as a given name. It is derived from a patronymic name created from the given name Nell or the Irish Niall. The name is also listed as a baptismal name 'the son of Eleanor'."

Beträffande den där kyrkan är den en sjömanskyrka och inget tecken på att det skulle ha funnits någon större bofast norsk befolkning i staden. (Svenska kyrkan har ännu idag ett stort antal kyrkolokaler i utlandet, eller kyrkor man delar med andra.)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av loop » 24 augusti 2023, 21:17

rmpj74 skrev:
22 augusti 2023, 23:35


Beträffande den där kyrkan är den en sjömanskyrka och inget tecken på att det skulle ha funnits någon större bofast norsk befolkning i staden. (Svenska kyrkan har ännu idag ett stort antal kyrkolokaler i utlandet, eller kyrkor man delar med andra.)
Nja. Cardiff var så viktigt för norsk sjöfart att det bodde massa norrmän där, som inte var sjömän, men som var i branchen på annat sätt. Tex Roald Dahls far.

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av rmpj74 » 25 augusti 2023, 23:03

loop skrev:
24 augusti 2023, 21:17
Nja. Cardiff var så viktigt för norsk sjöfart att det bodde massa norrmän där, som inte var sjömän, men som var i branchen på annat sätt. Tex Roald Dahls far.
Må så vara, men kyrkan i sig är inget bevis för den saken.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2023, 16:51

Det pågick en utvandring till Danmark och i synnerhet från de södra landskapen även när stora utvandringen var mellan 1860-1925 (åren kan variera).

BiSOS befolkning pdf (använd gärna denna söksträng när ni söker på Google).
BiSOS är föregångare till Sveriges statistik som utges varje år av SCB och nu var det länge sedan som jag aktivt använde BiSOS, men har för mig att det även stod hur många flyttade till Danmark liksom andra länder.

Stefan

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Emigration till Danmark

Inlägg av rmpj74 » 9 september 2023, 00:21

Stefan Lundgren skrev:
6 september 2023, 16:51
Det pågick en utvandring till Danmark och i synnerhet från de södra landskapen även när stora utvandringen var mellan 1860-1925 (åren kan variera).

BiSOS befolkning pdf (använd gärna denna söksträng när ni söker på Google).
BiSOS är föregångare till Sveriges statistik som utges varje år av SCB och nu var det länge sedan som jag aktivt använde BiSOS, men har för mig att det även stod hur många flyttade till Danmark liksom andra länder.

Stefan
Jag hittar tyvärr inte den statistiken (men däremot en del annat intressant).

Skriv svar