Efterlysning från förr

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Efterlysning från förr

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juli 2022, 00:31

Efterlysning från februari 1826 som kom ifrån en kungörelse!!! Kommentar längre ner i inlägget!
Efterlysning, Uppsala den 10 februari 1826 (3 personer, 1 häst)
1:o Skomakare Sven Hillerström, Ramnäs, Göteryds socken, Växjö län skall gripas enligt Gunnebo Häradsrätts beslut, för att rannsakas för begånget dråp.
Han är 26 år gammal, av stark kroppsbyggnad med fylligt koppärrigt ansikte.
2:o Glasmästar lärlingen Peter Hasselgren har avvikit från sin husbonde, glasmästare Berglund i Västerås och medtagit en glasmästardiamant.
Han är 22 år gammal, stor till växten, blå ögon, ljust hår
3:o Skorstensfejar lärlingen Nils Larsson, som också kallar sig Gustaf Wahlquist har avvikit från sin husbonde brandfogde Gröndahl i Karlskrona.
Han är 19 år gammal, medelmåttigt växt, mörkbrunt hår, bruna ögon
4:o Jan Andersson, Prästtorpet, Veckholms socken, förlorade under resa till Stockholm vid Näs kyrka i Bro Härad ett sto, 14 år gammalt, svart med ståndman och några ljusa hår i pannan samt ett hästtäcke. Uppsala den 10 februari 1826 B W FOCK
Källa: http://www.ukforsk.se/landshov2/landshov2.pdf

Det var inte den enda efterlysningen som gjordes i landshövdingarnas kungörelse och i detta fall från ämbetet i Uppsala. Jag har för mig att jag skrev ett motsvarande inlägg här på forumet för en del år sedan. Det var personer som har flytt ifrån någonting som kunde vara alltifrån från fångtransporter till inkallelse till armén. Visserligen stod det inte i efterlysningen som jag valde ut att någon av personerna skulle vara farlig för allmänheten och antagligen tänkte man inte så på den tiden, eller??? Den förstnämnda personen bedömer iallafall jag att han kunde vara farlig eftersom han hade gjort sig skyldig till dråp.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av a81 » 10 juli 2022, 11:50

Tycker att "avvikit från sin husbonde" är rätt intressant. Man ser ju här exempel på vilken ofrihet man hade som anställd. Jag tycker att det förklarar litegrann hur slaveriet i t.ex. USA kunde tolereras så länge. Nästan slavliknande förhållanden fanns överallt i samhället. Den som inte förestod ett eget hushåll var liksom inte en fri människa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av Markus Holst » 10 juli 2022, 12:17

Anställningskontrakten var på ett år i taget på den tiden. Jag tror det var reglerat i lagen, som en trygghet för det egendomsfria folket. det betyder förvisso att man hade tryggad försörjning det kommande året, men också att man var fast på tjänsten oberoende av omständigheterna där. För arbetsgivaren var förhållandet det omvända: De var skyldiga att behålla och avlöna även den mest usla arbetare som inte skötte sina uppgifter under anställningsåret.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av a81 » 10 juli 2022, 13:34

Jo, visst. Även idag har vi ju en uppsägningstid på ofta tre månader, men om man tänker på den allmänna situationen för tjänstefolk så var den väldigt ofri: väldigt liten kontant lön, ofta dåligt boende hemma hos arbetsgivaren, ofta dålig/enformig mat, husaga tillåtet till 1858 (ännu längre för minderåriga), etc.

Intressant förresten att hustruaga förbjöds i Sverige redan 1734, medan det fortfarande var tillåtet i USA till 1870-talet och i Storbritannien till 1891:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aga

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av hilbert » 10 juli 2022, 18:36

Intressant förresten att hustruaga förbjöds i Sverige redan 1734, medan det fortfarande var tillåtet i USA till 1870-talet och i Storbritannien till 1891:
För att inte tala om skolaga som var tillåtet i brittiska privatskolor ända fram till 1998.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juli 2022, 19:21

Var man anställt hos en husbonde så hade man ingen större makt i början på 1800-talet, men det finns också exemplen där det var ett gott förhållanden. Jag är lite osäker på det, det var ett par slavar som stred med sina husbönder på sydstaternas sida under det amerikanska inbördeskriget. De var dock inte bomullsarbetare utan mera som uppassare i hushållet, där var ju banden mellan en slav/husbonde än mellan bomullsarbetare/plantageägare.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av a81 » 25 juli 2022, 02:08

Dessutom var det väl oftast torparnas, soldaternas och arbetarnas barn som blev drängar och pigor. Bondsöner och -döttrar bodde ofta hemma tills de gifte sig, men jobbade så klart tillsammans med sina föräldrar och deras eventuella dräng(ar) och/eller piga/pigor. Astrid Lindgrens "Emil" och "Ida" blev nog aldrig tjänstefolk...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juli 2022, 22:34

a81 skrev:
25 juli 2022, 02:08
Dessutom var det väl oftast torparnas, soldaternas och arbetarnas barn som blev drängar och pigor. Bondsöner och -döttrar bodde ofta hemma tills de gifte sig, men jobbade så klart tillsammans med sina föräldrar och deras eventuella dräng(ar) och/eller piga/pigor. Astrid Lindgrens "Emil" och "Ida" blev nog aldrig tjänstefolk...
Bra beskrivet om hur det var förr och kan knappast besvaras på ett annat sätt. :thumbsup: I Roslagen var det tradition att äldsta sonen skulle ta över gården. Men det har jag ett praktexempel inom min egen släkt. Min mormors äldsta bror ville dock inte bli bonde utan präst, någonting som min mormorsfar opponerade sig kraftigt emot och försökte tvinga honom att göra sysslor på gården. Inte lätt då att bryta mot givna traditioner och han blev senare sjuklig, dog ungefär 40 år gammal i slutet på 1930-talet medan min mormorsfar levde till 1958.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juli 2022, 22:38

Men listan över efterlysta personer kunde såväl bli kortare som längre från landshövdingen som denna från juli samma år som ovan.
Efterlysning, Uppsala den 29 juli 1826 (12 personer varav 7 sjöartillerister)
1:o Rekryten vid 10 Kompaniet av Svea Artilleri Regemente N:o 35 Pehr Andersson Wickström har avvikit från Regementet.
Han var född den 25 januari 1806, 5 fot 7 1⁄2 tum lång och klädd i munderingskollett, byxor med gul list, skor och exercismössa.
2:o Den på korrektionshuset i Vadstena intagna klädesvävaregesällen Paul Peter Wennerström har rymt därifrån den 6 dennes.
Han är 11 kvarter 1 1⁄4 tum lång, 56 år gammal, ljust hår, blå ögon magert ansikte, Han var klädd i inrättningens mundering med N:o 24.
3:o Drängen Eric Olsson har avvikit från sin husbonde Lars Jonsson i Brattsta, Torshälla socken.
Han är 17 år gammal, liten och stadig till växten.
4:o Skogsuppsyningsmannen Magnus Lindholm har undergått straff med 28 dygns fängelse på vatten och bröd, för att han slagit sin fader. När han skulle föras till uppenbar kyrkoplikt, tog han till flykten inom Linköpings län
Han är 40 år gammal, lång till växten, mörkt hår och blekt långlagt ansikte.
14 D:\Kungörelser\Landshövdingarna\lan----.doc\lan90-91 1826.doc Skapat den 05-01-02 15:44 Senast utskrivet 05-01-04 07:24

5:o Bondsonen Pehr Olsson har bortgått från sin hemvist i Knåda by, Ovanåkers socken. Han är 20 år gammal, lång och smal, blå ögon, ljust hår.
6:o Drängen Carl Theodor, Andersson Sand, som efter snatteri, bortgått från sin tjänst hos Jan Ericsson i Forss, Torsåkers socken.
Han är född 1800 i Skedevi socken, lång till växten, mörkt hår, spetsig näsa. 7:o Sjöartilleristen N:o 112 Pehr Andersson Grahn.
Han är född 1798 i Falu län, 5 fot 7 1⁄2 tum lång av ordinär växt, bruna ögon koppärrigt ansikte, spetsig haka. Han var klädd i exercismundering med blå mössa med vita snören och tofs, blå kollett med ankarknappar, svart halsduk, buldans långbyxor med stövletter och kommisskor.
N:o 30 Anders Jansson
Han är född 1805 i Västmanland, 5 fot 9 tum lång, smal till växten med litet ansikte, bruna ögon. Han var klädd i exercismundering och känns lätt igen på sitt stammande tal.
N:o 37 Nils Magnus Örling
Han är född i Linköpings län, 5 fot 7 tum lång, mörkt hår, något koppärrig i ansiktet, undersättsig till växten.
N:o 39 Johan Olof Stadig.
Han är född 1790 i Stockholms län, 5 fot 8 1⁄2 tum lång, rödlätt trint ansikte, och på högra handen
utstuckna bokstäverna J E D. Han var klädd i exercismundering. N:o 47 Johan David Åkerlind,
Han är född i Stockholm, 35 år gammal, 5 fot 6 1⁄2 tum lång, smal till växten, brunt hår, litet rödlätt ansikte. Han var klädd i exercismundering.
N:o 94 Johan Gustaf Hedberg,
Han är född i Strängnäs, 5 fot 7 tum lång, smal till växten, ljust hår, blå ögon, blekt ansikte och krokig näsa. Han var klädd i exercismundering. Han är utlärd skomakargesäll.
Dessa sjöartillerister har avvikit från tjänstgöring i Stockholm och skall vid gripandet införas i slottshäktet.
Uppsala den 29 juli 1826 B W FOCK
Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Efterlysning från förr

Inlägg av a81 » 26 juli 2022, 00:23

Stefan Lundgren skrev:
25 juli 2022, 22:34
a81 skrev:
25 juli 2022, 02:08
Dessutom var det väl oftast torparnas, soldaternas och arbetarnas barn som blev drängar och pigor. Bondsöner och -döttrar bodde ofta hemma tills de gifte sig, men jobbade så klart tillsammans med sina föräldrar och deras eventuella dräng(ar) och/eller piga/pigor. Astrid Lindgrens "Emil" och "Ida" blev nog aldrig tjänstefolk...
Bra beskrivet om hur det var förr och kan knappast besvaras på ett annat sätt. :thumbsup: I Roslagen var det tradition att äldsta sonen skulle ta över gården. Men det har jag ett praktexempel inom min egen släkt. Min mormors äldsta bror ville dock inte bli bonde utan präst, någonting som min mormorsfar opponerade sig kraftigt emot och försökte tvinga honom att göra sysslor på gården. Inte lätt då att bryta mot givna traditioner och han blev senare sjuklig, dog ungefär 40 år gammal i slutet på 1930-talet medan min mormorsfar levde till 1958.

Stefan
Är väl lite av en begreppsförvirring. Längre tillbaka i tiden kallades ogift yngre man på landet ibland "dräng" och ogift yngre kvinna på landet ibland "piga", även om de var hemmaboende bondsöner/-döttrar. Det kan stå i vigselboken att "drängen Olof Nilsson, 31, gift sig med pigan Lisa Jansdotter, 27" trots att båda egentligen bodde hemma hos sina respektive föräldrar. Jag vet inte när den användningen av "dräng"/"piga" försvann. Jag gissar mitten av 1800-talet.

Om vi går tillbaka till "Emil" och "Ida", födda på 1890-talet ungefär, så är det väl inte omöjligt att "Emil" exempelvis skulle ha flyttat till stan några år i 20-årsåldern på 1910-talet om föräldrarna fortfarande orkade driva gården, för att sedan komma tillbaka och driva gården. Men dräng skulle han nog aldrig ha blivit. Intressant också i "Emil" med de lite äldre föräldrarna som bara hann få två barn. Det ligger också nära verkligheten. Man kan ana att "Emil" hade en snål farfar som inte lät "Emils" far ta över gården förrän i 35-/40-årsåldern... :)

Stora familjer var vanliga bland de egendomslösa, men bondefamiljer var ofta så pass gamla att det inte blev jättemånga barn (om än oftast fler än idag).

Skriv svar